- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Mercedes-Benz CLA with EQ Technology


Første test i elbilernes vidunderland


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danmark har fået ny international status som stedet, hvor man gerne præsenterer bilfabrikkers nye elbiler. Så det er ikke mærkeligt, at Mercedes-Benz valgte København som stedet, hvor man lod journalister fra hele verden prøvekøre deres nye fuldt elektrisk CLA. Og faktisk melder krystalkuglen om, at flere internationale tests er på vej til den danske hovedstad i den nære fremtid.

 

Det er heller ikke mærkeligt, for udover, at mange danske bilkunder allerede er gået all-in for elektricitet, når det gælder anskaffelse af nye biler, er København en by, der foruden at have et trendy, internationalt ry også tilgodeser andre transportformer som eksempelvis cykling og bådfart, kombineret med et rimeligt fungerende offentligt transportsystem. Den grad af alsidighed er i mange udlændinges øjne beundringsværdigt.

 

Elbiler fra nær og fjern

Dertil kommer, at eksporten af brugte elbiler – uden at vi har den præcise og aktuelle, faktuelle dokumentation ved hånden – fra andre EU-lande er emmens, og det bidrager naturligvis til at øge bestanden af dansk indregistrerede elbiler i trafikbilledet. Så det er naturligt at benytte Danmark som forbilledligt elbils-land, samtidig med at man legaliserer udskudte produktionsstop for såkaldte ”fossilbiler”.

 

Så på den ene side kan man (og har man råd til) fortsætte udviklingen af elbiler til de markeder, der ønsker dem, og på den anden side kan man også af hensyn til ikke-elbils-markeder fortsætte produktionen af ICE-biler.

 

Mercedes-Benz hører til striben af erklærede elbils-producenter, der også fastholder produktion af ICE-biler. Det giver god mening for dem og fabrikkens økonomi, og det er også godt for de bilkøbere, der gerne vil købe eller lease en af fabrikkens elbiler – som netop den helt nye CLA.

 

Vellykket elbil

Den nye CLA er da også en yderst vellykket elbil. Man har gjort meget ud af udvikle forholdet mellem kraftpotentiale og energiforbrug, så man har opnået den helt unikke kombination af 272 respektive 354 hestekræfter og et tilsvarende forbrugstal på 12,2 respektive 12,5 kWh/100 kilometer. Meget få konkurrenter, om overhovedet nogen (det kommer lidt an på, hvordan man ser det) er tæt på at kombinere de nævnte tal med mulighed for DC-opladning med op til 320 kW, eller for den sags skyld en anhængervægt på 1800 kg. Alt det er så optimalt, som det kan blive.

 

Dertil kommer en lang række detaljer, som på ægte Mercedes-Benz niveau ikke bare signalerer, at den tyske producent af premium-biler til stadig er i stand til at skærpe det høje kvalitetsniveau, også når det gælder fuldt elektriske biler, men også mener det alvorligt, når de fortsætter udviklingen af elbiler.

 

Den nye CLA kan også fås i en mild-hybrid version, men den importeres ikke til Danmark. Vi behøver næppe at forklare hvorfor (men prøv at lægge 150 procent afgift oven i prisen på elbilen og træk lidt fra, fordi en ICE-bil ikke fordrer så stort og kostbart batteri, så er billedet tydeligt.

 

Kvalitet og køreoplevelse

I Danmark kan potentielle ”CLA with EQ Technology” kunder glæde sig over den fremragende kvalitet og den ligeså glimrende køreoplevelse. Det sidste beror direkte på, at Mercedes også har formået at parre det vægtmæssige handikap, som elbiler i større eller mindre grad slæber rundt på, med en affjedring, der passer til såvel den køredynamik, som man kan hente ud af bilen, og det krav om affjedringskomfort, som man forventer.

 

CLA’en vejer omkring 2 tons, men den er også udstyret med gode brede dæk (lidt bredere bagtil end fortil) og har en pæn vægtfordeling. Kun accelerations-tallet på 4,9 henholdsvis 6,7 sekunder fører tanken hen på en regulær sportsvogn, men det gør intet, for CLA er ikke skabt som en sportsvogn, og dermed er den også en meget ærlig bil, som ingen bør føle sig snydt af. Den er, hvad man forventer – og lidt til, for de har gjort det rigtig godt hos Mercedes.

 

”With EQ Technology”

De nærmere detaljer fra den første internationale test af Mercdes-Benz with EQ Technoloy kan læses hér. Men afslutningsvis skal det hér nævnes, at betegnelsen ”with EQ Technology” er en del af den officielle navngivning, som også benyttes til andre af fabrikkens elbiler. Det kan virke lidt kunstigt, men understreger formentlig, og især på andre markeder, at her benytter Mercedes-Benz altså en unik elektrisk teknologi – det kan måske mange steder være vigtigt. Vi begrænser os til her blot at skrive CLA, fordi EQ er underforstået i et land, hvor bilen alene markedsføres med eldrift.

 

Afslutningsvis er det også et faktum, at fabrikken benyttede testkørslerne i Danmark til også at præsentere en ny stationcar-udgave af CLA EQ med modeltilnavnet ”Shooting Brake”. Vi har ikke kørt den, kun set den, og det var ikke tilladt at fotografere den. Så billederne her på siden er alene de officielle fabriksfotos, som senere blev stillet til rådighed for publicering.

 

Mercedes CLA EQ Shooting Brake

Bilen ser ud som en regulær stationcar, ”Shooting Brake” betegnelsen er videreført fra andre tidligere modeller med samme tilnavn, og det er givet vis en bil, som især vil falde i danskeres smag. Alene fordi der er mere plads i kabinen og fordi vi herhjemme har en stationcar-tradition, opbygget over årene gennem bl.a. den kraftige bilbeskatning, som gjorde, at de fleste aktive familier kun havde økonomisk plads til én enkelt bil i husholdningen.

 

Her er de få vigtigste data-afvigelser ift. Coupé udgaven på den nye CLA Shooting Brake, som forventes på det danske marked primo 2026: 0-100 km/t på 6,8 hhv. 5,0 sekunder. Rækkevidde: 761 hhv. 730 kilometer. Og så er Shooting Brake udrustet med et glastag, hvor man som tilkøb kan skifte mellem et transparant tag og et matteret tag. Det kan man ikke i CLA, og det kan for mange mennesker måske opleves som et handikap.



Mercedes-Benz CLA EQ Shooting Brake.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til hospitality.
Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mercedes CLA EQ: Skoleeksempel på en god elbil





Forhjulene er smallere end baghjulene:
225/45-18 for og 245/40-18 bag.





Kvalitet og sikkerhed har uendelig stor betydning for Mercedes-Benz, forklarer Prof. Dr. Christian Gloeggler men han viser hvordan døråbningssystemet virker både manuelt og elektrisk.

 

Mercedes-Benz CLA  EQ er sikrest i sin klasse
Juli 2025 - 10 minutter
Den nye Mercedes-Benz CLA EQ er formenlig den sikreste bil i sin klasse, hvad bl.a. fremgår af samtalen med Prof. Dr. Christian Glöggler fra Mercedes' sikkerhedsafdeling i Sindelfingen, optaget ifm. de første internationale prøvekørsler af bilen i København og omegn.

 

På bilens opladningsdæksel kan denne QR-kode scannes, hvorigennem man får adgang til information om, hvordan den elektriske bil kan evakueres uden risiko for redningspersonalet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt