Hyundai Sonata er en mere end
almindelig interessant bil for os afgiftsplagede
danskere. Det har mange for længst fundet ud af, for
efter introduktionen af den seneste generation af
den store luksuøse mellemklassebil sidste år steg
salgstallene fra omkring 500 biler om året til 1500.
I år forventer Hyundai, at 2000
danskere køber en ny Sonata. Grunden til optimismen
ligger bl.a. i to helt nye motorer, som gør
Sonata'en endnu billigere.
Den ene - en 144 hestes 2-liters
benzinmotor - er netop introduceret. Den anden - en
140 hestes diesel - introduceres i begyndelsen af
juni.
Med 2-liters benzinmotoren bliver
Sonata 10.000 kroner billigere end den hidtil
billigste modelvariant (2,4 liters benzin), men der
er også besparelser at hente på såvel driftsøkonomi
som ejerafgift, fordi 2-liters maskinen er mere
benzinøkonomisk.
Dieselmotoren er den første i Sonata
programmet. Der er tale om en ny og moderne
konstruktion og prismæssigt er den ekstraordinært
attraktiv, fordi prisspændet mellem 2-liters
benzin'eren og 2-liters diesel'en kun er 20.000
kroner.
Årsagen er dog, at der er mere udstyr
i benzin-udgaven end i diesel-udgaven. Derfor har en
Sonata 2,0 CRDi ikke fuldautomatisk klimaanlæg men
"kun" manuel aircondition, man må klare sig uden
læderrat, sædevarme, multijusterbart rat,
tripcomputer og alufælge - hvad der næppe er et
stort problem, hvis Sonata'en er anskaffet for at
skulle køre langt til en fornuftig pris.
Vi har prøvet begge de to motorer og
ingen af dem kan der sættes en finger på.
Dieselmotoren har Hyundai importøren al mulig grund
til at forvente sig meget af, for den er ikke bare
økonomisk, lydløs og smidig, den er også moderne i
den forstand at den eksempelvis ikke på gammeldags
vis pludselig taber effekt og moment, når man nærmer
sig det maksimale omdrejningstal.
Her sker det gradvist og "signalet
om, at se at få skiftet til et højere gear" kommer
så blidt, at kørslen bliver meget komfortabel.
2-liters benzinmotoren er også lidt
af en vinder. Den har fuldt tilstrækkelig effekt til
at håndtere den store bil, den er særdeles
omdrejningsvillig og meget lydløs.
Med begge motorer placerer Hyundai
Sonata sig i en klasse, hvor konkurrenterne koster i
nabolaget af 300.000 kroner.
|