|
Toyota Danmark har haft fint
besøg. Den seneste – og 9. generation – af den
næstmest solgte Toyota model nogensinde, den
grænsende til uopslidelige Hilux pickup, har været
på gennemrejse på sin færd gennem Europa. Vi var med
ved et smugkik, for bilen er først produktionsklar
og parat til salg i marts 2026. Og radikalt nyt: Den
er fuldt elektrisk. Blandt andet.
Det var logisk, at den nye
Toyota Hilux Electric skulle et smut forbi Danmark
på en slags pre-lancerings-turné, for i Danmark har
politikerne besluttet at elbiler er løsningen på
fremtidig mobilitet, så danskerne er gået ”all-in”
på eldrift. Men faktisk har Toyota i tråd med
koncernens globale multiteknologiske strategi også
udviklet bilen til brug med konventionelle
drivmidler, og i sensommeren forventes også den
dieseldrevne mild-hybrid Hilux at lande i Danmark.
Ligeledes er en brintudgave på vej.
Rækkevidde for mange
Klogt nok, for mange brugere
vil sikkert kunne klare sig med de op til 240
kilometer, den elektriske Hilux kan præstere, mens
mange vil have brug for længere rækkevidde og større
fleksibilitet – og de er formentlig også villige til
at betale for det. Hvilket de efter undertegnedes
kugleramme også skal forvente at komme til.
For selvom priserne ikke er
offentliggjort endnu, er det ikke utænkeligt, at det
alene på de løbende afgifter og drivmiddel blive
dyrere at køre konventionelt. Og da alle elektriske
Hilux er udstyret med dobbeltkabine, og forventes at
kunne sælges i Danmark uden nævneværdig afgift
udover moms, vil den måske ikke bare sælge bedst til
eksisterende kundetyper, men også appellere til
andre, der kan bruge plads til 4-5 personer og et
lad derude bagtil.
Modellens største
transformation
Toyota anser tilføjelsen af
en elektrisk version af Hilux som den ubetinget
største transformation, modellen nogensinde har
gennemgået. Det er måske rigtigt. Og dog: For alle
dens kerneegenskaber i form af funktion,
pålidelighed og holdbarhed er fastholdt. I teknisk
forstand ved, at man i den grad har forstærket
konstruktionen, så den kan modstå den større
belastning, en tungere bil med momentstærke
elmotorer vil kræve. Så bilens brugsrigtighed er
ikke blevet transformeret.
Om den bliver så stærk, at
den kan overleve den behandling, det britiske
TV-program, TopGear under ledelse af Jeremy Clarkson
for år tilbage udsatte en Hilux for, uden at slå den
helt ihjel, er der ingen garanti for. Men med 10 års
serviceaktiveret garanti og 1 million kilometer
batteri garanti, tror man i hvert fald på produktet
og står også inde for det. Intet under, at Toyota
Hilux står for en tredjedel af pickup-bestanden i
Danmark. Og det er de samme dyder, der over tiden
har gjort den til verdens mest populære pickup med
over 27 mio. købte biler. Dermed er Hilux den
næstmest købte Toyota-model kun overgået af Corolla.
Designmæssig overhaling
Foruden det teknologiske har
også designet fået en større overhaling og er
udviklet med udgangspunkt i temaet "hårdfør og
agil". Det afspejles i et endnu mere kraftfuldt og
robust frontdesign samt et stærkere visuelt udtryk.
Fortil har den nye Hilux fået smallere LED-lygter,
der bindes sammen af et stort Toyota-navneskilt i
klassisk stil.
På den fuldt elektriske
udgave, hvor der ikke er behov for et stort
luftindtag på fronten til at køle en
forbrændingsmotor, adskiller kølergrillen sig fra de
øvrige udgaver, ligesom den elektriske udgave også
som standard er udstyret med alufælge. Nye
funktioner til alle versioner inkluderer et nyt
bagdæk-trin for nem adgang og et nydesignet
side-trin.
Kabinen har fået en generel
opgradering og inkluderer to 12,3" skærme med
integration af smartphone, trådløs Apple CarPlay og
Android Auto og mulighed for trådløs opladning
Drivlinen
Hilux Electric kommer som
vanligt altid standard med to elmotorer og
firehjulstræk. Knapper til avanceret betjening af
firehjulstrækket og offroad-funktioner sidder
placeret centralt i kabinen, så de er lette at komme
til og betjene.
Flere nye
sikkerhedsteknologier har fundet vej til Hilux for
første gang, bl.a. en
lavhastigheds-accelerationsbegrænser, proaktiv
førerassistent og et nødstop system, der langsomt
bremser bilen ned og aktiverer havariblinket, hvis
føreren mister bevidstheden. Det vil desuden være
muligt, løbende at opdatere sikkerhedssystemerne
over-the-air i takt med, at opdateringer bliver
tilgængelige.
Høj vandgang
Den elektriske Hilux er
udviklet til også at kunne forcere de sværest
fremkommelige steder på kloden bl.a. ved at sikre,
at højvoltbatteriet er placeret inden for den
forstærkede ramme, bilens chassis er bygget oven på.
Dermed er batteriet særligt beskyttet mod stød og
vandindtrængen, og vadedybden på 70 cm er samtidig
bevaret.
Ligeledes får man i den
elektriske Hilux også stadig avancerede
offroad-funktioner med systemet, Multi-Terrain
Select, der sikrer den mest optimale køreindstilling
undervejs og kontrollerer bremser og drejningsmoment
på samme vis, som når man kører i L4-indstilling i
udgaven med diesel og mild-hybrid-teknologi.
Litium-ion-batteri og
permanent firehjulstræk
Drivlinjen består af et litium-ion-batteri med en
kapacitet på 59,2 kWh og eAxels både for og bag, der
sikrer permanent firehjulstræk med et
drejningsmoment på 205 Nm på forreste aksel og 269
Nm på bageste aksel. Lasteevnen lyder på 715 kg, den
må trække op til 1600 kg og har en forventet
WLTP-rækkevidde på de nævnte 240 km, forudsat
typegodkendelsen af bilen. |