Med målrettet fokus på
performance og sport booster det navnkundige
britiske bilmærke, Aston Martin, i den grad deres
tilstedeværelse i markedet for virkelig eksklusive
biler. Storsatsning i motorsportens ypperste
klasser, Formel 1 og Le Mans racing, oven i købet
med dansk racerkører i sædet, samt en strømlining af
modelviften skal lukrere på den stadig stigende
efterspørgsel indenfor de allerfineste luksusbiler.
“Aston Martin er placeret et
sted mellem Ferrari og Bentley,” fortæller den
danske Aston Martin Brand manager i Nellemann
koncernen, Jonas Kupper, i forbindelse med
præsentationen af det nye eksklusive domicil for
Aston Martin og Nellemann Luxury Cars i udkanten af
København. Fremover vil man hælde mere over i
retning af Ferrari, og det ambitiøse mål er også at
placere sig over det legendarisk italienske
sportsvognsmærke. Hvilket forklarer den storstilede
satsning også i motorsportens verden.
Dansk Le Mans vinder og
verdensmester kører Aston
“Vi er dog ikke direkte
involveret i racerkørslen,” siger Kupper, “men er
naturligvis glade for og også stolte over at
repræsentere mærket i Danmark - og kan vel i sidste
ende også have glæde af, at en af kørerne i den nye
Aston Martin Hypercar racer er danske Marco
Sørensen.”
Marco Sørensen har kørt for
Aston Martin over en årrække, han har også vundet
både Le Mans og VM i GT-klasserne. Til sommer får
han så muligheden for at stryge helt til tops, og
herunder ikke mindst placere Aston Martin over
Ferrari - som jo er en del af virksomhedens
overordnede strategi.
Det kræver så lige, at Marco
& Co. kan sætte sidste års danske Le Mans vinder,
Niclas Nielsen til vægs. Han kørte som bekendt
Ferrari og har lagt stærkt ud i årets VM-serie ved
at vinde første VM-afdeling - hvor der i øvrigt var
Ferrari på alle tre podieplaceringer. Men det er
ingen skam at sætte sine ambitioner højt, uden
ambitioner når man i hvert fald ikke sine mål.
24 timers Le Mans, som
traditionen tro afholdes midt i juni måned, vender
vi tilbage til ved en senere lejlighed, men vi kan i
øvrigt anbefale skyndsomst at få rejseplanerne på
plads, for med 8 bilmærker i Hypercar klassen og et
stort antal danske deltager bliver der formentlig
rift om billetterne.
Central placering
Tilbage til Danmark eller
nærmere bestemt Aston Martins nye domicil, som mere
præcist er placeret i Taastrup, tæt ved det, der
godt kan kaldes Danmarks største motorvejskryds med
indfaldsveje fra alle fire verdenshjørner (og
fremragende parkeringsarealer væk fra Storkøbenhavns
P-zone helvede).
“Det var naturligvis vigtigt
for os, at placere det nye eksklusiv-center hvor der
fortsat er stor fremkommelighed”, fortæller
koncernchef Mogens Lyngsø. “Og parkeringsmuligheder
er et helt indlysende krav, hvis man kommer for at
handle biler i eksklusiv-kategorien.”
Hovedbygningen er godt nok på
det nærmeste nabo til lavprisvarehuset IKEA, men det
har man effektivt håndteret ved på de få sekunder,
der tager for kunderne at bevæge sig fra deres
køretøj og gå gennem den elektronisk aflåste dør, at
forvandle omgivelserne til et regulært bilparadis,
hvor luksusbiler på stribe, flankeret af
iøjefaldende kunstværker udgør kulissen for en
biloplevelse udover det sædvanlige.
Næsten nye – og helt nye
Hos Nellemann Luxury Cars er
stueetagen dedikeret salg af eksklusive næsten nye
biler. Ikke alle er dog til salg, for iblandt
benytter kunderne sig også blot af det nye domicils
beskyttende rammer. Men hér kan man ikke alene få
inspiration til sine bildrømme, man vil også kunne
realisere dem, hvis man er parat til at indgå en
handel, der let kan komme i nærheden af de 4,2
millioner kroner, der er listeprisen for en
fabriksny Aston Martin Vantage.
Første sal er da også
forbeholdt Aston Martin, og man har plads nok til at
kunne udstille modelviften, der nu om dage består af
fire, oven i købet i flere eksemplarer. Den
billigste model er den 4,5 meter korte kompakte
sportsvogn, Aston Martin Vantage, og de øvrige
model-navne er DB12, SUV’en DBX og topmodellen
Vanquish, prissat til 8,5 millioner kroner -
inklusive det lovbestemte klækkelige sponsorat af
den danske statskasse, når bilerne får danske
nummerplader på.
Vanquish på landeveje
Vi benyttede lejligheden til
at køre en tur på danske landeveje i Vanquish, der
med sin 5,2 liters 12 cylindrede sugemotor leverer
op til 835 hestekræfter og et gigantisk
drejningsmoment på 1000 Nm. En regulær test var
tiden og kørselsforholdene ikke til, men
fornemmelsen af en unik luksusbil og enestående
kørefærdigheder bekræfter, at Aston Martin i den
grad har sat handling bag ordene.
Styrepræcisionen er
forbilledlig, og selv ikke en smule udnyttelse af
bilens kraftpotentiale kunne få den på afveje. Det
understreger, at man kan få en sublim køreoplevelse,
også indenfor grænserne af den danske færdselslov,
uden nødvendigvis at skulle boltre sig, som befandt
man sig på en afspærret racerbane.
Vanquish er håndbygget som
alle andre Aston Martin biler, hvilket også er
årsagen til, at man ikke bare kan sprøjte bilerne ud
på markedet, selvom efterspørgslen er der. Som et
kuriosum fremstillede fabrikken 40.000 biler i
perioden fra grundlæggelse for 112 år siden frem til
2003. Siden er 200.000 Aston Martins kørt ud fra
fabrikken, som stadig er beliggende i England,
respektive Wales.
Langtidsholdbar
Historisk set er 96 procent
af alle de Aston Martin biler, som i tidens løb er
blevet bygget, stadig i stand til at køre, og
omkring 700 af dem befinder sig i Danmark! Og
udviklingen fortsætter med ægte nordisk inspiration
– den næste nye og helt vilde supersportsvogn er
døbt Valhalla.
Som et andet kuriosum kunne man på fremvisningsdagen
også præsentere den ultimative Valkyrie, som dog
ikke kan købes, men danner grundlaget for Le Mans
Hypercar raceren. Den ejes af en dansker, og prisen
taler vi ikke om. Men sjovt nok er netop Aston
Martin den eneste Le Mans Hypercar deltager, der har
bygget deres racerbil på basis af en eksisterende,
“seriefremstillet” sportsvogn. Og de har så af
reglementsmæssige grund måtte neddrosle
motoreffekten fra den 12-cylindrede motor fra over
1156 hk til ”beskedne” 680. |