- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Verdenspremiere: Toyota bZ4X

Kraftigt gennemarbejdede opdateringer


Af Søren Clauding – 12. marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den første i nyere tid regulære fuldt elektriske bil fra Toyota med det kryptiske navn, bZ4X, har gennemgået en kraftig opdatering. På det omfattende Kenshiki Forum i Bruxelles præsenterede mobilitetsgiganten for første gang den nye bil, som nok er genkendelig, men gennemarbejdet i en usædvanlig grad. set i lyset af, at det kun er tre år siden den første så dagens lys.

 

BZ4X betyder ”Beyond Zero”, ”4” indikerer bilstørrelsen og "X" biltypen, altså "SUV/crossover". Så alene gennem navnet indikeres de høje ambitioner, Toyota havde og fortsat har med bilen. På samme måde som mange andre elbiler ikke havde den allerbedste start på karrieren, måske også givet af at det ligesom var Tesla, der over en årrække havde defineret succeskriterierne for elektriske biler, er det stødt og roligt gået fremad.

 

Størst i Danmark

I Danmark, hvor den statslige opbakning gennem afgiftsfavorisering af fuldt elektriske biler og landets overskuelige størrelse har gjort det danske bilmarked til et af de mest attraktive for elbils-producenter, har Toyota og flere af kollegerne brudt Teslas dominans. Og i januar 2025 gik det endda så godt, at Toyota bZ4X blev den mest indregistrerede bilmodel – el såvel som ikke-el – herhjemme. Den position har man naturligvis et stærkt ønske om at bevare.

 

Toyota har netop afsløret, at den nye og markant forbedrede udgave lanceres i Danmark allerede i sensommeren, og som noget nyt vil man kunne vælge mellem to forskellige batteristørrelser. Nyhederne inkluderer også automatisk forvarmning af batteriet, 22 kW on-board charger, nyt ind- og udvendigt design samt en væsentlig højere topeffekt på op til 343 hk.

 

De to batteristørrelser har en bruttokapacitet på 57,7 kWh hhv 73,1 kWh. Det lille af dem vil udelukkende kunne fås til den forhjulstrukne udgave af bZ4X, mens batteriet på 73,1 kWh kan leveres til såvel den forhjulstrukne som den firehjulstrukne udgave. Det betyder, at Toyota forventer, at den officielle rækkevidde på den nye bZ4X fremover vil være op til 573 km (iflg. WLTP) afhængig af udstyr og motorydelse. Det endelige tal for rækkevidden er først klar, når bilen er blevet typegodkendt, hvilket sker tættere på introduktionen.

 

Flere kræfter

Motorydelsen får også en kraftig opgradering i den nye udgave af bZ4X. Hvor man tidligere fik en elmotor med 204 hk i den forhjulstrukne udgave og 218 hk i den firehjulstrukne version, vil der fremover være tre forskellige ydelser afhængig af batteristørrelse, og drivline.

 

Toyota har opgraderet den kompakte, lette og energieffektive ”e-aksel” og bruger i den nye bZ4X siliciumkarbid halvledere med højere elektronmobilitet og lavere Kanalmodstand, hvilket medvirker til en øget ydelse og gør bZ4X til en af de mest kraftfulde Toyota modeller i Europa - bortset fra Gazoo Racing modellerne.

 

I den forhjulstrukne udgave af den nye bZ4X med batteriet på 57,7 kWh ligger en elmotor, der yder op til 167 hk, mens den forhjulstrukne udgave med 73,1 kWh batteri har en elmotor på op til 224 hk. I den firehjulstrukne udgave, der altså kun fås med 73,1 kWh, er system-topeffekten 343 hk.

 

Samtidig har Toyota fordoblet bilens tilladte anhængervægt, så den fremover er op til 1.500 kg i udgaven med firehjulstræk.

 

Hurtigere opladning

I den hidtidige model kunne man oplade med op til 11 kW AC via den indbyggende charger. Fremover får man i de højeste udstyrsudgaver en 22 kW AC on-board charger med i købet, så opladningen af den kanal i princippet kan ske dobbelt så hurtigt, hvis ladestanderen altså kan det. Den maksimale DC-lynopladning vil fortsat være 150 kW.

 

Visuelt har den nye bZ4X fortil fået et slankere og mere elegant udtryk med forbedret aerodynamik. I kabinen er interiøret tilført en helt ny midterkonsol til let integrering af digitale enheder og et helt nyt instrumentpaneldesign med en 14” multimedie berøringsskærm som standard i alle udgaver.

 

Bilens affjedring og karosseri er også opgraderet, så den nye bZ4X iflg. Toyota skulle opleves endnu mere støj- og vibrationssvag under kørslen med mærkbare forbedringer i komfort og køreegenskaber.

 

Automatisk batteriforvarmer

BZ4X er fremover som standard udstyret med batteriforvarmer, der enten helt automatisk eller manuelt bidrager til, at batteriet har en optimal temperatur allerede inden, man påbegynder lynopladning, så man bruger kortest mulig tid på processen.

 

Ønsker man automatisk forvarmning, kræver det, at man indtaste sin rute i bilens integrerede navigation, hvor lokationer til opladning undervejs foreslås. Da vil bilen automatisk begynde forvarmning af batteriet, inden man ankommer til det foreslåede opladningssted.

 

Toyota forventer at introducere den nye bZ4X i Danmark i sensommeren og vil inden da offentliggøre mere information om både udstyrsudgaver og priser.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at Toyota koncernen inviterede til Kenshiki Forum og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>








Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt