Subaru B9 Tribeca har kørt i et stykke tid i USA,
men nu er den på vej til Europa i en udgave,
modificeret efter europæiske behov og til november
vil den kunne erhverves hos de danske Subaru
forhandlere.
B9 Tribeca er netop blevet præsenteret for pressen
og den første prøvetur fandt sted under voldsomme
vejrforhold i området syd for Stockholm.
Vejrforhold, som ville kunne bringe enhver bil ud at
skøjte – men ikke Subaru B9 Tribeca. Den bestod
prøven med glans.
Der er tale om en stor såkaldt cross-over – eller ”SUV”.
Eller en
”lidt af hvert” bil, for nu at bruge Steffen Arnts
ord. Steffen Arnt er ansvarlig for salget af Subaru
i Danmark. Importen varetages af det svenske firma
International Motors AB, som importerer bilerne til
Skandinavien og de baltiske lande, og de har gjort
det godt. Fra at sælge stort set ingenting for fem
år siden, forventer man i år at sælge tæt ved 6000
biler. Af disse sælges de 500 i Danmark.
Også derfor er B9 Tribeca interessant for det danske
publikum.
Men bilen er desuden det første eksempel på Subarus
nye design filosofi. Fabrikken er styret af
ingeniører, men man har erkendt, at design også har
betydning for kundernes bilvalg. Og man har udviklet
et designsprog, som virkelig adskiller B9 Tribeca
fra de biler, den skal konkurrere imod – typisk BMW
X5, Lexus RX og Volvo XC90.
Den er på én gang markant og skarp – og samtidig
”soft” og ydmyg. Det vil utvivlsomt tiltale mange
købere – både at man kan se, at hér er den nye store
Subaru og samtidig, at man kan være designet
bekendt, at det ikke maser sig frem og signalerer
”hér kommer jeg”.
Det kunne det ellers godt. For Subaru kan bestemt
være deres nye bil bekendt. Man har benyttet de for
Subaru så velkendte konstruktionsprincipper –
boxermotor kombineret med det unikke symmetriske
firehjulstræk, som i sin enkelhed går ud på, at
kræfterne spredes centralt af lige lange drivliner.
Man har eksempelvis to helt identiske drivaksler fra
motor til hvert forhjul. Fordelen er at
firehjulstrækket er helt i balance og derfor kan de
elektroniske styresystemer fordele kræfterne med en
noget nær perfekt præcision.
Vejret i Stockholm under den første prøvetur var
virkelig ekstremt. Regnen væltede ned så voldsomt og
så længe, at vejene regulært stod under vand. Det
gav mulighed for at føle, hvordan det elektroniske
stabilitets system i en uendelighed regulerede
krafttilførslen til de fire hjul.
Systemet virker lidt som et elektronisk
differentialespær. Da firehjulstrækket er permanent,
styres kræfterne derhen, hvor hjulene har vejgreb –
og samtidig reguleres fordelingen, så bilen
alligevel kører snorlige. Det var i sig selv en
utrolig oplevelse at mærke i praksis og det er
usandsynligt, at konkurrenter med eksempelvis
variabelt firehjulstræk ville have klaret opgaven,
som B9 Tribeca gjorde det.
Motoren er en 3-liters boxer, der yder 245
hestekræfter og har et moment på lige under 300 Nm.
Den trækker pænt, men B9 Tribeca er også en tung bil
på næsten 2 tons. Derfor er
Der var sjask vådt overalt under den
første prøvetur. |