Kia stormer frem på de internationale markeder.
Introduktion på introduktion. Verdenspremierer på
stribe. Senest med den helt nye generation af den
kompakte multibil, Kia Carens, som ventes til
Danmark i begyndelsen af 2007.
Forklaringerne er mange: Men to falder i øjnene:
Takket være hyper moderne produktionsanlæg er man i
stand til at fremstille biler af høj kvalitet til
fornuftige priser. Og samtidig forstår man i stadig
stigende grad de kunder, der skal købe bilerne.
Stigende salg
Det giver sig udslag i salget. I første halvår af
2006 købte 7,2 procent flere europæere en Kia end i
samme periode året før og med striben af nye
modeller vil stigningen fortsætte.
Den nye Carens er gennemgribende ny. Dens største
handikap er navnet, som ikke klinger godt på dansk.
Men vil det lykkes den danske Kia importør at komme
igennem med en stærk pris – dvs. et eller andet sted
omkring 250-270.000 kroner for versionen på hvide
nummerplader og i nabolaget af 130.000 kroner på
gule plader – har man et rigtig stærkt kort.
Den hidtidige Carens udmærkede sig først og fremmest
ved at være kedelig. Det oplevede kunderne
formentlig også, for Kia har kun solgt omkring 1000
stykker af modellen i en periode, hvor salget burde
have været 3-4 gange større.
Underholdende
Den nye Carens er på ingen måde kedelig. Den har et
spændende design, den er underholdende at køre og så
er den funktionel.
Den er tænkt som en 7-personers bil. Og den første
testkørsel af Kia Carens, som i øvrigt fandt sted
under ægte skandinaviske vejrforhold – i sjask regn
på vejene omkring Travemünde i Nordtyskland – blev
også gennemført i 7-personers udgaven. I øvrigt
forsynet med Hyundai koncernens nye 140-hestes
diesel, som også kan leveres i Kia Sportage, den
kommende nye Kia Magentis og i Hyundais Sonata
modeller.
Sportslig
Kombinationen af det store moment, den lydsvage
motorgang og en rigtig god undervogn efterlod en
oplevelse af en næsten sportslig multibil – om end
regnen lagde visse begrænsninger på udfoldelserne.
Omvendt var den stabil og sporsikker – også når man
gik lidt til den gennem et par hurtige
kurvesekvenser.
Undervognen er i princippet den samme som i den nye
Magentis, men den er strammet lidt op – primært for
at kompensere for et højere tyngdepunkt og for at
kunne håndtere en større vægt. Det har dog den
bieffekt, at køreegenskaberne bliver mere sportslige
– uden at det i øvrigt er gået ud over
kørekomforten. To fluer med ét smæk!
|