- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danmarkspremiere: VW Crafter


VW viser vejen


Tekst: Søren Clauding - september 2006

Fotos: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen introducerer lige nu en helt ny varevogn i Danmark. En bil, der viser vejen – i kraft af fremragende køreegenskaber, men også i form af funktionel indretning.

 

VW Crafter er i VW-sammenhæng afløseren for den populære KT kassevogn. Den vil grundlæggende blive markedsført i to modelkategorier – som Crafter 35 (dvs. med en maks vægt på 3,5 tons – den må køres med lille kørerkort) og Crafter 50, der vejer i nabolaget af 5 tons.

 

Nye hjulophæng og ESP

Det banebrydende ved den nye Crafters køreegenskaber ligger i basiskonstruktionen. Ikke mindst helt nye og optimerede hjulophæng men også den omstændighed, at ESP er standard på alle modeller. Der er endda tale om et Elektronisk Stabilitets Program, der tilretter sig bilens vægt og derfor fungerer optimalt, uanset hvor stort et læs man kører med.

 

”Forhjulsophænget udmærker sig ved at være forsynet med en tværliggende bladfjeder på forakslen,” fortæller VW-direktør Bent Rosendal. ”Fjederen er fremstillet i karbon komposit. Modsat en normal fjeder udmærker et sådan materiale sig ved at være helt svingningsfrit og det mærker man under kørslen, som kører man på gummipuder. De nikkevirkninger, der normalt forårsages af kørsel på eksempelvis ujævne grusveje, forsvinder fuldstændig.”

 

Prøvetur

Vi har haft anledning til at prøve den nye Crafter under forskellige kørselsforhold, ikke mindst på et køreteknisk anlæg og i en grusgrav.

 

Oplevelsen af Crafter’en på plan asfalt er lig med stor kørselskomfort. På glatførerbanen reagerer ESP’en med aller største præcision. Ved stadig skiftende vejgreb stabiliserer ESP’en bilen, så det næsten er umuligt at få den på afveje uden kraftig provokation af de fysiske love. Med 500 kg last i varerummet oplever man overhovedet ingen ændringer – kun den naturlige tendens til at ”falde ud af svingene” – simpelthen på grund af den større vægt.

 

På grusveje og rigtig ujævnt terræn er beskrivelsen ” at køre på gummipuder” næsten for svag. Det er på det nærmeste som at svæve på en sky. Styrepræcisionen bevares fuldstændig – eneste minus er, at man mister lidt af den fornemmelse af vejgrebet, som normalt følger med en fast og direkte affjedring.

 

Egen drivline

VW Crafter en samproduktion med Mercedes-Benz. Hos Mercedes hedder bilen Sprinter – men størstedelen af teknikken er forskellig på de to biler, bl.a. bilernes drivliner. Eksempelvis er Sprinter motoren firecylindret mens VW-motoren har fem cylindre.

 

”Det betyder, at vi opnår en mere vibrations fri motorgang,” forklarer Bent Rosendal. I praksis er VW Crafter måske nok vibrations fri men ikke udpræget lydsvag – på dette felt må der stadig være en del at hente indenfor varevogns konstruktion.

 


Køres der på grusveje er det som at svære på en stille aftensky. 

Den nye VW Crafter har ESP som standard - vel at mærke en ESP, som tager højde for hvor meget bilen er læsset.

 

Varevognsudgaverne har skydedøre og åbninger så store, at en Europalle kan komme ind på begge ledder - har Informationschef Henrik Hagen lige demonstreret!

 

Kabine og varerum kan aflåses hver for sig, fortæller direktør Bent Rosendal.


 

Der kan i øvrigt vælges mellem fire 5-cylindrede varianter, som alle er 2,5 liters common-rail turbodiesel maskiner med hhv. 88, 109, 136 og 163 hestekræfter med maks. drejningsmoment svingene fra 220 til 350 Nm.

 

Klarer Europaller

Crafter kan leveres i et utal af varianter – størrelse, udformning og funktion. Som kassevogn er den parat til at kunne klare Europaller på begge ledder (skydedøråbninger på 130 cm) og indvendig er bilerne beklædt med træ, så lasten ikke buler karrosserisiderne. Størrelserne af varebilerne varierer fra 7,5 til 17 kubikmeter.

 

En fin detalje er, at varerum og kabine kan aflåses hver for sig – noget man især har glæde af, hvis bilen ofte skal benyttes i byområder.

 

Prismæssigt hører VW Crafter ikke til i den billige ende. Den billigste udgave koster 250.000 kroner excl. moms, men som Bent Rosendal udtrykker det: ”Priser er relativt, men ”cost of ownership” – altså værditabet kombineret med driftsudgifterne – er vigtigt, for det er udtryk for hvad det reelt koster at have en Crafter,” – vel vidende, at VW altid har udmærket sig ved høje gensalgspriser!

 

Link til importøren 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt