Det er måske lige i
overkanten, at kalde den nye 2024-udgave af Subaru
Solterra for ny. Den er i hvert fald ikke helt ny,
og den ser også ud som den hidtidige. Men går man
den lidt på klingen, viser den tænder på en ny måde,
hvor det vigtigste selvsagt er muligheden for nu at
oplade med 11 kWh fra fx en ladestander i det
offentlige rum.
Hvis vi begynder med
batteriet, er det i sig selv ikke bare i stand til
at modtage 11 kW vekselstrømsopladning, men det
oplades også væsentlig hurtigere i koldt vejr, fordi
det nu varmes op/konditioneres under opladningen.
Vores første kortere køretur i den faceliftede
Solterra gav ikke mulighed for, at tjekke de forhold
i praksis, men der er ingen grund til at tvivle på
fabrikkens ord – dels fordi Subaru erfaringsmæssigt
er meget ærlige i deres kommunikation, dels fordi de
ret beset var lidt bagefter de mest indlysende
konkurrenter og af konkurrencemæssige grunde var
meget nødt til at lukke afstanden til dem.
Stor frihøjde
Men hvem er egentlig
indlysende konkurrenter? Et overset faktum er, og
indrømmet, det har heller ikke haft undertegnedes
fokus før nu, at Solterra har en frihøjde på 21 cm.
Det er fx 3,3 cm mere end søstermodellen, Toyota
bZ4X, og mere end hos mange andre bilmodeller.
Derved opnår Subaru’en bedre fremkommelighed i
off-road terræn – plus anderledes køreegenskaber
både off-road og på plan vej.
Det skal så indskydes, at
den prøvekørte bil var udrustet med 19” hjul –
standard er 18” hhv 20” afhængig af udstyrsniveauet,
så ret beset skulle den prøvekørte bil have haft 20”
hjul, for den inkluderer det såkaldte Touring
udstyr. Forklaringen er givet vis, at den også havde
vinterdæk, men selvom temperaturen lå lige på
grænsen til, at det var for varmt til vinterdæk,
kølede de iblandt regnvåde veje også dækkene af, så
affjedringsoplevelsen var nok meget sigende for det
generelle niveau.
Avanceret affjedring
Affjedringen er nemlig
forskellig fra bZ4X og andre 2-tons elbiler med
lavere frihøjde, og så vidt vi kan erindre også
forskellig fra den hidtidige Solterra – i hvert fald
er den formentlig sat anderledes op. Et faktum er
det i hvert fald, at den nye bil har en lidt fastere
og direkte berøring med vejen, når kørebanen er plan
– hvilket givet vis skal kompensere for det lidt
højere tyngdepunkt pga. den større frihøjde. Omvendt
absorberede den de større ujævnheder mere tilgivende
– hvilket var særlig mærkbart i lettere offroad
terræn, hvor netop en tilgivende affjedring er
vigtig, for at sikre det optimale vejgreb.
Man kan også sige det på den
måde, at Subaru Solterra deler godt nok platform med
Toyota bZ4X, men det er Subaru, der har justeret
opsætningen ind, så den ikke alene føles som en ægte
Subaru, men også opfører sig som en sådan. I øvrigt
har bilen en vadedybde på 50 cm, men det havde den
hidtidige vist også.
Symmetrisk elektrisk
firehjulstræk
I forvejen er undervognen
yderst avanceret. En dobbelt wishbone
baghjuls-ophængning spiller utrolig godt sammen med
det symmetriske firehjulstræk, der virkelig er
symmetrisk, som Subaru plejer at praktisere det –
altså lige lang afstand i drivlinen fra motorer til
de trækkende hjul. Men i Subaru tilfældet inkluderer
det også motortypen.
Man opererer nemlig fortsat
med to helt ens 109-hestes permanent magnet synkron
elmotorer for og bag, og er ikke forfaldet til at
kombinere den ene af dem med en induktionsmotor, som
visse af konkurrenterne gør det, antagelig for at
spare penge. De to elmotorer leverer kræfterne
fuldstændig lineært og symmetrisk, hvilket giver en
super god balance og høj grad af sikkerhed på
landevejen og fin kontrol i terrænet.
Pris attraktiv
Den nye Subaru Solterra er
prissat til 360.000 kroner i basisudgaven, kaldet
Limited, der dog ikke er særlig begrænset på
udstyrssiden. Den prøvekørte Touring koster 375.000
kroner, og de har begge firehjulstræk. Til
sammenligning er bZ4X for nærværende prissat til
360.000 kroner for basisudgaven – men det er med
mindre udstyr og alene træk på baghjulene.
Det vil være forkert, at gå
i detaljer med flere forskelle på de to biler, fordi
de appellerer til et forskelligt publikum. Faktisk
er Subaru Solterra snarere en konkurrent til andre
elbiler, der udgiver sig for at være SUV’er, iblandt
endda uden firehjulstræk og ofte med en markant
lavere frihøjde. Så kast i stedet et blik i
faktaboksen her på siden.
Andre nyheder
Sidst, men ikke nødvendigvis
mindst, inkluderer den nye Solterra et re-designet,
nærmest blødt firkantet rat, der i praksis giver et
ekstra godt vejgreb, når terrænet er udfordrende, og
er behageligt at benytte ved landevejskørsel. Bag
det finder man skiftepaler, som naturligvis ikke
skal benyttes til at skifte gear (elmotoren har kun
ét fremadgående gear…). I stedet kan man justere den
regenerative bremsekraft i fire steps ned til en
regulær 1-pedal funktion.
Og så lancerer man den seneste version af Subaru
EyeSight, som bl.a. omfatter mulighed for håndfri
kørsel op til 40 km/t. Den kan i princippet også
selv foretage vognbaneskift og meget andet. Dette
havde vi dog ikke i tilstrækkelig grad mulighed for
at afprøve under testen.
|