Priserne var lavere og hestekræfterne var flere, da
Seat præsenterede sin forårskollektion. Usædvanligt
at priserne sættes ned – men det er præcis, hvad man
med et fint ord kan kalde markedstilpasning.
Xtra-pakker
Seat bilerne er nemlig godt nok blevet billigere –
men udstyrsniveauet er også faldet. Til gengæld kan
man tilkøbe udstyret i såkaldte ”Xtra-pakker” –
summa summarum: Bilerne er stadig billigere end de
var og det har jo nok også med ”udbud og
efterspørgsel” at gøre!
Ikke at det går dårligt for Seat i Danmark.
Tværtimod. Seat Altea går som varmt brød, men en
stor del af Seat succes’en skyldes muligheden for,
at indregistrere Altea på gule nummerplader. Af de
2500 solgte Altea’er sidste år var 90 procent
gulpladebiler – altså personbiler uden sæder bagi.
Hos importøren ser man i øjnene, at den fordel jo
nok er slut på et eller andet tidspunkt – og så
gælder det jo om også at være rigtigt placeret på
markedet for regulære personbiler.
Facelift
Her satses der bl.a. på den mindste model, Seat
Ibiza, som har fået tilpasset sit ansigt, så den nu
ligner de øvrige Seat modeller. Dobbelte forlygter,
bikube-grill, nye baglygter og indvendigt: Ny
instrumentering, nyt rat, nyt instrumentpanel og
ikke mindst en ny farve-palet i interiøret. ESP er
standard for alle modeller og så er der det med
priserne.
Nu kan den billigste version erhverves for blot
140.000 kroner. Det er stort set ”markedsprisen” for
biler i samme størrelse og med samme motoreffekt (75
hk) men typisk med mindre motorer, målt på volumen.
For blot 11.000 kroner oveni får man yderligere 25
heste – og den motor er værd at prøve. En ren
fornøjelse – og så til den pris.
Xtra-udstyr
Trods prisnedsættelsen er udstyrsniveauet udmærket
for de billigste modelvarianter, der er døbt
”Reference”. Men kan man ikke leve uden sædevarme,
eldrevne forreste sideruder, el-sidespejle med varme
og tågeforlygter kan det leveres for yderligere
9.000 kroner som Xtra-pakke.
Søstermodellen Cordoba er også rettet til med
kosmetiske justeringer. Bagagerummet er desuden
vokset, så det nu er næsten ligeså stort som hos på
den tidligere VW Passat (485 liter).
Altea med udstyr
Og succes-modellen Altea kan leveres med Xtra pakke.
Den koster 10.000 kroner og hér er der kræs for alle
pengene: Klimaanlæg, 16 tommer alufælge, multirat
med MP3, tonede ruder og et mere spændende indtræk.
Skulle udstyret købes stykvis, ville prisen blive
over 37.000 kroner.
I princippet har samtlige Seat modeller fået
ansigtsløftning, så de alle virker mere ungdommelige
og passer til påklædningen. Hos Seat skaber man
17 tommer letmetalfælge og 225 brede ultra
lavprofildæk medvirker til at tøjle Altea FR’s mange
heste.
|