Kia introducerer i begyndelsen af oktober den nye
Kia Carnival i Danmark. Kender man den hidtidige
model – en rigtig stor multibil, der mest er blevet
solgt i autocamper-versionen – så er det med at
frigøre sig for fordommene. Den nye er intet mindre
end ”en helt anden verden”.
Den gamle var rigtig stor – lidt for stor for mange,
mener man hos Kia. Den nye er kortere, men den er
også lidt bredere, så den rummer stort set det
samme. Det er måske på længden, man skal se
forskellene – men i hvert fald på funktionen.
Kører godt
Det første møde med den nye Carnival gav et klart
signal om helt andre køreegenskaber. Groft set var
den hidtidige en udmærket bil til at køre ligeud i.
Den nye kan også dreje! Forstået på den måde, at
køreegenskaberne har fået et kraftigt skub i den
rigtige retning – det er blevet ret godt, for SÅ
slem var forgængeren heller ikke.
Den nye Carnival har fået et helt andet udseende –
så meget som man nu kan give en stor multibil et
andet look. Den er designet i overensstemmelse med
Kias seneste designfilosofi, en pæn og nydelig bil,
der ikke virker så anmassende som den gamle.
Succes med camper
Kia havde stor succes med den hidtidige Carnival,
mest fordi Camper-udgaven var så attraktiv, ikke
mindst i sammenligning med konkurrenterne.
"Egentlig
var det den danske Kia importør, der i sin tid fandt
på at bygge en multibil om til autocamper og derved
spare et klækkeligt beløb i afgifter," fortæller
adm. dir. Jens Bjerrisgaard fra Kia Motors.
Siden har konkurrenterne i rigt mål luret Kia
kunsten af og den nye Carnival er på ingen måde
enerådende på markedet.
Men den er næsten enerådende, når det gælder om at
kunne rumme 6 personer i camper-versionen. SsangYong
Rodius kan rumme 7, men den er markant større end Kia Carnival.
Bygger selv
Kia får ikke bygget Carnival om til camper ”ude i
byen”. Importøren står selv for ændringerne og
resultatet er blevet en model, der faktisk kan
bruges til camping, hvis man vil. Måske er det i
overkanten, at være de fire personer inde i bilen,
som den på papiret kan rumme. Men det må være ret
ubehageligt at sove fire i så lille et rum.
De fleste vil nok også mest købe bilen fordi den har
plads til mange og prisen er moderat.
Den nye Carnival koster som autocamper på hvide
nummerplader 300.000 kroner. Det er mere end
forgængeren, men man får også ESP, seks airbags,
fire el-sideruder (til trods for at Carnival meget
praktisk er forsynet med skydedøre til den bageste
del af kabinen) og en noget kraftigere motor med i
købet.
Flere heste
Hidtil har maskineriet ydet 144 hestekræfter, mens
den nye 2,9 liters commonrail turbodiesel præsterer
185 hk og har et moment på ikke mindre end 343 Nm
over hele intervallet fra blot 1500 til 3500 omdr./min.
Hemmeligheden bag dette ligger bl.a. i en
nykonstrueret turbolader med variabel geometri, så
turboens skovhjul ændrer sig – styret af
omdrejningstal, belastning osv.
Kia Carnival vil blive leveret i to
udstyrsvarianter. Den billigste hedder LX og koster
som camper de nævnte 300.000 kroner. Den kan også
fås på gule nummerplader – her er prisen 200.000
kroner excl. momsen på 39.000 kroner.
|