Det er måske forkert at sige,
at Polestar gearer op, for som elbil har modellerne
kun ét fremadgående gear, men et faktum er det, at i
disse dage har Polestar for alvor løftet sløret for
de længe ventede to nye modeller – Polestar 3 og
Polestar 4. Førstnævnte vil blive leveret til
kunderne i juni måned, og hvad angår Polestar 4 skal
man lige have lidt tålmodighed et par måneder
ekstra, for den er først leveringsklar sidst på
sommeren.
Af de to er Polestar 4 den
nyeste og mest interessante. Der er aktuelt et
eksemplar i Danmark, som skal på turné hos de danske
Polestar Spaces. I skrivende stund kan den ses
i København, og den er en ganske usædvanlig bil, som
nok at værd at kaste et blik eller mere på.
Den hurtigste til dato
Der er nemlig tale om en
iøjefaldende og usædvanlig coupé med plads, som var
den en SUV og ikke at forklejne, selvom de første
regulære sportsvogne først følger i 2026 og 2027, er
Polestar 4 den hurtigste Polestar-bil, produceret
til dato. Polestar 4 placerer sig i øvrigt mellem
Polestar 2 og Polestar 3 med hensyn til både
størrelse og pris.
Polestar 4 har officielt
været til salg herhjemme siden januar til en
vejledende startpris på 465.000 kroner. efter
produktionsstart og indledende leverancer i Kina,
der fandt sted i slutningen af 2023. Produktionen af
den europæiske version begynder i midten af 2024, og
de første leveringer forventes at finde sted fra
august.
Ingen bagrude
En usædvanlig ”detalje” er,
at bilen ikke har en bagrude. Det har både
aerodynamisk, konstriktionsmæssig og vægtmæssig
betydning, og hos Polestar mener man, at fordelene
ved at fravælge bagruden, overstiger ulemperne. I
stedet for bagrude har man et digitalt bakspejl, som
det også ses i flere varevogne, men naturlig vis med
HD-opløsning, en meget klar gengivelse og en
usædvanlig bred synsvinkel bagud.

Ulempen er, at bruger man
læsebriller, ser man ikke billedet i bakspejlet
tydeligt – og 3D effekten udebliver desuden også.
Den har man til gengæld i bilens sidespejle, som
heldigvis fortsat er konventionelle. På positiv
siden hvad angår bakspejlet tæller, at det bagud
rettede ”bakspejls-kamera” er monteret på taget, så
det sjældnere bliver snavset og er lettere at
rengøre.
Den aerodynamiske
effektivitet har også gavn af et lavt frontparti,
indsænkede dørhåndtag, rammeløse vinduer monteret
med flush glazing-teknik, den bagerste aeroblade
samt optimering af luftstrømmen omkring de bagerste
baglygter.
Polestar 4 er 4,84 meter lang
og har en usædvanlig lang akselafstand på 3 meter.
Desuden er den 2,13 meter bred og 1,53 meter høj.
Takket være den manglende bagrude strækker det
standardmonterede glastag sig i fuld længde ud over
hovedet på de bageste passagerer.
Lavt CO2 aftryk
Sidst i 2023 fastslog
Polestar, at Polestar 4 har det laveste CO2-aftryk
af alle fabrikkens biler ved lanceringen. Polestar 4
produceres i Geely Holdings' SEA-fabrik i Hangzhou
Bay, Kina, som kombinerer grøn elektricitet, der
bærer I-REC-vandkraftcertifikatet med solcelle
elektricitet fra anlæggets tag. Et højere forbrug af
kulstoffattigt aluminium fra smelteværker, der
bruger vandkraftelektricitet, er med til at reducere
klimapåvirkningen yderligere. Derudover er data
vedrørende andelen af genanvendt aluminium en del af
vurderingen for første gang.
Således har Polestar 4 Long
range Single motor-versionen et vugge-til-grav
CO2-aftryk på 19,9 tCO2, mens Long range
Dual-motoren har en på 21,4 tCO2e.
Potent
Polestar 4 er som nævnt
fabrikkens til dato hurtigste seriefremstillede bil.
0-100 km/t kan nås på kun 3,8 sekunder og
topeffekten er 400 kW (544 hk) leveret af permanent
magnet synkronmotorer. Køreegenskaberne har vi til
gode at opleve, men fabrikken oplyser selv, at de er
tro mod Polestar-mærket med hurtig respons, der
resulterer i en spændende og adræt køreoplevelse for
alle passagerer.
Som antydet findes der
versioner med både én og to motorer. Versionerne med
én motor har baghjulstræk og udgaven med to motorer
har semi-aktiv affjedring, som kan justeres ind
efter den ønskede køredynamik.
Cirka 600 km rækkevidde
De eksisterer to Long
range-varianter, som hver er udstyret med et 100
kWh-batteri. Long range Dual motor-udgaven har op
til 400 kW (544 hk), 686 Nm og en rækkevidde på op
til 580 km (WLTP). En frakoblingsfunktion gør det
muligt, at frakoble den forreste elmotor, når den
ikke er nødvendig, for at maksimere rækkevidde og
effektivitet.
Single motor-varianten med
lang rækkevidde har en 200 kW (272 hk) og 343 Nm
motor bagtil, og en forventet WLTP-rækkevidde på op
til 610 km. Begge udgaver kan oplades med op til 200
kW DC og 22 kW AC.

|