Med en startpris på 150.000
kroner har den store kinesiske bilproducent, BYD,
slået tonen an, hvad angår prissætning på elbiler.
Den danske importør har netop præsenteret den nye
fuldt elektriske mini-bil, BYD Dolphin Surf, og for
150.000 kroner lyder det som fundet for de penge.
Der er nogle ”men’er”, der dog ikke bør fjerne fokus
fra det faktum, at Dolphin Surf er en fin lille bil,
også hvis man skal betale 175.000 kroner for den.
Lad os tage men’erne først:
150.000 kroner gør bilen til den billigste
fabriksnye bil på det danske marked for elbiler. Det
er den bare ikke, for den version kan ikke fås før
forventeligt i foråret 2026, altså om et år. Om den
så til den tid er den billigste på markedet, vil
tiden vise, for lige nu går priserne på elbiler i
Danmark kun én vej, og det er nedad.
Beskeden rækkevidde
Det andet ”men” er
rækkevidden. Den lille bil er udrustet med et 30 kWh
litium-ion batteri (i øvrigt af den såkaldte LFP
Blade-type), som iht. WLTP vil række til 220
kilometer. Det er måske opnåeligt i sommervarmen. Og
hvis bilen fortrinsvis kører rundt i bytrafikken,
bliver rækkevidden formentlig også længere. Men ved
vintertide må man forvente, at rækkevidden bliver
reduceret til måske 120-140 kilometer (det tal har
vi dog intet erfaringsgrundlag endnu for at
vurdere).
Skåner man (fornuftigt nok)
batteriet ved alene at køre indenfor et spektrum på
10-80 procent af kapaciteten, reduceres den
praktiske rækkevidde yderligere. Og siden må man
ikke glemme, at batteri-kapaciteten, som i alle
elbiler med litium-ion batterier, bliver mindre med
årene. Så kan man godt nok AC-oplade med 11 kW, men
hurtigopladning topper ved 65 kW, og det er ikke
meget.
Billigste på stand-by
Så sæt lige versionen til
indstigningsprisen på stand-by. For med 25.000
kroner og bestilling nu, kan man forvente at få
leveret sin nye bil hen over sensommeren. Da er
batteriet vokset til 43,2 kWh, rækkevidden er steget
med 100 kilometer. og DC-opladningen øget til 85 kW
– og så begynder det at ligne noget.
Fartpræstationerne er dog da
blevet lidt ringere – 0-100 km/t på 12,1 sek. versus
11,1 sek. Motoren på 88 hestekræfter er godt nok den
samme i de to billigste versioner, men den dyrere
skal jo også slæbe rundt på det større batteri.
Ingen af de to accelerationstal signalerer
hurtigløber, men det går nok an i bytrafikken, hvor
spasen typisk er slut ved 50 km/t.
Så kan man jo også ”bare”
betale 190.000 kroner for topmodellen. Den har op
til 156 hestekræfter, men da batteriet er det samme
som i mellemudstyrs-modellen, reduceres rækkevidden
til 310 kilometer. Ingen siger, at det skal være
let…
De positive ”men’er”
MEN: og det er så et positivt
”men”: BYD Dolphin Surf har rigtig mange positive
egenskaber inklusive et godt udstyr. Den er lille,
men med en længde på 3,99 meter er den heller ikke
ultra-lille. Til gengæld er den kun 1,72 meter bred,
så den er ret beset let at manøvrere rundt med og
nem at parkere.
Til gengæld må man affinde
sig med, at pladsen kun undtagelsesvis tillader
flere end fire personer i kabinen. Bagagekapaciteten
er omvendt god: 308 liter. Og med mulighed for V2L
kan man fx overføre noget af batteriets strøm til et
elektrisk løbehjul til brug de steder, hvor elbiler
heller ikke må færdes.
El-universets
udstyrsmuligheder
Udstyret læner sig som i de
fleste elbiler op ad de elektriske muligheder og
hvad et computerprogram kan håndtere. I basisudgaven
kaldet Active, finder man bl.a. følgende
standardudstyr: 10,1” roterbar berøringsskærm med
navigation, trådløs Android Auto og Apple Carplay,
adaptiv fartpilot inkl. hastighedstavleassistent
(måske ikke udpræget nødvendigt ved bykørsel),
vognbaneassistent, adaptiv fjernlysassistent,
el-indstillelige opvarmelige sidespejle, tre
p-sensorer bag samt bakkamera. Metallak er også
standard. Ligesom nøglefri adgang, tre Isofix
beslag, follow me home-funktion, 12V strømudtag og
”intelligent stemmestyring” kaldet 'Hi BYD' også ses
på udstyrslisten.
Mellemudstyrs-udgaven ”Boost”
har elektrisk justerbare forsæder, el-foldbare
sidespejle, regnsensor, make-up spejl med lys – plus
16” letmetalfælge i stedet for 15” stålfælge. Og i
topversionen, kaldet Comfort, får man også 360
grader kamera, forsædevarme, trådløs opladning af
mobiltelefon og LED forlygter. Især sædevarmen giver
god mening, for bilen har ikke varmepumpe og et
konventionelt elvarmeanlæg sluger meget strøm.
Uanset motorstørrelse har BYD
Dolphin Surf forhjulstræk, og trods det en
fremragende vendediameter på under 10 meter. Det gør
den rigtig god til bykørsel.
Ligesom de øvrige modeller leveres DOLPHIN SURF med 6
års garanti eller 150.000 km, afhængigt af hvad der
kommer først. Elmotoren er dækket i 8 år eller
150.000 km, mens batteriet har 8 års garanti eller
op til 200.000 km. |