- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Polestar gearer op og er

klar med to nye modeller


Og to bliver til flere over de kommende år


Af Søren Clauding – 24. april 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er måske forkert at sige, at Polestar gearer op, for som elbil har modellerne kun ét fremadgående gear, men et faktum er det, at i disse dage har Polestar for alvor løftet sløret for de længe ventede to nye modeller – Polestar 3 og Polestar 4. Førstnævnte vil blive leveret til kunderne i juni måned, og hvad angår Polestar 4 skal man lige have lidt tålmodighed et par måneder ekstra, for den er først leveringsklar sidst på sommeren.

 

Af de to er Polestar 4 den nyeste og mest interessante. Der er aktuelt et eksemplar i Danmark, som skal på turné hos de danske Polestar Spaces. I skrivende stund kan den ses i København, og den er en ganske usædvanlig bil, som nok at værd at kaste et blik eller mere på.

 

Den hurtigste til dato

Der er nemlig tale om en iøjefaldende og usædvanlig coupé med plads, som var den en SUV og ikke at forklejne, selvom de første regulære sportsvogne først følger i 2026 og 2027, er Polestar 4 den hurtigste Polestar-bil, produceret til dato. Polestar 4 placerer sig i øvrigt mellem Polestar 2 og Polestar 3 med hensyn til både størrelse og pris.

 

Polestar 4 har officielt været til salg herhjemme siden januar til en vejledende startpris på 465.000 kroner. efter produktionsstart og indledende leverancer i Kina, der fandt sted i slutningen af 2023. Produktionen af den europæiske version begynder i midten af 2024, og de første leveringer forventes at finde sted fra august.

 

Ingen bagrude

En usædvanlig ”detalje” er, at bilen ikke har en bagrude. Det har både aerodynamisk, konstriktionsmæssig og vægtmæssig betydning, og hos Polestar mener man, at fordelene ved at fravælge bagruden, overstiger ulemperne. I stedet for bagrude har man et digitalt bakspejl, som det også ses i flere varevogne, men naturlig vis med HD-opløsning, en meget klar gengivelse og en usædvanlig bred synsvinkel bagud.



Ulempen er, at bruger man læsebriller, ser man ikke billedet i bakspejlet tydeligt – og 3D effekten udebliver desuden også. Den har man til gengæld i bilens sidespejle, som heldigvis fortsat er konventionelle. På positiv siden hvad angår bakspejlet tæller, at det bagud rettede ”bakspejls-kamera” er monteret på taget, så det sjældnere bliver snavset og er lettere at rengøre.

 

Den aerodynamiske effektivitet har også gavn af et lavt frontparti, indsænkede dørhåndtag, rammeløse vinduer monteret med flush glazing-teknik, den bagerste aeroblade samt optimering af luftstrømmen omkring de bagerste baglygter.

 

Polestar 4 er 4,84 meter lang og har en usædvanlig lang akselafstand på 3 meter. Desuden er den 2,13 meter bred og 1,53 meter høj. Takket være den manglende bagrude strækker det standardmonterede glastag sig i fuld længde ud over hovedet på de bageste passagerer.

 

Lavt CO2 aftryk

Sidst i 2023 fastslog Polestar, at Polestar 4 har det laveste CO2-aftryk af alle fabrikkens biler ved lanceringen. Polestar 4 produceres i Geely Holdings' SEA-fabrik i Hangzhou Bay, Kina, som kombinerer grøn elektricitet, der bærer I-REC-vandkraftcertifikatet med solcelle elektricitet fra anlæggets tag. Et højere forbrug af kulstoffattigt aluminium fra smelteværker, der bruger vandkraftelektricitet, er med til at reducere klimapåvirkningen yderligere. Derudover er data vedrørende andelen af genanvendt aluminium en del af vurderingen for første gang.

Således har Polestar 4 Long range Single motor-versionen et vugge-til-grav CO2-aftryk på 19,9 tCO2, mens Long range Dual-motoren har en på 21,4 tCO2e.

 

Potent

Polestar 4 er som nævnt fabrikkens til dato hurtigste seriefremstillede bil. 0-100 km/t kan nås på kun 3,8 sekunder og topeffekten er 400 kW (544 hk) leveret af permanent magnet synkronmotorer. Køreegenskaberne har vi til gode at opleve, men fabrikken oplyser selv, at de er tro mod Polestar-mærket med hurtig respons, der resulterer i en spændende og adræt køreoplevelse for alle passagerer.

 

Som antydet findes der versioner med både én og to motorer. Versionerne med én motor har baghjulstræk og udgaven med to motorer har semi-aktiv affjedring, som kan justeres ind efter den ønskede køredynamik.

 

Cirka 600 km rækkevidde

De eksisterer to Long range-varianter, som hver er udstyret med et 100 kWh-batteri. Long range Dual motor-udgaven har op til 400 kW (544 hk), 686 Nm og en rækkevidde på op til 580 km (WLTP). En frakoblingsfunktion gør det muligt, at frakoble den forreste elmotor, når den ikke er nødvendig, for at maksimere rækkevidde og effektivitet.

 

Single motor-varianten med lang rækkevidde har en 200 kW (272 hk) og 343 Nm motor bagtil, og en forventet WLTP-rækkevidde på op til 610 km. Begge udgaver kan oplades med op til 200 kW DC og 22 kW AC.


Polestar prøvekørsler - find dem hér >>>



Henrik Bang har stået i spidsen for Polestar siden lanceringen for tre år siden. Det er gået forrygende: Der kører nu 5000 Polestar 2 på danske nummerplader.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt