- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Verdenspremiere: Nissan LEAF

Nissan fornyer elbils-ikon


Af Søren Clauding – Juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan er en af de få virkelige pionerer i den moderne elbils-epoke. Med Nissan LEAF satte man standarden for moderne brugsrigtige elbiler, og viste indirekte vejen for mange af de elektriske biler, der siden er sat i produktion af kolleger og konkurrenter. LEAF er blevet fornyet henad vejen, men nu er man klar med en gengribende fornyet Nissan LEAF.

 

Med et nyt markant design, længere rækkevidde og intelligent teknologi er den nye LEAF et spejl af de forventninger, nutidens elbils-købere forventer, fastslår man hos Nissan i forbindelse med verdenspremieren på den nye bil. Og for Nissan spiller bilen en vigtig rolle i fabrikkens samlede elektrificeringsstrategi. Den nye LEAF forventes i topversionen at have en rækkevidde på over 600 kilometer og vil kunne lynoplades med op til 417 km på blot 30 minutter.

 

Beskeden luftmodstand

Den helt nye Nissan LEAF er designet på Nissans globale designcenter i Atsugi, Japan. Designet er optimeret til at forbedre både ydeevne og rækkevidde, og man har opnået en luftmodstandskoefficient på kun 0,25. Den nye LEAF er med en længde på 4,35 meter kompakt, men kabinen er rummelig, trods bilens højde på blot 1,55 meter. Bagagekapaciteten er på 437 liter, der kan udvides til godt en kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Desuden er den født med elektrisk bagklap. Udvalgte modeller har også tagrælinger, så man kan montere ekstraudstyr som fx tagbøjler.

 

LEAF vil som standard kunne erhverves med enten et 52 kWh batteri, der giver en rækkevidde på op til 436 km, eller 75 kWh med en rækkevidde på 604 km. På motorvejen leverer den ved 130 km/t mere end 330 kilometers rækkevidde, oplyser Nissan. Interessant nok, for det er et tal, man sjældent ser oplyst af en bilproducent. Hatten af for det.

 

Hurtig nok

Udgaven med det lille batteri vejer 1789 kg, og den er udstyret med en 177 hestes elmotor, der også præsterer 345 Nm. Den kan lynoplades med op til 105 kW og kan accelerere fra 0-100 km/t på 8,6 sekunder. Med det store batteri følger en 217 hestes 355 Nm motor, den vejer da også 1789 kg, men er hurtigere oppe i fart: De 0 til 100 km/t kan klares på 7,6 sekunder. Og siden kan den lynoplades med op til 150 kW. Topfarten er for begge versioner 160 km/t.

 

Begge versioner trækker som den hidtidige LEAF på forhjulene, og de må begge have en anhænger på 975 kg efter sig. Bilen er bygget på den såkaldte CMF‑EV‑platformen, som den deler med den større Nissan Ariya, og den er da også udstyret med McPherson‑forhjulsophæng samt en avanceret multilink­bagaksel.

 

Computerstyret ruteplanlægning

Den computerkontrollerede batteristyring sikrer hurtig og stabil opladning under forskellige temperaturer, og den arbejder sammen med Google Maps’ ruteplanlægning i bilen. Når man nærmer sig en hurtiglader, konditioneres batteriet automatisk til optimal temperatur for at sikre effektiv opladning. Systemet foreslår også de mest praktiske ladestop undervejs på længere ture.

 

LEAF er udstyret med Vehicle-to-Load (V2L), hvor man med en adapter kan hente op til 3,6 kW elektricitet ud af bilens batteri. LEAF er desuden forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G), så den i fremtiden, når systemerne er udviklet og nettet er klart til det, kan sende strøm tilbage til elnettet.

 

Den helt nye LEAF bliver produceret på Nissans britiske fabrik i Sunderland. Og man forventer at være klar til at levere de første biler herhjemme næste forår.


Link til importøren

Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt