Lyt til interview med Informationschef Janne Bock, Peugeot Danmark.
En af de mest
populære biler i Europa og ikke mindst i Danmark, siden introduktionen i
1998, er den lille Peugeot 206. Men nu var det tid for en efterfølger –
troede man.
Peugeot har netop
præsenteret en ny lille bil, Peugeot 207, men samtidig har man
besluttet, at 206’eren fortsat skal produceres. Om kort tid er man så
oppe på fire småbiler i modelprogrammet: 107 (introduceres herhjemme i
marts), 1007, 206 og 207, som kommer til Danmark til maj.
Man har valgt at
satse småt (men har spenderet 7 milliarder på sagen, så billig er den
ikke). En klog satsning på et marked, hvor Peugeot har konstateret, at
der er stadig flere bilkøbere, som lever alene og ikke har brug for en
mellemklassebil, en familiebil eller det, der er større. De større biler
kan franskmændene naturligvis også levere, men det er i klassen for små
og kompakte personbiler, at fremtiden findes, mener man.
Tallene taler deres
eget sprog: På europæisk plan er dette såkaldte segment steget fra 21
til 34 procent siden 206-modellen blev lanceret og Peugeot har selv
oplevet en salgsstigning for 206 på 85 procent i samme periode – hvor
der generelt i Europa blev solgt færre biler.
Nu er den nye 207 så
ved at være her. Endnu har kun fabrikkens testkørere fået lov til at
køre den, så køreoplevelsen har vi til gode. Men designet viderefører
den modige, moderne linieføring, som Peugeot har haft så stor succes med
i de seneste år.
”Vi er inspireret af
Afrikas ørken, de uendelige vidder med store sanddyner, enkle og smukke
i form og udtryk,” fortalte Gérard Welter, direktør for Peugeots nye
designcenter, da verdenspressen fik præsenteret nyheden i Paris.
Men sanddynerne er
blevet gjort funktionelle. Peugeot 207 er omkring 20 cm længere end 206
og fylder dermed rummet ud mellem modellerne 206 og 307 modellerne.
Sidstnævnte har danskerne også taget til sig, for det er den mest solgte
enkelt bilmodel i 2005. Ingen tvivl om, at 207 bliver en hård intern
konkurrent, men det er der plads til på markedet, mener man hos Peugeot.
Designet er i
højsæde. En typisk Peugeot med ekstra langtrukne lygter, stor bredde og
enestående kileform.
Interiørdesignet
underbygger de udvendige linier, men er også
funktionelt og hensigtsmæssigt.
|