- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bimota for feinschmechere


Tekst: Søren Clauding - 27. maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produktionstallet siger det hele: Den eksklusive italienske motorcykel, Bimota, produceres sjældent i mere end et par hundrede eksemplarer. Ikke om året - men ialt. Og den seneste model, Bimota DB6, forventes kun at blive fremstillet i 100 eksemplarer.

 

Et af dem er på vej til Danmark. En unik situation, som primært skyldes den danske MC-entusiast Jens Dahlgaard, der udover sit daglige virke som pilot har en lille "neben-geschäft" baseret på Bimota passionen.

 

Og det ER en neben-geschäft, for med bare et enkelt eksemplar af motorcyklen til salg, er det næppe noget Jens Dahlgaard bliver fed af. Han har godt nok en anden Bimota på lager - en DB5 - som for øjeblikket kan ses hos en MC-forhandler på Ålekistevej i Vanløse i København.

 

Og det er godt nok en motorcykel til 200.000 kroner UDEN danske nummerplader. Men det handler kun om de to - plus lidt handel med reservedele til de ældre Bimota, der findes i norden.

 

Bimota er nemlig et relativt gammelt MC-mærke. Men på grund af kombinationen af lidenskab, italienske drømmerier og begrænset økonomisk udvikling har fabrikken (som dårlig kan kaldes en fabrik) levet en omskiftelig tilværelse.

 

Men for et par år siden blev grundlaget sikret og man startede en ny konstruktion af motorcykler - det er dem, der et enkelt eksemplar af og om kort tid to af i Danmark, dvs. i hele norden.

 

"D"et står for Ducati og signalerer at motorerne er Ducati maskiner. "B" for Bimota og 5-tallet i modelbetegnelsen er selvsagt model-nummeret.

 

Motorcyklerne er ikke bare håndbyggede, de er også udtryk for en unik kombination af gennemarbejdet teknik og æstetisk nydelse.

 

Et godt eksempel er bagsvingeren, som er en rørkonstruktion. Den er kompliceret at bygge, ikke mindst fordi der ikke er plads til en millimeters unøjagtighed, men resultatet er enestående: En eminent vridningsstabilitet - og samtidig ser det godt ud.

 


Jens Dahlgaard er importør af Bimota i Norden - men hvilken importør: Der findes lige nu kun et eksemplar af det eksklusive italienske motorcykelmærke i Danmark. Det befinder sin hos en forhandler på Ålekistevej i Vanløse i København.

 

Bagsvingeren på DB5 er en rørkonstruktion kombineret med en alu-afslutning, hvortil baghjulet er fastgjort.

 

Bimota DB6 er en nøgen motorcykel - dvs. helt uden kåbe.


 

DB5 er en sportmotorcykel mens DB6 er en såkaldt nogen maskine - helt uden kåbe. Motoreffekten er omkring 100 hestekræfter og maskinerne ligger derfor midt imellem reelle sportsmaskiner og cruisere. Det genspejles også i kørestillingen og det er med til at underbygge oplevelsen af denne helt specielle motorcykel.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt