Produktionstallet siger det hele: Den
eksklusive italienske motorcykel, Bimota, produceres
sjældent i mere end et par hundrede eksemplarer.
Ikke om året - men ialt. Og den seneste model,
Bimota DB6, forventes kun at blive fremstillet i 100
eksemplarer.
Et af dem er på vej til Danmark. En
unik situation, som primært skyldes den danske
MC-entusiast Jens Dahlgaard, der udover sit daglige
virke som pilot har en lille "neben-geschäft"
baseret på Bimota passionen.
Og det ER en neben-geschäft,
for med bare et enkelt eksemplar af motorcyklen til
salg, er det næppe noget Jens Dahlgaard bliver fed
af. Han har godt nok en anden Bimota på lager - en
DB5 - som for øjeblikket kan ses hos en
MC-forhandler på Ålekistevej i Vanløse i København.
Og det er godt nok en motorcykel til
200.000 kroner UDEN danske nummerplader. Men det
handler kun om de to - plus lidt handel med
reservedele til de ældre Bimota, der findes i
norden.
Bimota er nemlig et relativt gammelt
MC-mærke. Men på grund af kombinationen af
lidenskab, italienske drømmerier og begrænset
økonomisk udvikling har fabrikken (som dårlig kan
kaldes en fabrik) levet en omskiftelig tilværelse.
Men for et par år siden blev
grundlaget sikret og man startede en ny konstruktion
af motorcykler - det er dem, der et enkelt eksemplar
af og om kort tid to af i Danmark, dvs. i hele
norden.
"D"et står for Ducati og signalerer
at motorerne er Ducati maskiner. "B" for Bimota og
5-tallet i modelbetegnelsen er selvsagt
model-nummeret.
Motorcyklerne er ikke bare
håndbyggede, de er også udtryk for en unik
kombination af gennemarbejdet teknik og æstetisk
nydelse.
Et godt eksempel er bagsvingeren, som
er en rørkonstruktion. Den er kompliceret at bygge,
ikke mindst fordi der ikke er plads til en
millimeters unøjagtighed, men resultatet er
enestående: En eminent vridningsstabilitet - og
samtidig ser det godt ud.
|