Danmark har fået ny
international status som stedet, hvor man gerne
præsenterer bilfabrikkers nye elbiler. Så det er
ikke mærkeligt, at Mercedes-Benz valgte København
som stedet, hvor man lod journalister fra hele
verden prøvekøre deres nye fuldt elektrisk CLA. Og
faktisk melder krystalkuglen om, at flere
internationale tests er på vej til den danske
hovedstad i den nære fremtid.
Det er heller ikke mærkeligt,
for udover, at mange danske bilkunder allerede er
gået all-in for elektricitet, når det gælder
anskaffelse af nye biler, er København en by, der
foruden at have et trendy, internationalt ry også
tilgodeser andre transportformer som eksempelvis
cykling og bådfart, kombineret med et rimeligt
fungerende offentligt transportsystem. Den grad af
alsidighed er i mange udlændinges øjne
beundringsværdigt.
Elbiler fra nær og fjern
Dertil kommer, at eksporten
af brugte elbiler – uden at vi har den præcise og
aktuelle, faktuelle dokumentation ved hånden – fra
andre EU-lande er emmens, og det bidrager
naturligvis til at øge bestanden af dansk
indregistrerede elbiler i trafikbilledet. Så det er
naturligt at benytte Danmark som forbilledligt
elbils-land, samtidig med at man legaliserer
udskudte produktionsstop for såkaldte ”fossilbiler”.
Så på den ene side kan man
(og har man råd til) fortsætte udviklingen af
elbiler til de markeder, der ønsker dem, og på den
anden side kan man også af hensyn til
ikke-elbils-markeder fortsætte produktionen af
ICE-biler.
Mercedes-Benz hører til
striben af erklærede elbils-producenter, der også
fastholder produktion af ICE-biler. Det giver god
mening for dem og fabrikkens økonomi, og det er også
godt for de bilkøbere, der gerne vil købe eller
lease en af fabrikkens elbiler – som netop den helt
nye CLA.
Vellykket elbil
Den nye CLA er da også en
yderst vellykket elbil. Man har gjort meget ud af
udvikle forholdet mellem kraftpotentiale og
energiforbrug, så man har opnået den helt unikke
kombination af 272 respektive 354 hestekræfter og et
tilsvarende forbrugstal på 12,2 respektive 12,5
kWh/100 kilometer. Meget få konkurrenter, om
overhovedet nogen (det kommer lidt an på, hvordan
man ser det) er tæt på at kombinere de nævnte tal
med mulighed for DC-opladning med op til 320 kW,
eller for den sags skyld en anhængervægt på 1800 kg.
Alt det er så optimalt, som det kan blive.
Dertil kommer en lang række
detaljer, som på ægte Mercedes-Benz niveau ikke bare
signalerer, at den tyske producent af premium-biler
til stadig er i stand til at skærpe det høje
kvalitetsniveau, også når det gælder fuldt
elektriske biler, men også mener det alvorligt, når
de fortsætter udviklingen af elbiler.
Den nye CLA kan også fås i en
mild-hybrid version, men den importeres ikke til
Danmark. Vi behøver næppe at forklare hvorfor (men
prøv at lægge 150 procent afgift oven i prisen på
elbilen og træk lidt fra, fordi en ICE-bil ikke
fordrer så stort og kostbart batteri, så er billedet
tydeligt.
Kvalitet og køreoplevelse
I Danmark kan potentielle
”CLA with EQ Technology” kunder glæde sig over den
fremragende kvalitet og den ligeså glimrende
køreoplevelse. Det sidste beror direkte på, at
Mercedes også har formået at parre det vægtmæssige
handikap, som elbiler i større eller mindre grad
slæber rundt på, med en affjedring, der passer til
såvel den køredynamik, som man kan hente ud af
bilen, og det krav om affjedringskomfort, som man
forventer.
CLA’en vejer omkring 2 tons,
men den er også udstyret med gode brede dæk (lidt
bredere bagtil end fortil) og har en pæn
vægtfordeling. Kun accelerations-tallet på 4,9
henholdsvis 6,7 sekunder fører tanken hen på en
regulær sportsvogn, men det gør intet, for CLA er
ikke skabt som en sportsvogn, og dermed er den også
en meget ærlig bil, som ingen bør føle sig snydt af.
Den er, hvad man forventer – og lidt til, for de har
gjort det rigtig godt hos Mercedes.
”With EQ Technology”
De nærmere detaljer fra den
første internationale test af Mercdes-Benz with EQ
Technoloy kan læses hér. Men afslutningsvis skal det
hér nævnes, at betegnelsen ”with EQ Technology” er
en del af den officielle navngivning, som også
benyttes til andre af fabrikkens elbiler. Det kan
virke lidt kunstigt, men understreger formentlig, og
især på andre markeder, at her benytter
Mercedes-Benz altså en unik elektrisk teknologi –
det kan måske mange steder være vigtigt. Vi
begrænser os til her blot at skrive CLA, fordi EQ er
underforstået i et land, hvor bilen alene
markedsføres med eldrift.
Afslutningsvis er det også et
faktum, at fabrikken benyttede testkørslerne i
Danmark til også at præsentere en ny
stationcar-udgave af CLA EQ med modeltilnavnet
”Shooting Brake”. Vi har ikke kørt den, kun set den,
og det var ikke tilladt at fotografere den. Så
billederne her på siden er alene de officielle
fabriksfotos, som senere blev stillet til rådighed
for publicering.
Mercedes CLA EQ Shooting
Brake
Bilen ser ud som en regulær
stationcar, ”Shooting Brake” betegnelsen er
videreført fra andre tidligere modeller med samme
tilnavn, og det er givet vis en bil, som især vil
falde i danskeres smag. Alene fordi der er mere
plads i kabinen og fordi vi herhjemme har en
stationcar-tradition, opbygget over årene gennem
bl.a. den kraftige bilbeskatning, som gjorde, at de
fleste aktive familier kun havde økonomisk plads til
én enkelt bil i husholdningen.
Her er de få vigtigste
data-afvigelser ift. Coupé udgaven på den nye CLA
Shooting Brake, som forventes på det danske marked
primo 2026: 0-100 km/t på 6,8 hhv. 5,0 sekunder.
Rækkevidde: 761 hhv. 730 kilometer. Og så er
Shooting Brake udrustet med et glastag, hvor man som
tilkøb kan skifte mellem et transparant tag og et
matteret tag. Det kan man ikke i CLA, og det kan for
mange mennesker måske opleves som et handikap.

Mercedes-Benz CLA EQ Shooting Brake.
|