- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Smugkik: Toyota Hilux Electric

Toyota sætter strøm til deres storslidende Hilux


Af Søren Clauding – 2. december 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Danmark har haft fint besøg. Den seneste – og 9. generation – af den næstmest solgte Toyota model nogensinde, den grænsende til uopslidelige Hilux pickup, har været på gennemrejse på sin færd gennem Europa. Vi var med ved et smugkik, for bilen er først produktionsklar og parat til salg i marts 2026. Og radikalt nyt: Den er fuldt elektrisk. Blandt andet.

 

Det var logisk, at den nye Toyota Hilux Electric skulle et smut forbi Danmark på en slags pre-lancerings-turné, for i Danmark har politikerne besluttet at elbiler er løsningen på fremtidig mobilitet, så danskerne er gået ”all-in” på eldrift. Men faktisk har Toyota i tråd med koncernens globale multiteknologiske strategi også udviklet bilen til brug med konventionelle drivmidler, og i sensommeren forventes også den dieseldrevne mild-hybrid Hilux at lande i Danmark. Ligeledes er en brintudgave på vej.

 

Rækkevidde for mange

Klogt nok, for mange brugere vil sikkert kunne klare sig med de op til 240 kilometer, den elektriske Hilux kan præstere, mens mange vil have brug for længere rækkevidde og større fleksibilitet – og de er formentlig også villige til at betale for det. Hvilket de efter undertegnedes kugleramme også skal forvente at komme til.

 

For selvom priserne ikke er offentliggjort endnu, er det ikke utænkeligt, at det alene på de løbende afgifter og drivmiddel blive dyrere at køre konventionelt. Og da alle elektriske Hilux er udstyret med dobbeltkabine, og forventes at kunne sælges i Danmark uden nævneværdig afgift udover moms, vil den måske ikke bare sælge bedst til eksisterende kundetyper, men også appellere til andre, der kan bruge plads til 4-5 personer og et lad derude bagtil.

 

Modellens største transformation

Toyota anser tilføjelsen af en elektrisk version af Hilux som den ubetinget største transformation, modellen nogensinde har gennemgået. Det er måske rigtigt. Og dog: For alle dens kerneegenskaber i form af funktion, pålidelighed og holdbarhed er fastholdt. I teknisk forstand ved, at man i den grad har forstærket konstruktionen, så den kan modstå den større belastning, en tungere bil med momentstærke elmotorer vil kræve. Så bilens brugsrigtighed er ikke blevet transformeret.

 

Om den bliver så stærk, at den kan overleve den behandling, det britiske TV-program, TopGear under ledelse af Jeremy Clarkson for år tilbage udsatte en Hilux for, uden at slå den helt ihjel, er der ingen garanti for. Men med 10 års serviceaktiveret garanti og 1 million kilometer batteri garanti, tror man i hvert fald på produktet og står også inde for det. Intet under, at Toyota Hilux står for en tredjedel af pickup-bestanden i Danmark. Og det er de samme dyder, der over tiden har gjort den til verdens mest populære pickup med over 27 mio. købte biler. Dermed er Hilux den næstmest købte Toyota-model kun overgået af Corolla.

 

Designmæssig overhaling

Foruden det teknologiske har også designet fået en større overhaling og er udviklet med udgangspunkt i temaet "hårdfør og agil". Det afspejles i et endnu mere kraftfuldt og robust frontdesign samt et stærkere visuelt udtryk. Fortil har den nye Hilux fået smallere LED-lygter, der bindes sammen af et stort Toyota-navneskilt i klassisk stil.

 

På den fuldt elektriske udgave, hvor der ikke er behov for et stort luftindtag på fronten til at køle en forbrændingsmotor, adskiller kølergrillen sig fra de øvrige udgaver, ligesom den elektriske udgave også som standard er udstyret med alufælge. Nye funktioner til alle versioner inkluderer et nyt bagdæk-trin for nem adgang og et nydesignet side-trin.

 

Kabinen har fået en generel opgradering og inkluderer to 12,3" skærme med integration af smartphone, trådløs Apple CarPlay og Android Auto og mulighed for trådløs opladning

 

Drivlinen 

Hilux Electric kommer som vanligt altid standard med to elmotorer og firehjulstræk. Knapper til avanceret betjening af firehjulstrækket og offroad-funktioner sidder placeret centralt i kabinen, så de er lette at komme til og betjene.

  

Flere nye sikkerhedsteknologier har fundet vej til Hilux for første gang, bl.a. en lavhastigheds-accelerationsbegrænser, proaktiv førerassistent og et nødstop system, der langsomt bremser bilen ned og aktiverer havariblinket, hvis føreren mister bevidstheden. Det vil desuden være muligt, løbende at opdatere sikkerhedssystemerne over-the-air i takt med, at opdateringer bliver tilgængelige.

 

Høj vandgang

Den elektriske Hilux er udviklet til også at kunne forcere de sværest fremkommelige steder på kloden bl.a. ved at sikre, at højvoltbatteriet er placeret inden for den forstærkede ramme, bilens chassis er bygget oven på. Dermed er batteriet særligt beskyttet mod stød og vandindtrængen, og vadedybden på 70 cm er samtidig bevaret.

 

Ligeledes får man i den elektriske Hilux også stadig avancerede offroad-funktioner med systemet, Multi-Terrain Select, der sikrer den mest optimale køreindstilling undervejs og kontrollerer bremser og drejningsmoment på samme vis, som når man kører i L4-indstilling i udgaven med diesel og mild-hybrid-teknologi.

 

Litium-ion-batteri og permanent firehjulstræk

Drivlinjen består af et litium-ion-batteri med en kapacitet på 59,2 kWh og eAxels både for og bag, der sikrer permanent firehjulstræk med et drejningsmoment på 205 Nm på forreste aksel og 269 Nm på bageste aksel. Lasteevnen lyder på 715 kg, den må trække op til 1600 kg og har en forventet WLTP-rækkevidde på de nævnte 240 km, forudsat typegodkendelsen af bilen.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>



Hurtige fakta på Toyota Hilux Electric
Introduktion i Danmark: Marts 2026

2 stk PMS elmotorer. System effekt: 196 hk. For: 205,5 Nm. Bag: 268,6 Nm. Li-ion batteri: 59,2 kWh. DC-opladning: 160 kW. AC-opladning: 11 kW. 0-100 km/t: < 10 sek, Topfart: 140 km/t. Rækkevidde (WLTP): 240 km.

Hjulophæng: For: Double wishbones. Bag. De Dion med bladfjedre.

Længde: 5,32 meter. Højde: 1,87 meter. Frihøjde: 20,7 cm. Lad-længde: 1,55 meter. Vadedybde: 70 cm. Dæk: 265/65-17. Egenvægt: 2.420-2.455 kg. Lasteevne: 715 kg. Anhænger: 1600 kg.

Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt