Volkswagen introducerer lige nu en helt ny varevogn
i Danmark. En bil, der viser vejen – i kraft af
fremragende køreegenskaber, men også i form af
funktionel indretning.
VW Crafter er i VW-sammenhæng afløseren for den
populære KT kassevogn. Den vil grundlæggende blive
markedsført i to modelkategorier – som Crafter 35
(dvs. med en maks vægt på 3,5 tons – den må køres
med lille kørerkort) og Crafter 50, der vejer i
nabolaget af 5 tons.
Nye hjulophæng og ESP
Det banebrydende ved den nye Crafters køreegenskaber
ligger i basiskonstruktionen. Ikke mindst helt nye
og optimerede hjulophæng men også den omstændighed,
at ESP er standard på alle modeller. Der er endda
tale om et Elektronisk Stabilitets Program, der
tilretter sig bilens vægt og derfor fungerer
optimalt, uanset hvor stort et læs man kører med.
”Forhjulsophænget udmærker sig ved at være forsynet
med en tværliggende bladfjeder på forakslen,”
fortæller VW-direktør Bent Rosendal. ”Fjederen er
fremstillet i karbon komposit. Modsat en normal
fjeder udmærker et sådan materiale sig ved at være
helt svingningsfrit og det mærker man under kørslen,
som kører man på gummipuder. De nikkevirkninger, der
normalt forårsages af kørsel på eksempelvis ujævne
grusveje, forsvinder fuldstændig.”
Prøvetur
Vi har haft anledning til at prøve den nye Crafter
under forskellige kørselsforhold, ikke mindst på et
køreteknisk anlæg og i en grusgrav.
Oplevelsen af Crafter’en på plan asfalt er lig med
stor kørselskomfort. På glatførerbanen reagerer
ESP’en med aller største præcision. Ved stadig
skiftende vejgreb stabiliserer ESP’en bilen, så det
næsten er umuligt at få den på afveje uden kraftig
provokation af de fysiske love. Med 500 kg last i
varerummet oplever man overhovedet ingen ændringer –
kun den naturlige tendens til at ”falde ud af
svingene” – simpelthen på grund af den større vægt.
På grusveje og rigtig ujævnt terræn er beskrivelsen
” at køre på gummipuder” næsten for svag. Det er på
det nærmeste som at svæve på en sky.
Styrepræcisionen bevares fuldstændig – eneste minus
er, at man mister lidt af den fornemmelse af
vejgrebet, som normalt følger med en fast og direkte
affjedring.
Egen drivline
VW Crafter en samproduktion med Mercedes-Benz. Hos
Mercedes hedder bilen Sprinter – men størstedelen af
teknikken er forskellig på de to biler, bl.a.
bilernes drivliner. Eksempelvis er Sprinter motoren
firecylindret mens VW-motoren har fem cylindre.
”Det betyder, at vi opnår en mere vibrations fri
motorgang,” forklarer Bent Rosendal. I praksis er VW
Crafter måske nok vibrations fri men ikke udpræget
lydsvag – på dette felt må der stadig være en del at
hente indenfor varevogns konstruktion.
Køres der på grusveje er det som at
svære på en stille aftensky. |