Til en introduktionspris på
240.000 kroner mener Nic Christiansen gruppen det
alvorligt, når de lancerer endnu et kinesisk
bilmærke på det danske marked. Man vil gøre meget
for hurtigt at tage markedsandel blandt prisbillige
kinesiske elbiler. I forvejen har man BYD, der
opfattes som mere eksklusiv, hvorimod Omoda, som det
nye mærke hedder, opfattes som en ”no-bullshit car”,
veludstyret og med udmærkede køreegenskaber.
For mange bilkøbere, for hvem
pris og fornuftig funktion har stor betydning, bør
Omoda overvejes, inden man beslutter sig, for den
5EV version, som man lægger ud med i Danmark, er
også ganske velkørende, hvad de første kilometer i
bilen tydeligt indikerede.
Solid baggrund
Nic Christiansen gruppen er
dansk. Og det betyder nok meget for mange bilkøbere,
der måske af forskellige grunde har en geopolitisk
holdning til bilkøb. Men den danske garanti, som i
øvrigt konkret udmønter sig i 7 års
fabriksgaranti/150.000 km (varetaget af Nic
Christiansen) samt 6 års garanti på batteriet, er
man økonomisk godt stillet i bilens første epoke. Og
er den i husholdningsregnskabet nedskrevet til nul
kroner efter 6-7 år, vil det kun være en gevinst,
hvis man til den tid kan sælge bilen på
brugtbilsmarkedet.
Først skal man lige lære
navnet at kende. Omoda hedder den, og den første
model hér i landet har betegnelsen ”5 EV”. Der er
tale om en kompakt til mellemstor fuldt elektrisk
crossover/coupé-formet bil, som byder på noget til
øjet såvel som til dagligdagspraktikken.
God rækkevidde – men
begrænset ladeeffekt
Den officielle
WLTP-definerede rækkevidde er 402 kilometer. Det er,
hvad det 61 kWh store LFP-batteri kan klare, og det
er egentlig fint nok. Men, når det er tomt, skal man
siden væbne sig med lidt tålmodighed, for det tager
tre kvarter for en hurtiglader at bringe batteriets
”SOC” (state-of-charge – eller på godt dansk
strøm-niveau) fra 10 til 80 procent. Man kan nemlig
ikke DC-oplade med mere end 80 kW.
Det har dog den fordel, at
man kan benytte hurtigladere af den type, som ikke
har så stor en kapacitet, og når man skal dele
opladningspunktet med andre, er man ikke så ilde
stillet som i biler, der på papiret kan trække meget
mere strøm ud af en ladestation. Mest
hensigtsmæssigt er det dog nok, at lade op hjemmefra
på en 11 kW AC-forbindelse, for så sætter man
populært sagt blot stikket i, når strømmen er
billigst, eller læner sig op af en fordelagtig
strøm-leveringsaftale.
Bedst i byen
Med andre ord er det også
lige på kanten at udnævne Omeda 5 EV til at være en
langtursbil. Men som pendlerbil til den daglige
kørsel er den ret velegnet, og den forholdsvis
kompakte længde på 4,42 meter gør den også lettere
at finde parkeringsplads til. Og så vil man sikkert
hurtigt begejstres over den overdådighed af udstyr –
naturligt nok hovedsageligt baseret på elektriske
features – som følger med i prisen.
Og hvad prisen angår, er der
kun én, for man lancerer kun én version ud fra
devisen om at det ikke giver mening at lancere en
bil til en lav ”fra-pris”, som ingen alligevel vil
købe, som man udtrykker det hos importøren.
Den model-version, der altså
introduceres til de 240.000 kroner, har helt
grundliggende en 204 hestes elmotor, der fornuftigt
nok trækker på forhjulene. Motoren leverer også 340
Nm, og dermed kan man nå 100 km/t på 7,6 sekunder.
Topfarten er 172 km/t, hvilket vi naturligvis ikke
fik prøvet på den korte test-tur, der var plads til
i forbindelse med præsentationen i Danmark.

Den kører godt
Hvad der til gengæld også var
vigtigere, er oplevelsen af bilen på landevejen. Den
kører ganske enkelt ganske godt. Trods kraftigt
blæsevejr kørte den snorlige og et par hurtige
kurver kunne den også pænt håndtere, formentlig
hjulpet af en egenvægt på omkring 1700 kg, som trods
alt er lavt, set i forhold til andre af tidens så
populære elbiler. Desuden har den multilink
baghjulsophæng, hvilket er helt uhørt i denne
prisklasse.
Støjniveauet udfordres af
dækstøj, der forplantes gennem hjulophængene og ind
i kabinen samt lidt vindstøj. Men sandt at sige er
det beskedent, især set i forhold til Omoda’ens
ganske attraktive prissætning, som man ved
vurderingen hele tiden skal have i baghovedet.

Og så var der det med
udstyret
Alufælge med 215/55-18 dæk er
standard. Det samme er indholdet af den alenlange
udstyrs-liste, hér i uddrag: Automatisk nedblænding
af LED-forlygternes fjernlys. Elektrisk bagklap – og
elektrisk soltag med skyde/vippe funktion.
Navigation er standard ligesom 360 grader kamera, to
stk. 12,3” skærme, hvoraf den ene som normalt er en
touch-screen. Den trådløse opladning af
mobiltelefoner, der kan, finder sted med 50W, så den
ikke aflades undervejs – selv hvis den benyttes
intensivt til fx styring af Apple Carplay.
I alt 8 p-sensorer er fordelt
for og bag, bilen har adaptiv fartpilot, elektrisk
indstillelige sports-forsæder med varme, varme også
i bagsæderne, og hele paletten af
sikkerhedshjælpemidler er også med på listen. Dog
med den bemærkning, at forvaltningen af fx
vognbaneassistent systemet kunne være lidt mere
nænsom – dér fornægter Omoda’en ikke sin kinesiske
herkomst (i Kina har køreegenskaber ikke den samme
betydning for brugerne som i Europa). Automatisk
nødbremse ved bakning eller baglæns udkørsel fra
vinkelparkering er også standard.
HUD, V2L og køl på sæderne
Head-up Display standard –
hurra for det. Og hurra også for muligheden for at
kunne nedjustere alle de advarselslyde, som ikke
mindst fordres - og iblandt også udfordres – af
EU-lovgivningen. Desuden kan man ved montering af en
enkelt adapter (tilkøb til beskedne 1500 kroner)
trække 3,3 kW ud af bilens batteri til brug for
eksempelvis nedkøling af køleboks eller opladning af
el-scooter – det såkaldte V2L.
Kabinekomforten opretholdes
med et 2-zone klimaanlæg, klimaet reguleres ved
hjælp af en varmepumpe, og bliver det for varmt oppe
fortil, kan man vælge ventilation af forsæderne. I
øvrigt leverer det medfølgende lydanlæg en storartet
lyd gennem 8 Sony-højtalere.
Velfunderet baggrund
Omoda er et i dansk
sammenhæng helt nye bilmærke, der ejes af den
kinesiske Chery-koncern, hvis historie går tilbage
til 1997. Trods det kinesiske tilhørsforhold og
kinesernes storsatsning på at udnytte den elektriske
teknologi og landets mange råstoffer, arbejder man
internationalt med teknologi baseret på flere
platforme, herunder også de helt konventionelle. I
Danmark satser man naturligt nok, sådan som markedet
aktuelt ser ud, alene på elbiler, og senere på året
vil biler fra samme koncern med navnet Jaecoo også
blive lanceret i Danmark.
Chery har som et kuriosum andel i produktionen af
Jaguar Land Rovers biler i Kina, så der var en
naturlig forbindelse derigennem til Nic Christiansen
i Danmark – der som bekendt også har importen til
Danmark af Jaguar Land Rover bilerne, som det i
øvrigt indisk ejede produktionsselskab, Tata, står
bag. |