- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First test: Omoda 5 EV

Prisbasker og en god portion fornuft


Af Søren Clauding – august 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til en introduktionspris på 240.000 kroner mener Nic Christiansen gruppen det alvorligt, når de lancerer endnu et kinesisk bilmærke på det danske marked. Man vil gøre meget for hurtigt at tage markedsandel blandt prisbillige kinesiske elbiler. I forvejen har man BYD, der opfattes som mere eksklusiv, hvorimod Omoda, som det nye mærke hedder, opfattes som en ”no-bullshit car”, veludstyret og med udmærkede køreegenskaber.

 

For mange bilkøbere, for hvem pris og fornuftig funktion har stor betydning, bør Omoda overvejes, inden man beslutter sig, for den 5EV version, som man lægger ud med i Danmark, er også ganske velkørende, hvad de første kilometer i bilen tydeligt indikerede.

 

Solid baggrund

Nic Christiansen gruppen er dansk. Og det betyder nok meget for mange bilkøbere, der måske af forskellige grunde har en geopolitisk holdning til bilkøb. Men den danske garanti, som i øvrigt konkret udmønter sig i 7 års fabriksgaranti/150.000 km (varetaget af Nic Christiansen) samt 6 års garanti på batteriet, er man økonomisk godt stillet i bilens første epoke. Og er den i husholdningsregnskabet nedskrevet til nul kroner efter 6-7 år, vil det kun være en gevinst, hvis man til den tid kan sælge bilen på brugtbilsmarkedet.

 

Først skal man lige lære navnet at kende. Omoda hedder den, og den første model hér i landet har betegnelsen ”5 EV”. Der er tale om en kompakt til mellemstor fuldt elektrisk crossover/coupé-formet bil, som byder på noget til øjet såvel som til dagligdagspraktikken.

 

God rækkevidde – men begrænset ladeeffekt

Den officielle WLTP-definerede rækkevidde er 402 kilometer. Det er, hvad det 61 kWh store LFP-batteri kan klare, og det er egentlig fint nok. Men, når det er tomt, skal man siden væbne sig med lidt tålmodighed, for det tager tre kvarter for en hurtiglader at bringe batteriets ”SOC” (state-of-charge – eller på godt dansk strøm-niveau) fra 10 til 80 procent. Man kan nemlig ikke DC-oplade med mere end 80 kW.

 

Det har dog den fordel, at man kan benytte hurtigladere af den type, som ikke har så stor en kapacitet, og når man skal dele opladningspunktet med andre, er man ikke så ilde stillet som i biler, der på papiret kan trække meget mere strøm ud af en ladestation. Mest hensigtsmæssigt er det dog nok, at lade op hjemmefra på en 11 kW AC-forbindelse, for så sætter man populært sagt blot stikket i, når strømmen er billigst, eller læner sig op af en fordelagtig strøm-leveringsaftale.

 

Bedst i byen

Med andre ord er det også lige på kanten at udnævne Omeda 5 EV til at være en langtursbil. Men som pendlerbil til den daglige kørsel er den ret velegnet, og den forholdsvis kompakte længde på 4,42 meter gør den også lettere at finde parkeringsplads til. Og så vil man sikkert hurtigt begejstres over den overdådighed af udstyr – naturligt nok hovedsageligt baseret på elektriske features – som følger med i prisen.

 

Og hvad prisen angår, er der kun én, for man lancerer kun én version ud fra devisen om at det ikke giver mening at lancere en bil til en lav ”fra-pris”, som ingen alligevel vil købe, som man udtrykker det hos importøren.

 

Den model-version, der altså introduceres til de 240.000 kroner, har helt grundliggende en 204 hestes elmotor, der fornuftigt nok trækker på forhjulene. Motoren leverer også 340 Nm, og dermed kan man nå 100 km/t på 7,6 sekunder. Topfarten er 172 km/t, hvilket vi naturligvis ikke fik prøvet på den korte test-tur, der var plads til i forbindelse med præsentationen i Danmark.



Den kører godt

Hvad der til gengæld også var vigtigere, er oplevelsen af bilen på landevejen. Den kører ganske enkelt ganske godt. Trods kraftigt blæsevejr kørte den snorlige og et par hurtige kurver kunne den også pænt håndtere, formentlig hjulpet af en egenvægt på omkring 1700 kg, som trods alt er lavt, set i forhold til andre af tidens så populære elbiler. Desuden har den multilink baghjulsophæng, hvilket er helt uhørt i denne prisklasse.

 

Støjniveauet udfordres af dækstøj, der forplantes gennem hjulophængene og ind i kabinen samt lidt vindstøj. Men sandt at sige er det beskedent, især set i forhold til Omoda’ens ganske attraktive prissætning, som man ved vurderingen hele tiden skal have i baghovedet.



Og så var der det med udstyret

Alufælge med 215/55-18 dæk er standard. Det samme er indholdet af den alenlange udstyrs-liste, hér i uddrag: Automatisk nedblænding af LED-forlygternes fjernlys. Elektrisk bagklap – og elektrisk soltag med skyde/vippe funktion. Navigation er standard ligesom 360 grader kamera, to stk. 12,3” skærme, hvoraf den ene som normalt er en touch-screen. Den trådløse opladning af mobiltelefoner, der kan, finder sted med 50W, så den ikke aflades undervejs – selv hvis den benyttes intensivt til fx styring af Apple Carplay.

 

I alt 8 p-sensorer er fordelt for og bag, bilen har adaptiv fartpilot, elektrisk indstillelige sports-forsæder med varme, varme også i bagsæderne, og hele paletten af sikkerhedshjælpemidler er også med på listen. Dog med den bemærkning, at forvaltningen af fx vognbaneassistent systemet kunne være lidt mere nænsom – dér fornægter Omoda’en ikke sin kinesiske herkomst (i Kina har køreegenskaber ikke den samme betydning for brugerne som i Europa). Automatisk nødbremse ved bakning eller baglæns udkørsel fra vinkelparkering er også standard.

 

HUD, V2L og køl på sæderne

Head-up Display standard – hurra for det. Og hurra også for muligheden for at kunne nedjustere alle de advarselslyde, som ikke mindst fordres - og iblandt også udfordres – af EU-lovgivningen. Desuden kan man ved montering af en enkelt adapter (tilkøb til beskedne 1500 kroner) trække 3,3 kW ud af bilens batteri til brug for eksempelvis nedkøling af køleboks eller opladning af el-scooter – det såkaldte V2L.

 

Kabinekomforten opretholdes med et 2-zone klimaanlæg, klimaet reguleres ved hjælp af en varmepumpe, og bliver det for varmt oppe fortil, kan man vælge ventilation af forsæderne. I øvrigt leverer det medfølgende lydanlæg en storartet lyd gennem 8 Sony-højtalere.

 

Velfunderet baggrund

Omoda er et i dansk sammenhæng helt nye bilmærke, der ejes af den kinesiske Chery-koncern, hvis historie går tilbage til 1997. Trods det kinesiske tilhørsforhold og kinesernes storsatsning på at udnytte den elektriske teknologi og landets mange råstoffer, arbejder man internationalt med teknologi baseret på flere platforme, herunder også de helt konventionelle. I Danmark satser man naturligt nok, sådan som markedet aktuelt ser ud, alene på elbiler, og senere på året vil biler fra samme koncern med navnet Jaecoo også blive lanceret i Danmark.

 

Chery har som et kuriosum andel i produktionen af Jaguar Land Rovers biler i Kina, så der var en naturlig forbindelse derigennem til Nic Christiansen i Danmark – der som bekendt også har importen til Danmark af Jaguar Land Rover bilerne, som det i øvrigt indisk ejede produktionsselskab, Tata, står bag.










God forbindelse til bagsædet: Aircondition, USB-A og USB-C stik samt sædevarme i begge sider.






Bagagerummet rummer 378 liter og kan øges til 1075 liter med nedfældede bagsæderyglæn. Bagklappen er elektrisk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt