Nissan er en af de få
virkelige pionerer i den moderne elbils-epoke. Med
Nissan LEAF satte man standarden for moderne
brugsrigtige elbiler, og viste indirekte vejen for
mange af de elektriske biler, der siden er sat i
produktion af kolleger og konkurrenter. LEAF er
blevet fornyet henad vejen, men nu er man klar med
en gengribende fornyet Nissan LEAF.
Med et nyt markant design,
længere rækkevidde og intelligent teknologi er den
nye LEAF et spejl af de forventninger, nutidens
elbils-købere forventer, fastslår man hos Nissan i
forbindelse med verdenspremieren på den nye bil. Og
for Nissan spiller bilen en vigtig rolle i
fabrikkens samlede elektrificeringsstrategi. Den nye
LEAF forventes i topversionen at have en rækkevidde
på over 600 kilometer og vil kunne lynoplades med op
til 417 km på blot 30 minutter.
Beskeden luftmodstand
Den helt nye Nissan LEAF er
designet på Nissans globale designcenter i Atsugi,
Japan. Designet er optimeret til at forbedre både
ydeevne og rækkevidde, og man har opnået en
luftmodstandskoefficient på kun 0,25. Den nye LEAF
er med en længde på 4,35 meter kompakt, men kabinen
er rummelig, trods bilens højde på blot 1,55 meter.
Bagagekapaciteten er på 437 liter, der kan udvides
til godt en kubikmeter, når bagsæderne lægges ned.
Desuden er den født med elektrisk bagklap. Udvalgte
modeller har også tagrælinger, så man kan montere
ekstraudstyr som fx tagbøjler.
LEAF vil som standard kunne
erhverves med enten et 52 kWh batteri, der giver en
rækkevidde på op til 436 km, eller 75 kWh med en
rækkevidde på 604 km. På motorvejen leverer den ved
130 km/t mere end 330 kilometers rækkevidde, oplyser
Nissan. Interessant nok, for det er et tal, man
sjældent ser oplyst af en bilproducent. Hatten af
for det.
Hurtig nok
Udgaven med det lille batteri
vejer 1789 kg, og den er udstyret med en 177 hestes
elmotor, der også præsterer 345 Nm. Den kan
lynoplades med op til 105 kW og kan accelerere fra
0-100 km/t på 8,6 sekunder. Med det store batteri
følger en 217 hestes 355 Nm motor, den vejer da også
1789 kg, men er hurtigere oppe i fart: De 0 til 100
km/t kan klares på 7,6 sekunder. Og siden kan den
lynoplades med op til 150 kW. Topfarten er for begge
versioner 160 km/t.
Begge versioner trækker som
den hidtidige LEAF på forhjulene, og de må begge
have en anhænger på 975 kg efter sig. Bilen er
bygget på den såkaldte CMF‑EV‑platformen, som den
deler med den større Nissan Ariya, og den er da også
udstyret med McPherson‑forhjulsophæng samt en
avanceret multilinkbagaksel.
Computerstyret
ruteplanlægning
Den computerkontrollerede
batteristyring sikrer hurtig og stabil opladning
under forskellige temperaturer, og den arbejder
sammen med Google Maps’ ruteplanlægning i bilen. Når
man nærmer sig en hurtiglader, konditioneres
batteriet automatisk til optimal temperatur for at
sikre effektiv opladning. Systemet foreslår også de
mest praktiske ladestop undervejs på længere ture.
LEAF er udstyret med Vehicle-to-Load (V2L), hvor man
med en adapter kan hente op til 3,6 kW elektricitet
ud af bilens batteri. LEAF er desuden forberedt til
Vehicle-to-Grid (V2G), så den i fremtiden, når
systemerne er udviklet og nettet er klart til det,
kan sende strøm tilbage til elnettet.
Den helt nye LEAF bliver
produceret på Nissans britiske fabrik i Sunderland.
Og man forventer at være klar til at levere de
første biler herhjemme næste forår.
Link til importøren |