Allerede
sidste efterår kunne vi berette indgående om den
helt nye Peugeot E-3008. En ny generation af
succesmodellen, som Peugeot har solgt over 1,3
millioner af siden introduktionen af modellen i
2016. Nu har vi også være ude at køre den. Som
navnet indikerer, er bilen fuldt elektrisk og
spejler dermed den strategi, som Peugeot har lagt
for elektrificering af modelprogrammet. 3008 kommer
dog også med en mild hybrid drivline sidst på året.
Det synes
klogt, ikke at lancere hele porteføljen af versioner
i første hug. Dels fordi markedet for elektriske
biler ikke udvikler sig helt, som mange havde
forventet (i hvert fald ikke ude i Europa). Og
globalt da slet ikke. Dels fordi man ikke er parat
med alle tre drivliner endnu. For en tredje er også
på vej i kraft af en version med elektrisk drift
også på baghjulene. Sidstnævnte vil efter planen
blive lanceret i 2025.
Den første
køreoplevelse
I forbindelse
med de første internationale testkørsler, som fandt
sted på trafikerede veje i og uden for den franske
Middelhavsby, Cannes, var det naturligt nok alene
den forhjulstrukne udgave, der var til rådighed, og
alene i den sportslige GT-version. Om det er den
udgave, der bliver den mest populære, når modellen
lanceres i Danmark i juni, må tiden vise, men
monteret med 20” hjul var køreoplevelsen spændstig
og måske ikke helt så affjedringskomfortabel, som
nogle måske kunne ønske.
Når det så er
sagt, og når det forventes, at den såkaldte Allure
udgave, som har 19” hjul, er mere tilgivende, skal
det allerede nu fastslås, at affjedringen er
glimrende. Den er hjulpet på vej af en gennemtænkt
konstruktion, baseret på den nye elektriske STLA
Medium platform, som også inkluderer en multilink
baghjulsophængning, og også af en overraskende
moderat vægt på kun godt 2000 kg med det 73 kWh
batteri, der lægges ud med.
Væk med
rækkeviddeforskrækkelsen
Elmotoren, der
af typen permanent magnet synkron, leverer op til
210 hestekræfter, vel anbragt på asfalten, og den
medvirker til gode potente kørefærdigheder, helt i
harmoni med den mellemstore 4,54 meter lange og 1,64
meter høje SUV. Rækkevidden er iht. WLTP og bilens
indbyggede computerberegning på den gode side af 500
kilometer, så enhver form for
rækkeviddeforskrækkelse burde være elimineret, og
hurtigladning kan ske med op til 160 kW.
Dermed er
scenen sat for det alt overskyggende ved den nye
3008 med eller uden E: Designet. Det kan man så
glæde sig over, uden at være forstyrret af eller
blive irriteret over køreegenskaber, som ikke er
gode. For en bil kan se nok så godt ud - hvad
hjælper det, hvis den kører dårligt.
Fabelagtigt
design
Udvendigt
bygger man videre på samme designudtryk, som var en
vigtig del af forgængerens succes. Men det er
kraftigt moderniseret, endnu skarpere og
iøjefaldende med en karakteristisk “fastback”, som i
sig selv helt grundliggende adskiller sig fra
forgængeren. Den store bagklap med håndfri
“kick”-åbning afdækker i øvrigt et rummeligt
bagagerum på 520 liter, som er større i den
forhjulstrukne udgave end i den med firehjulstræk
(hvor den bageste elmotor i al sin enkelhed er
anbragt i et rum mellem baghjulene, som det er
kutyme i firehjulstrukne elbiler).
Fortil er
lygteføringen unik og yderst effektiv, hvad en kort
tur på de snoede og uoverskuelige veje i udkanten af
Cannes gav indblik i. Bagtil sender lyssignaturen et
klart signal om bilens identitet. Men det er i
kabinen, hvor man alt andet lige som bruger må
forventes at befinde sig mest, at designet slår
benene væk under en.
Paronamic
i-Cockpit
Her taler
billeder mere end mange ord. Instrumenter, der er
synlige over ratkransen, er en videreførelse fra
tidligere generationer og andre Peugeot modeller.
Men i E-3008 er den traditionelle instrumentgruppe
fuldt digitaliseret indbygget i en kurvet skærm, der
på det nærmeste ”svævende” er placeret uden på det
faste instrumentbord. Peugeot kalder det Panoramic
i-Cockpit.
Skærmen er i
nabolaget af 75 cm bred og består af
instrumentgruppen over rattet og af skærmmenuer, der
sædvanligvis er placeret for sig over
midterkonsollen - som ikke er der. I stedet har man
formet partiet fra instrumentbordet hen i
midter-armlænene mellem forsæderne med indbygget
opbevaringsrum nærmest som en boomerang, men igen…se
billederne. Iblandt er design umuligt at beskrive
fyldestgørende.
Lidt uheldigt
Dog opdagede
vi en lille konstruktionsmæssig uheldig løsning.
Under “boomerangen” er et mindre fralægningsrum (se
billederne). Rummets låg har en fordybning, som
lægger op til, at her placeres en mobiltelefon. Men
pas på: Hvis låget åbnes, glider mobiltelefonen ned
på rummets udvendige side, som man ikke kan komme
til udefra og heller ikke indefra, hverken når låget
er åbent eller lukket. Det kan let blive lidt
tricky.
Bortset fra
den detalje, som blot fordrer, at man ikke åbner et
låg, når der ligger noget på det, efterlader hele
kabinen et lounge-indtryk, som Peugeot selv meget
beskrivende kalder det. Det kan ikke siges bedre, og
det er utrolig vellykket. Af samme årsag skal en
Peugeot E-3008 ikke kun ses på billeder, den skal
opleves, og falder man for den, skal man nok påregne
en købspris i størrelsesordenen 350.000 kroner. Men
det er kun et skud fra hoften, Peugeot i Danmark er
langt fra færdig med prisforhandlingerne endnu.
Pris og
garanti
Hvad prisen
ender op med at blive, må tiden derfor vise. Men i
en tid, hvor mange debuterende elbils-købere vælger
en leasing løsning frem for køb, hvorved man kan se
tiden an og komme ud af brugsforholdet efter blot et
år, kan man undre sig over at K.W.Bruun, der står
for importen til Danmark, ikke for nærværende kan
tilbyde privatleasing.
Omvendt
lancerer man en ny serviceaktiveret garantiordning i
stil med den, Toyota har haft succes med. I Peugeots
tilfælde er den på 8 år (inklusive
fabriks-garantien) /160.000 km, og kræver blot, at
man får bilen tjekket på et autoriseret værksted en
gang om året.
|