Toyota Avensis blev den mest solgte bilmodel i
Danmark i årets første 6 måneder – til trods for, at
der er tale om en model, hvor den billigste version
koster over 330.000 kroner. Men der er en grund til
succes’en: Toyota Avensis er nemlig en utrolig
gennemarbejdet model og samtidig høster Toyota
anerkendelse verden over for sin kvalitet og
service.
Men selv en god bil kan blive endnu bedre. Derfor
har Toyota givet modellen en ansigtsløftning. De
første eksemplarer er kommet til Danmark – og dem
har vi haft lejlighed til at få et
førstehåndsindtryk af. Ude hos forhandlerne er de om
et par uger – til glæde for de mange kunder på
ventelisterne. Den hidtidige version har nemlig vært
udsolgt et stykke tid.
Lettere frontdesign
Den nye version af Avensis har fået en udvendig
ansigtsløftning, der dog på ingen måde har frataget
bilen dens hidtidige identitet. Fronten er visuelt
blevet lidt mindre tung, forskellige designelementer
er blevet justeret, men nok så vigtigt: Man kan også
finde ændringer under karrosseripladerne.
Toyota har nemlig valgt at stramme forvognen op ved
at montere en kraftigere krængningsstabilisator.
Tilsvarende er bagvognen blevet gjort lidt blødere,
samtidig med at styringen er gjort mere præcis.
Det betyder samlet, at bilen føles mindre tung og
har lettere ved at komme igennem skarpere kurver.
Samtidig er stabiliteten ved høj fart forbedret.
Ny lille diesel
Dieselmotorer er ikke Toyotas aller stærkeste side.
Det giver sig udslag i salget for Toyotas andel af
diesel-Avensis er i Danmark kun 20 procent. Men man
har arbejdet med problemet og samtidig med den nye
generation kommer på markedet, lanceres en ny og
mindre dieselmotor. Det handler om en 126 hestes
2-liters commonrail motor. Den hidtil mindste var en
2,2 liters 150 hestes maskine. Den bibeholdes i
modelprogrammet, men der er næppe tvivl om, at
2-liters varianten vil blive populær.
Det skyldes ikke mindst et fremragende
drejningsmoment på 300 Nm som tildeler forhjulene
den nødvendige kraft og giver et godt ryk fremad,
når der er brug for det. Lydniveauet er markant
forbedret. Motoren er dog ikke sluppet af med den
karakteristiske diesel tikken, men i kabinen oplever
man en yderst lydsvag motor – og vibrationerne er
minimale.
Forbedringen er i al væsentlighed sket ved hjælp af
kraftig støjdæmpning og antagelig også gennem
optimering af motorophængene. Motorkonstruktionen og
motorblokken stammer fra 2,2-liters versionen, så
det er ikke i grundkonstruktionen, forbedringerne er
fundet.
Godt signal
Det kan man dog være ligeglad med som bruger – og
det sender et signal om, hvad vi kan vente os i
fremtiden, når Toyota kommer på niveau med de bedste
af konkurrenterne. Allerede nu er oplevelsen over
gennemsnittet i den store mellemklasse.
|