Suzuki har haft
verdenspremiere på fabrikkens første fuldt
elektriske bil. Den hedder eVitara og er blevet
præsenteret et halvt års tid inden produktionen
påbegyndes, så der er stadig en række detaljer, som
først ser dagens lys sammen med lanceringen af den
første seriefremstillede bil. Men selvom mange
detaljer endnu mangler, har Suzuki været så åben
omkring detaljerne, som man nu kunne være i første
ombæring.
Helt grundliggende er der
tale om en fuldt elektrisk bil, skabt på en helt ny
platform, udviklet i et samarbejde med Toyota.
Suzuki har dog selv varetaget brugen af platformen
in-house, så eVitara kommer ikke nødvendigvis til at
ligne en Toyota skabt på samme BEV-platform (kaldet
Heartect-e). Bilerne skal bygges på Suzuki Motor
Gujarat fabrikken i Indien, og produktionsstart
finder sted i foråret 2025.
Radikalt ny bil
Selvom den nye elektriske
Suzuki bærer Vitara-navnet kan den vanskeligt
sammenlignes med den eksisterende Vitara Hybrid, som
i øvrigt fortsat vil være i produktion. Suzuki har
nemlig benyttet anledningen til radikalt at forny
Vitara-designet, og det er tænkeligt, at det også
vil blive inkorporeret i fremtidige modeller fra
fabrikken, der for tiden globalt sælger omkring 3,2
millioner biler.
eVitara er 4,275 meter lang,
hvilket er cirka 10 cm længere end Vitara Hybrid.
Den er også 2,5 cm bredere og 3,5 cm højere.
Frihøjden er 18 cm og der kan vælges mellem 18” og
19” hjul. Bagagerummet rummer 360 liter, og fordi
der er tale om en bil, der fra bunden er skabt som
elbil, har man kunnet tilpasse designet de
anderledes behov for pladsudnyttelse, som elbiler
fordrer. Litium-ion jern-fosfat batteripakke er
anbragt i bunden af bilen, og batterikapaciteten er
49 hhv 61 kWh, hvoraf 97-98 procent kan benyttes til
bilens drift.
Det sikre valg
Man har valgt denne
batteritype, fordi den i sammenligning med
koboltbaserede batterier er mere sikker og mindre
belastende med henblik på forbrug af jordens
ressourcer. Men fremfor alt fordi slidstyrken er
næsten dobbelt så stor. Det betyder i praksis, at
man kan forvente, at rækkevidden, som er på 400
kilometer for det store af batterierne, vil blive
fastholdt i meget længere tid, og dermed ikke vil
være forringet så meget over tiden, som tilfældet er
med alternative batterityper.
Leverandør af batterierne er
et datterselskab til kinesiske BYD, der i øvrigt
også selv anvender jernfosfat litium-ion batterier.
Batterierne vil kunne oplades med 11 kW AC hhv. 150
kW DC.
To- og firehjulstræk og
tre motorer
eVitara vil eksistere i flere
varianter, ikke alene givet af de to
batteristørrelser. Som udgangspunkt har bilen
forhjulstræk, men den vil også kunne fås med en
ekstra elmotor mellem baghjulene og derved opnå
firehjulstræk. Effekten vil være op til 144 hhv. 174
hk for de forhjulstrukne udgaver med hhv. 49 og 61
kWh batterierne – det maksimale drejningsmoment er
for dem begge 189 Nm. Med firehjulstræk topper
effekten på 184 hk, og man disponerer da over et
maksimalt drejningsmoment på 300 Nm.
Varmepumpe er standard i
eVitara, og den vil også kunne bidrage til at
konditionere højvolt-batteriet, så det både leverer
de forventede kræfter og er parat til optimal
opladning – noget som i øvrigt kan styres helt
manuelt, og ikke nødvendigvis kræver angivelse af
ladepunkt i navigationen.
Suzuki har tilstræbt, at skabe en energieffektiv bil
gennem lav vægt i erkendelse af det meningsløse i,
at køre rundt i store, tunge elbiler med gigantiske
batterier, alene for at opnå en længere rækkevidde.
Og man har også bestræbt sig på, at være bæredygtig
og tidsrigtig gennem eksempelvis at skabe interiør
og sædebeklædning i syntetiske materialer. |