Ordene var store,
superlativerne ligeså, det samme er ambitionerne,
selvtilliden og også de tre bilmærker, som den Kinas
fjerdestørste bilvirksomhed, ChangAn, bl.a. viste
frem ved den europæiske ”brand” lancering i Mainz i
Tyskland. Spørgsmålet er blot: hvordan skal det
lykkes for ChangAn, når ingen af de øvrige kinesiske
spillere for alvor har fået greb om de europæiske
markeder?
Bemærkelsesværdigt nok blev
elbils-landet Danmark ikke nævnt ved den
internationale præsentation, ligesom Danmark heller
ikke står øverst på lanceringslisten. Det sker måske
senere på året, men foreløbig vides ikke hvor meget
senere – man skal formentlig først lige på plads med
en dansk importør.
Nye legekammerater
Når det alligevel er
interessant, at beskæftige med ChangAn, er det fordi
den internationale verden er i dyb forandring for
tiden. Efter Donald Trumps første udmelding om
toldmur var Kina ikke sen til, populært sagt at
melde ud: Hvis USA ikke vil, vil vi gerne lege med
jer i Europa.
Der er dog også en række
toldbestemmelser omkring import af elbiler fra Kina,
der lige skal overkommes, og de tre præsenterede
ChangAn biler kører alle på elektricitet. Men med
massive prissænkninger falder også tolden, og den
pris indikation, man fik med hjem fra Mainz, var, at
topmodellen, Deepal S07, vil kunne købes i Tyskland
for 45.000 Euro, altså cirka 340.000 kroner.
Mon så ikke en eventuel dansk
importør ville kunne forhandle prisen ned til
omkring 300.000 kroner – i øvrigt samme pris, som
den kommende nye Mazda 6E er annonceret at vil
koste? For Mazdas nye elbil er sjovt nok bygget i
samarbejde med ChangAn, på ChangAns fabrik i Kina.
Iblandt er verden mindre end man måske forstiller
sig. På den anden side har størstedelen af
elbils-teknologien i europæiske biler kinesisk
oprindelse - og biler som fx MINI E bygges også det
store asiatiske land.
Prisen afgør succesen
Prisen kan let blive
afgørende, så ChangAn står ikke nødvendigvis til at
lide samme kranke skæbne som det til tider hypede
kinesiske bilmærke, NIO. De slog sig også op med
store ord og store biler, men ikke mindst i Danmark
er salget grænsende til ikke eksisterende. Med andre
ord: Kommer ChangAn hurtigt med en lille væver elbil
som fx dem, kollegerne hos Hyundai-koncernen i
Sydkorea samt BYD og MG fra ChangAn’s hjemland kan
mønstre, så går de måske en brugbar fremtid i møde i
“vores” del af verden.
Indrømmet, hvis
succeskriteriet er små biler, bliver det en
vanskeligere øvelse, for så kan kineserne ikke bare
lancere en stribe bilmodeller, som de allerede har
gang i produktionen af til det kinesiske marked. Så
skal der tænkes anderledes. Men det er de måske også
parate til, hvis man skal forvente, at der sættes
handling bag ordene, når der tales om fremsynethed
og kundetilfredsstillelse.
Tre bilmærker på én gang
ChangAn er på vej til Europa
med tre bilmærker, Deepal, ChangAn og Avatr, hvor
sidstnævnte dog ikke refererer til legemliggørelse
af hinduistiske guder, eller hvordan man nu skal
beskrive avatar-ordets oprindelse. Der refereres
godt nok til “legemliggørelse”, men af virtuelle
karakterer i den digitale verden. To af de
avartar-modeller, man har løftet sløret for, Avartr
11 og 12 ser godt ud, de er også store, men hvad de
for alvor indeholder i den ikke-virtuelle verden,
det vil tiden vise.
Med ChangAn-navnet og
modelbetegnelsen E07, flankeret af ChangAn Deepal
S07 og ChangAn S05 går man samme vej som andre
kinesiske bilmærker. De ligner også hinanden for
meget, til, at man på nogen måde kan tale om
banebrydende designs. Men hvordan kører de så?

Kort prøvetur
Det var alene flagskibet S07,
der var til rådighed for en kort prøvetur på
landeveje og autobahns syd for Mainz, og det gav
naturligvis kun et kort glimt af, hvad bilen
indeholder. Der er mange digitale
indstillingsmuligheder via den store ”Tesla
look-a-like” skærm.
Men trods mange motorkræfter
- og spørg ikke om hvor mange - bliver den ikke
dynamisk. Den har luftaffjedring, men den er ikke
kun meget blødt opsat, den har også ubehagelige
vippebevægelser ved selv beskedne
undvigelsesmanøvre, som er særlig tydelige på de i
øvrigt ganske komfortable bagsæder.
Ikke desto mindre styrer den
godt, fordi hjulophængningen fortil er i orden med
fx dobbelte wishbone. At bagenden føles lidt mere
urolig kan tilskrives et lidt ubestemmeligt såkaldt
H-ophæng, som omfavner elmotoren - for den har
baghjulstræk ligesom de øvrige modeller alle har.
Bag rattet opleves S07 som en
2,2 tons tung bil med soft affjedring nu opleves.
Det er ikke spændingen, der tager over, når man
nærmer sig en hurtig kurve. Men cruiser man blot
afsted, er den glimrende, lydløs (og kunstigt
lyddæmpet), komfortabel og mondæn. Det er vel
egentlig også meningen med den model. Og så må vi jo
se, hvordan man vælger at konfigurere bilen, når den
lander på de europæiske markeder til sin tid. Vi
kunne foreslå at skrue lidt op for spændstigheden i
luftaffjedringen. Krængningsstabilisatorer ville
heller ikke være af vejen.
Meget bil for pengene
Til en forventet pris omring
300.000 kroner får man meget bil for pengene, meget
traditionel luksus, plads og også en elegant
udstråling. Og så er det jo interessant, hvor
projektet havner, når man er færdig med at have
lanceret ChangAn i England, Tyskland, Holland og
Norge.
Hvorfor Danmark ikke er med i
første hug, kan måske tilskrives det danske
elbils-marked, der i den grad er i bevægelse. Også
med en prisstruktur, der især, hvad angår det store
antal importerede lettere brugte elbiler fra det
sydlige udland, kan gøre det svært at dreje
interessen over på en kinesisk bil, hvor godt dens
ophav ellers måtte være.
Skal det projekt lykkes, vil det kræve en velfunderet
dansk virksomhed, som forstår den danske mentalitet,
den til tider uforudsigelige kundeinteresse og i det
hele taget kan navigere i Danmark, også op imod mere
konventionelt byggede biler (som ChangAn i øvrigt
også producerer). Hvem der ender med at få opgaven -
tja, også det må tiden vise.

ChangAn-chefen, Zhu Huarong, forestod selv en stor
del af præsentationen af det i Europa nye og ret
ukendte bilmærke.

ChangAn 07.

Avartr 12. |