Allerede da Peugeot præsenterede den nye 207 i Paris
i januar sagde man, at småbiler var fremtiden.
Stadig flere europæere lever alene og de har ikke
brug for plads til mere end et par personer og måske
fire i ny og næ.
Derfor er Peugeot 207 blevet til en regulær
egoistbil. Men drømmen af en egoistbil, intet
mindre, for Peugeot kan det dér med at bygge små
biler - afslørede den første testkørsel af den nye
”store lille” bil på ferieøen Mallorca.
Kører fortræffeligt
Der er stadig en måneds tid til de første 207’ere er
i Danmark, men de ujævne veje i øens bjergområder
imiterede udmærket danske provinsveje efter en lang
kold vinter. Givet er det, at Peugeot 207 vil være
perfekt under danske kørselsforhold. Den kører
simpelthen fortræffeligt, den lille franske
løveunge. Det gælder, uanset man vil have masser af
motorkraft eller blot cruise afsted i sommerlandet.
Benpladsen på bagsædet er dog beskeden. Men det er
også noget af det eneste, der er beskedent i en 207.
Selvom 206-modellen stadig vil kunne købes (den
forventes at blive produceret frem til 2010), vil de
fleste opleve 207 som en afløser for 206.
Sammenlignet med den er 207 vokset i enhver
sammenhæng.
Større
Den er både længere, bredere og højere, og på
forsæderne er der masser af plads – men 207 er også
op imod 200 kg tungere. Det skyldes, at dimensioner
er forøget men desuden, at Peugeot har arbejdet
aktivt på en lang række fronter: Materialevalg,
sikkerhedsstruktur og umiddelbart mærkbart:
Karrosseriet er langt mere vridningsstabilt og der
er brugt mere materiale i hjulophængene. Tilsammen
resultater det i de fine køreegenskaber.
Peugeot 207 introduceres i Danmark d. 20.-21. maj og
da vil man kunne vælge mellem to 1,6 liters motorer
– en diesel og en benzin på hver 110 hestekræfter.
En måned senere følger to 1,4 liters motorer – også
en diesel og en benzin på hhv. 70 og 75 hk. Det var
kun de to store motorer, der var til rådighed på
Mallorca, men dem er der også en verden til forskel
på - udover basale ting som forskelle i
brændstofforbrug og afgiftsforhold.
Dieselmotoren vinder
Dieselmotoren er den klare vinder. Peugeot er
”uofficiel verdensmester” i at bygge dieselmotorer
og de 110 heste i benzinmotoren kommer slet ikke til
deres ret. Den virker simpelthen for sløv,
effekt-tallet taget i betragtning. Men begge motorer
er omdrejningsvillige, støjsvage og usædvanlig
letkørte.
Designet er en vigtig faktor, når man vælger
Peugeot. Er man under 35 år går den rent ind – den
er smart, aggressiv og stilren, men alle aldre vil
kunne trives med 207. Og så byder den på mange
elegante og brugbare finesser som eksempelvis
ekstra-pærer i lygtehusene, som tændes og kaster lys
omkring hjørnerne, når man drejer på rattet.
Panorama glastag som i 307 hører til på
ekstraudstyrslisten, der også inkluderer RT3
navigation med farveskærm og Bluetooth.
Priserne er ikke helt på plads endnu, men den
billigste modelvariant forventes at koste i
nabolaget af 150-160.000 kroner.
Sådan kører Peugeot 207:
Den nye 207 har bredere sporvidde, længere
akselafstand og den er tungere. Derfor klæber den
rigtig godt til vejen. Den styrer usædvanlig præcist
og kører man den over grænsen, griber ESP’en næsten
umærkeligt ind. Affjedringen er velafstemt og
relativt fast – men ikke så fast, som man oplever
det i tyske biler.
På plan vej er den yderst komfortabel, sporsikker og
der skal meget sidevind til at bringe den på afveje.
På ujævn vej har den det udmærket, men er hullerne i
asfalten for dybe, er affjedringen for blød. Eneste
løsning: Sæt farten ned!
Turbo-booster:
HDI dieselmotoren er forsynet med en ekstra
turbo-booster, som øger turbotrykket under
overhaling. Det styres elektronisk og hænger direkte
sammen med trykket på speederpedalen. Det giver en
formidabel effekt, som øger sikkerheden under
overhaling og fordi den kun er kortvarig er med til
at sikre brændstoføkonomien, så man generelt vil
kunne køre længere end 20 kilometer pr. liter
brændstof.
Førerpladsen er overskuelig og rattet
multijusterbart.
|