Den første i nyere tid regulære fuldt elektriske
bil fra Toyota med det kryptiske navn, bZ4X, har
gennemgået en kraftig opdatering. På det
omfattende Kenshiki Forum i Bruxelles
præsenterede mobilitetsgiganten for første gang
den nye bil, som nok er genkendelig, men
gennemarbejdet i en usædvanlig grad. set i lyset
af, at det kun er tre år siden den første så
dagens lys.
BZ4X betyder ”Beyond Zero”, ”4” indikerer
bilstørrelsen og "X" biltypen, altså
"SUV/crossover". Så alene
gennem navnet indikeres de høje ambitioner,
Toyota havde og fortsat har med bilen. På samme
måde som mange andre elbiler ikke havde den
allerbedste start på karrieren, måske også givet
af at det ligesom var Tesla, der over en årrække
havde defineret succeskriterierne for elektriske
biler, er det stødt og roligt gået fremad.
Størst i Danmark
I Danmark, hvor den statslige opbakning gennem
afgiftsfavorisering af fuldt elektriske biler og
landets overskuelige størrelse har gjort det
danske bilmarked til et af de mest attraktive
for elbils-producenter, har Toyota og flere af
kollegerne brudt Teslas dominans. Og i januar
2025 gik det endda så godt, at Toyota bZ4X blev
den mest indregistrerede bilmodel – el såvel som
ikke-el – herhjemme. Den position har man
naturligvis et stærkt ønske om at bevare.
Toyota har netop afsløret, at den nye og markant
forbedrede udgave lanceres i Danmark allerede i
sensommeren, og som noget nyt vil man kunne
vælge mellem to forskellige batteristørrelser.
Nyhederne inkluderer også automatisk forvarmning
af batteriet, 22 kW on-board charger, nyt ind-
og udvendigt design samt en væsentlig højere
topeffekt på op til 343 hk.
De to batteristørrelser har en bruttokapacitet
på 57,7 kWh hhv 73,1 kWh. Det lille af dem vil
udelukkende kunne fås til den forhjulstrukne
udgave af bZ4X, mens batteriet på 73,1 kWh kan
leveres til såvel den forhjulstrukne som den
firehjulstrukne udgave. Det betyder, at Toyota
forventer, at den officielle rækkevidde på den
nye bZ4X fremover vil være op til 573 km (iflg.
WLTP) afhængig af udstyr og motorydelse. Det
endelige tal for rækkevidden er først klar, når
bilen er blevet typegodkendt, hvilket sker
tættere på introduktionen.
Flere kræfter
Motorydelsen får også en kraftig opgradering i
den nye udgave af bZ4X. Hvor man tidligere fik
en elmotor med 204 hk i den forhjulstrukne
udgave og 218 hk i den firehjulstrukne version,
vil der fremover være tre forskellige ydelser
afhængig af batteristørrelse, og drivline.
Toyota har opgraderet den kompakte, lette og
energieffektive ”e-aksel” og bruger i den nye
bZ4X siliciumkarbid halvledere med højere
elektronmobilitet og lavere Kanalmodstand,
hvilket medvirker til en øget ydelse og gør bZ4X
til en af de mest kraftfulde Toyota modeller i
Europa - bortset fra Gazoo Racing modellerne.
I den forhjulstrukne udgave af den nye bZ4X med
batteriet på 57,7 kWh ligger en elmotor, der yder op
til 167 hk, mens den forhjulstrukne udgave med 73,1
kWh batteri har en elmotor på op til 224 hk. I den
firehjulstrukne udgave, der altså kun fås med 73,1
kWh, er system-topeffekten 343 hk.
Samtidig har Toyota fordoblet bilens tilladte
anhængervægt, så den fremover er op til 1.500 kg i
udgaven med firehjulstræk.
Hurtigere opladning
I den hidtidige model kunne man oplade med op til 11
kW AC via den indbyggende charger. Fremover får man
i de højeste udstyrsudgaver en 22 kW AC on-board
charger med i købet, så opladningen af den kanal i
princippet kan ske dobbelt så hurtigt, hvis
ladestanderen altså kan det. Den maksimale
DC-lynopladning vil fortsat være 150 kW.
Visuelt har den nye bZ4X fortil fået et slankere og
mere elegant udtryk med forbedret aerodynamik. I
kabinen er interiøret tilført en helt ny
midterkonsol til let integrering af digitale enheder
og et helt nyt instrumentpaneldesign med en 14”
multimedie berøringsskærm som standard i alle
udgaver.
Bilens affjedring og karosseri er også opgraderet,
så den nye bZ4X iflg. Toyota skulle opleves endnu
mere støj- og vibrationssvag under kørslen med
mærkbare forbedringer i komfort og køreegenskaber.
Automatisk batteriforvarmer
BZ4X er fremover som standard udstyret med
batteriforvarmer, der enten helt automatisk eller
manuelt bidrager til, at batteriet har en optimal
temperatur allerede inden, man påbegynder
lynopladning, så man bruger kortest mulig tid på
processen.
Ønsker man automatisk forvarmning, kræver det, at
man indtaste sin rute i bilens integrerede
navigation, hvor lokationer til opladning undervejs
foreslås. Da vil bilen automatisk begynde
forvarmning af batteriet, inden man ankommer til det
foreslåede opladningssted.
Toyota forventer at introducere den nye bZ4X i
Danmark i sensommeren og vil inden da offentliggøre
mere information om både udstyrsudgaver og priser. |