Koreanske biler har
oversvømmet Danmark. Grunden er enkel: Bilerne er
billige, de er godt byggede og koreanerne er også
kommet efter det der med design og luksus. Seneste
eksempel er den helt nye SUV ved navn SsangYong
Kyron, som netop nu introduceres i Danmark.
Kyron er lillebror til
den første SsangYong på danske nummerplader. Den
første hedder Rexton, den er en stor SUV og den har
taget danskerne med storm. Der er blevet solgt ikke
færre end 767 eksemplarer af Rexton i 2005. Det er
en anelse flere end der blev solgt af landsmanden
Kia Sorento. Og der er ingen grund til at forestille
sig, at Kyron ikke skulle kunne hamle op med de lidt
mere kompakte konkurrenter af samme nationalitet.
Især fordi det er
lykkedes Interdan koncernen, som importerer
SsangYong til Danmark, at opnå yderst fordelagtige
priser – ikke mindst for de firehjulstrukne udgaver
af Kyron.
SsangYong Kyron kan
leveres med baghjulstræk alene, men merprisen for
firehjulstræk er blot 12.000 kroner (excl. moms) for
van-udgaven og 31.000 kroner for udgaven på hvide
nummerplader. Derved bliver prisen for den billigste
firehjulstrukne Kyron på gule nummerplader 192.000
kroner excl. moms og 415.000 kroner for udgaven med
sæder bagi.
Det velfungerende
firehjulstræk er langt at foretrække, hvad den
skandinaviske presse måtte sande under
præsentationen i det svenske vintervejr.
Firehjulstrækket er af den variable type, som
afhængig af kørselsforholdene afgør hvor kræfterne
skal føres hen. Da alle Kyron er udstyret med
5-trins automatgear, er det kun sneen udenfor der
sender signaler om, at der måske stadig er fysiske
grænser som ikke kan overskrides.
I modsætning til
SsangYong Rexton, der på visse punkter kan virke
lidt gammeldags, er Kyrons design top-moderne.
Interiøret er elegant – men minder dog føreren om,
at bilen er i stand til mere end almindelige
personbiler. Den kombination skal nok slå an hos den
del af det danske publikum, der er til kraftige
biler – uden at ville give afkald på en vis portion
luksus.
I
introduktionsperioden kan Kyron alene leveres med en
2-liters 141-hestes dieselmotor med et pænt moment
på 310 Nm, som topper allerede ved 1800 omdr./min.
Til maj følger en 3,2 liters maskine med 220
hestekræfter.
Bagagerummet i
van-udgaven er både rummeligt og eksklusivt. Foto:
Vivi Siiger.
|