| 
							 
							Allerede 
							sidste efterår kunne vi berette indgående om den 
							helt nye Peugeot E-3008. En ny generation af 
							succesmodellen, som Peugeot har solgt over 1,3 
							millioner af siden introduktionen af modellen i 
							2016. Nu har vi også være ude at køre den. Som 
							navnet indikerer, er bilen fuldt elektrisk og 
							spejler dermed den strategi, som Peugeot har lagt 
							for elektrificering af modelprogrammet. 3008 kommer 
							dog også med en mild hybrid drivline sidst på året. 
							
							  
							
							Det synes 
							klogt, ikke at lancere hele porteføljen af versioner 
							i første hug. Dels fordi markedet for elektriske 
							biler ikke udvikler sig helt, som mange havde 
							forventet (i hvert fald ikke ude i Europa). Og 
							globalt da slet ikke. Dels fordi man ikke er parat 
							med alle tre drivliner endnu. For en tredje er også 
							på vej i kraft af en version med elektrisk drift 
							også på baghjulene. Sidstnævnte vil efter planen 
							blive lanceret i 2025. 
							
							  
							
							Den første 
							køreoplevelse 
							
							I forbindelse 
							med de første internationale testkørsler, som fandt 
							sted på trafikerede veje i og uden for den franske 
							Middelhavsby, Cannes, var det naturligt nok alene 
							den forhjulstrukne udgave, der var til rådighed, og 
							alene i den sportslige GT-version. Om det er den 
							udgave, der bliver den mest populære, når modellen 
							lanceres i Danmark i juni, må tiden vise, men 
							monteret med 20” hjul var køreoplevelsen spændstig 
							og måske ikke helt så affjedringskomfortabel, som 
							nogle måske kunne ønske. 
							
							  
							
							Når det så er 
							sagt, og når det forventes, at den såkaldte Allure 
							udgave, som har 19” hjul, er mere tilgivende, skal 
							det allerede nu fastslås, at affjedringen er 
							glimrende. Den er hjulpet på vej af en gennemtænkt 
							konstruktion, baseret på den nye elektriske STLA 
							Medium platform, som også inkluderer en multilink 
							baghjulsophængning, og også af en overraskende 
							moderat vægt på kun godt 2000 kg med det 73 kWh 
							batteri, der lægges ud med. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							Væk med 
							rækkeviddeforskrækkelsen 
							
							Elmotoren, der 
							af typen permanent magnet synkron, leverer op til 
							210 hestekræfter, vel anbragt på asfalten, og den 
							medvirker til gode potente kørefærdigheder, helt i 
							harmoni med den mellemstore 4,54 meter lange og 1,64 
							meter høje SUV. Rækkevidden er iht. WLTP og bilens 
							indbyggede computerberegning på den gode side af 500 
							kilometer, så enhver form for 
							rækkeviddeforskrækkelse burde være elimineret, og 
							hurtigladning kan ske med op til 160 kW. 
							
							  
							
							Dermed er 
							scenen sat for det alt overskyggende ved den nye 
							3008 med eller uden E: Designet. Det kan man så 
							glæde sig over, uden at være forstyrret af eller 
							blive irriteret over køreegenskaber, som ikke er 
							gode. For en bil kan se nok så godt ud - hvad 
							hjælper det, hvis den kører dårligt. 
							  
							
							Fabelagtigt 
							design 
							
							Udvendigt 
							bygger man videre på samme designudtryk, som var en 
							vigtig del af forgængerens succes. Men det er 
							kraftigt moderniseret, endnu skarpere og 
							iøjefaldende med en karakteristisk “fastback”, som i 
							sig selv helt grundliggende adskiller sig fra 
							forgængeren. Den store bagklap med håndfri 
							“kick”-åbning afdækker i øvrigt et rummeligt 
							bagagerum på 520 liter, som er større i den 
							forhjulstrukne udgave end i den med firehjulstræk 
							(hvor den bageste elmotor i al sin enkelhed er 
							anbragt i et rum mellem baghjulene, som det er 
							kutyme i firehjulstrukne elbiler). 
							
							  
							
							Fortil er 
							lygteføringen unik og yderst effektiv, hvad en kort 
							tur på de snoede og uoverskuelige veje i udkanten af 
							Cannes gav indblik i. Bagtil sender lyssignaturen et 
							klart signal om bilens identitet. Men det er i 
							kabinen, hvor man alt andet lige som bruger må 
							forventes at befinde sig mest, at designet slår 
							benene væk under en. 
							 
							
							  
							 
							  
							 
							
							Paronamic 
							i-Cockpit 
							
							Her taler 
							billeder mere end mange ord. Instrumenter, der er 
							synlige over ratkransen, er en videreførelse fra 
							tidligere generationer og andre Peugeot modeller. 
							Men i E-3008 er den traditionelle instrumentgruppe 
							fuldt digitaliseret indbygget i en kurvet skærm, der 
							på det nærmeste ”svævende” er placeret uden på det 
							faste instrumentbord. Peugeot kalder det Panoramic 
							i-Cockpit. 
							
							  
							
							Skærmen er i 
							nabolaget af 75 cm bred og består af 
							instrumentgruppen over rattet og af skærmmenuer, der 
							sædvanligvis er placeret for sig over 
							midterkonsollen - som ikke er der. I stedet har man 
							formet partiet fra instrumentbordet hen i 
							midter-armlænene mellem forsæderne med indbygget 
							opbevaringsrum nærmest som en boomerang, men igen…se 
							billederne. Iblandt er design umuligt at beskrive 
							fyldestgørende. 
							  
							
							Lidt uheldigt 
							
							Dog opdagede 
							vi en lille konstruktionsmæssig uheldig løsning. 
							Under “boomerangen” er et mindre fralægningsrum (se 
							billederne). Rummets låg har en fordybning, som 
							lægger op til, at her placeres en mobiltelefon. Men 
							pas på: Hvis låget åbnes, glider mobiltelefonen ned 
							på rummets udvendige side, som man ikke kan komme 
							til udefra og heller ikke indefra, hverken når låget 
							er åbent eller lukket. Det kan let blive lidt 
							tricky. 
							 
							
							  
							 
							
							Bortset fra 
							den detalje, som blot fordrer, at man ikke åbner et 
							låg, når der ligger noget på det, efterlader hele 
							kabinen et lounge-indtryk, som Peugeot selv meget 
							beskrivende kalder det. Det kan ikke siges bedre, og 
							det er utrolig vellykket. Af samme årsag skal en 
							Peugeot E-3008 ikke kun ses på billeder, den skal 
							opleves, og falder man for den, skal man nok påregne 
							en købspris i størrelsesordenen 350.000 kroner. Men 
							det er kun et skud fra hoften, Peugeot i Danmark er 
							langt fra færdig med prisforhandlingerne endnu. 
							
							  
							
							Pris og 
							garanti 
							
							Hvad prisen 
							ender op med at blive, må tiden derfor vise. Men i 
							en tid, hvor mange debuterende elbils-købere vælger 
							en leasing løsning frem for køb, hvorved man kan se 
							tiden an og komme ud af brugsforholdet efter blot et 
							år, kan man undre sig over at K.W.Bruun, der står 
							for importen til Danmark, ikke for nærværende kan 
							tilbyde privatleasing. 
							
							  
							
							Omvendt 
							lancerer man en ny serviceaktiveret garantiordning i 
							stil med den, Toyota har haft succes med. I Peugeots 
							tilfælde er den på 8 år (inklusive 
							fabriks-garantien) /160.000 km, og kræver blot, at 
							man får bilen tjekket på et autoriseret værksted en 
							gang om året. 
							 
							
							  
							 |