Honda er tilbage ved sin oprindelige tankegang og
løfter netop nu sløret for en helt ny generation af
Honda CR-V. Der er tale om en velkørende rummelig
multibil, som har firehjulstræk, når der er brug for
det. Dermed adskiller den nye CR-V sig fra
forgængeren, der under dække af SUV-begrebet havde
udviklet sig i retning af regulær off-road.
For 10 år siden var Honda blandt pioneerne, da man
præsenterede den helt nye biltype, SUV (Sport
Utility Vehicle). Sammen med Toyota RAV4 dominerede
de to kompakte firehjulstrækkere markedet for biler,
der kunne lidt mere end almindeligt – og samtidig
lagde en vis distance til regulære off-road’ere.
Comfotable Creative Vehicle
Men konceptet løb fra fabrikkerne, efterhånden som
flere kom til. Bilerne blev mere og mere
”off-roadede” - også Honda CR-V. Model betegnelsen,
som betyder Comfortable Creative Vehicle, blev sat i
baggrunden til fordel for gode terræn egenskaber,
bastant udseende og typiske off-road-detaljer som
reservehjul på bagdøren.
Den nye CR-V gør op med udviklingen og Honda har
skabt en elegant forhjulstrukken personbil, som blot
har det til fælles med forgængeren, at den aktivere
træk på baghjulene, når det er strengt nødvendigt,
f.eks. under acceleration i fedtet føre eller når
man trækker en hestetrailer eller campingvogn hen
over en våd græsmark. Samtidig kører den nu næsten
som personbil med lavere tryngdepunkt end
forgængerne og overraskende blød affjedring. Til
trods for at frihøjden stadig er hele 18,5 cm.
Cross-over
En bedre betegnelse for Honda CR-V er måske begrebet
”cross-over”. Men CR-V er helt sin egen, bl.a. fordi
Honda samtidig lancerer en række finesser, som under
lakken gør den forskellig fra en hvilken som helst
af konkurrenterne.
Et eksempel er ”CMBS”, der står for ”Collision
Mitigation Brake System” – et kollisionsbegrænsende
system. På almindelig dansk er der tale om et
radarsystem, som måler afstanden til den
forankørende bil. Når man er faretruende nær og
hastighedsforskellen for stor, lyder først en
advarselstone, siden begynder bilen at bremse,
samtidig med at førerens sikkerhedssele strammes
lidt op. Reagerer føreren ikke, tager systemet over
og bremser kraftigt, strammer selerne også hos
forsædepassageren – men kollision undgåes dog ikke.
Føreren har opgave og ansvar
Systemet har ikke til opgave at blande sig i
førerens kørsel og dermed give ham falsk tryghed.
Det skal nedsætte effekten af en kollision, når den
er uundgåelig – efter dog at have givet føreren to
reelle muligheder for at undgå den. I forbindelse
med de første testkørsler blev systemet i praksis
præsenteret for pressen – og det virker fuldstændig
efter hensigten.
En anden kreativ løsning er Trailer Stability Assist,
som registrerer og modvirker slinger, når man kører
med anhænger på op til de 2 tons, der er tilladt til
den nye CR-V. Det er unikt i denne prisklasse, hvor
den billigste version på hvide nummerplader,
udstyret med en ny og harmonisk 150-heste
benzinmotor vil koster under 400.000 kroner, når den
til februar introduceres i Danmark. Den billigste
gulpladerversion kommer til at koste kr. 190.000
excl. moms.
Med i ”pakken” hører også Adaptice Cruise Control,
som hidtil kun er set på langt dyrere biler. Og
Active Front lighting System, hvor forlygterne
simpelthen drejer med, når bilens forhjul drejes.
Hurtige fakta om Honda CR-V:
Motorer: 2,0 i-VTEC benzin (150 hk), 2,2 i-CTDi
diesel (140 hk)
0-100 km/t: 10,2 sek. hhv. 10,3 sek.
Længde: 4,52 meter
Frihøjde: 185 mm
Bagagerum: 524-955 ltr.
Maks anhængervægt: 2000 kg afhængig af modelvariant
Forhjulstræk + hydraulisk styret variabel 4X4
Introduktion i Danmark: Februar 2007
Listepriser: Under kr. 400.000 på hvide nummerplader
Kr. 190.000 excl. moms som van.
2-liters benzinmotoren er helt ny.
Den yder 150 hestekræfter har har en usædvanlig blød
og civiliseret gang. Den harmonerer godt med de nye
bløde køreegenskaber.
|