- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Verdenspremiere: Suzuki eVitara

Det ved vi om Suzukis nye elbil


af Søren Clauding – 6. november 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki har haft verdenspremiere på fabrikkens første fuldt elektriske bil. Den hedder eVitara og er blevet præsenteret et halvt års tid inden produktionen påbegyndes, så der er stadig en række detaljer, som først ser dagens lys sammen med lanceringen af den første seriefremstillede bil. Men selvom mange detaljer endnu mangler, har Suzuki været så åben omkring detaljerne, som man nu kunne være i første ombæring.

 

Helt grundliggende er der tale om en fuldt elektrisk bil, skabt på en helt ny platform, udviklet i et samarbejde med Toyota. Suzuki har dog selv varetaget brugen af platformen in-house, så eVitara kommer ikke nødvendigvis til at ligne en Toyota skabt på samme BEV-platform (kaldet Heartect-e). Bilerne skal bygges på Suzuki Motor Gujarat fabrikken i Indien, og produktionsstart finder sted i foråret 2025.

 

Radikalt ny bil

Selvom den nye elektriske Suzuki bærer Vitara-navnet kan den vanskeligt sammenlignes med den eksisterende Vitara Hybrid, som i øvrigt fortsat vil være i produktion. Suzuki har nemlig benyttet anledningen til radikalt at forny Vitara-designet, og det er tænkeligt, at det også vil blive inkorporeret i fremtidige modeller fra fabrikken, der for tiden globalt sælger omkring 3,2 millioner biler.

 

eVitara er 4,275 meter lang, hvilket er cirka 10 cm længere end Vitara Hybrid. Den er også 2,5 cm bredere og 3,5 cm højere. Frihøjden er 18 cm og der kan vælges mellem 18” og 19” hjul. Bagagerummet rummer 360 liter, og fordi der er tale om en bil, der fra bunden er skabt som elbil, har man kunnet tilpasse designet de anderledes behov for pladsudnyttelse, som elbiler fordrer. Litium-ion jern-fosfat batteripakke er anbragt i bunden af bilen, og batterikapaciteten er 49 hhv 61 kWh, hvoraf 97-98 procent kan benyttes til bilens drift.



Det sikre valg

Man har valgt denne batteritype, fordi den i sammenligning med koboltbaserede batterier er mere sikker og mindre belastende med henblik på forbrug af jordens ressourcer. Men fremfor alt fordi slidstyrken er næsten dobbelt så stor. Det betyder i praksis, at man kan forvente, at rækkevidden, som er på 400 kilometer for det store af batterierne, vil blive fastholdt i meget længere tid, og dermed ikke vil være forringet så meget over tiden, som tilfældet er med alternative batterityper.

 

Leverandør af batterierne er et datterselskab til kinesiske BYD, der i øvrigt også selv anvender jernfosfat litium-ion batterier. Batterierne vil kunne oplades med 11 kW AC hhv. 150 kW DC.



To- og firehjulstræk og tre motorer

eVitara vil eksistere i flere varianter, ikke alene givet af de to batteristørrelser. Som udgangspunkt har bilen forhjulstræk, men den vil også kunne fås med en ekstra elmotor mellem baghjulene og derved opnå firehjulstræk. Effekten vil være op til 144 hhv. 174 hk for de forhjulstrukne udgaver med hhv. 49 og 61 kWh batterierne – det maksimale drejningsmoment er for dem begge 189 Nm. Med firehjulstræk topper effekten på 184 hk, og man disponerer da over et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm.

 

Varmepumpe er standard i eVitara, og den vil også kunne bidrage til at konditionere højvolt-batteriet, så det både leverer de forventede kræfter og er parat til optimal opladning – noget som i øvrigt kan styres helt manuelt, og ikke nødvendigvis kræver angivelse af ladepunkt i navigationen.

 

Suzuki har tilstræbt, at skabe en energieffektiv bil gennem lav vægt i erkendelse af det meningsløse i, at køre rundt i store, tunge elbiler med gigantiske batterier, alene for at opnå en længere rækkevidde. Og man har også bestræbt sig på, at være bæredygtig og tidsrigtig gennem eksempelvis at skabe interiør og sædebeklædning i syntetiske materialer.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentationen af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis >>>











Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt