- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Peugeot E-3008

Design og gnister på højt niveau


Af Søren Clauding - marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste efterår kunne vi berette indgående om den helt nye Peugeot E-3008. En ny generation af succesmodellen, som Peugeot har solgt over 1,3 millioner af siden introduktionen af modellen i 2016. Nu har vi også være ude at køre den. Som navnet indikerer, er bilen fuldt elektrisk og spejler dermed den strategi, som Peugeot har lagt for elektrificering af modelprogrammet. 3008 kommer dog også med en mild hybrid drivline sidst på året.

 

Det synes klogt, ikke at lancere hele porteføljen af versioner i første hug. Dels fordi markedet for elektriske biler ikke udvikler sig helt, som mange havde forventet (i hvert fald ikke ude i Europa). Og globalt da slet ikke. Dels fordi man ikke er parat med alle tre drivliner endnu. For en tredje er også på vej i kraft af en version med elektrisk drift også på baghjulene. Sidstnævnte vil efter planen blive lanceret i 2025.

 

Den første køreoplevelse

I forbindelse med de første internationale testkørsler, som fandt sted på trafikerede veje i og uden for den franske Middelhavsby, Cannes, var det naturligt nok alene den forhjulstrukne udgave, der var til rådighed, og alene i den sportslige GT-version. Om det er den udgave, der bliver den mest populære, når modellen lanceres i Danmark i juni, må tiden vise, men monteret med 20” hjul var køreoplevelsen spændstig og måske ikke helt så affjedringskomfortabel, som nogle måske kunne ønske.

 

Når det så er sagt, og når det forventes, at den såkaldte Allure udgave, som har 19” hjul, er mere tilgivende, skal det allerede nu fastslås, at affjedringen er glimrende. Den er hjulpet på vej af en gennemtænkt konstruktion, baseret på den nye elektriske STLA Medium platform, som også inkluderer en multilink baghjulsophængning, og også af en overraskende moderat vægt på kun godt 2000 kg med det 73 kWh batteri, der lægges ud med.


 


Væk med rækkeviddeforskrækkelsen

Elmotoren, der af typen permanent magnet synkron, leverer op til 210 hestekræfter, vel anbragt på asfalten, og den medvirker til gode potente kørefærdigheder, helt i harmoni med den mellemstore 4,54 meter lange og 1,64 meter høje SUV. Rækkevidden er iht. WLTP og bilens indbyggede computerberegning på den gode side af 500 kilometer, så enhver form for rækkeviddeforskrækkelse burde være elimineret, og hurtigladning kan ske med op til 160 kW.

 

Dermed er scenen sat for det alt overskyggende ved den nye 3008 med eller uden E: Designet. Det kan man så glæde sig over, uden at være forstyrret af eller blive irriteret over køreegenskaber, som ikke er gode. For en bil kan se nok så godt ud - hvad hjælper det, hvis den kører dårligt.

 

Fabelagtigt design

Udvendigt bygger man videre på samme designudtryk, som var en vigtig del af forgængerens succes. Men det er kraftigt moderniseret, endnu skarpere og iøjefaldende med en karakteristisk “fastback”, som i sig selv helt grundliggende adskiller sig fra forgængeren. Den store bagklap med håndfri “kick”-åbning afdækker i øvrigt et rummeligt bagagerum på 520 liter, som er større i den forhjulstrukne udgave end i den med firehjulstræk (hvor den bageste elmotor i al sin enkelhed er anbragt i et rum mellem baghjulene, som det er kutyme i firehjulstrukne elbiler).

 

Fortil er lygteføringen unik og yderst effektiv, hvad en kort tur på de snoede og uoverskuelige veje i udkanten af Cannes gav indblik i. Bagtil sender lyssignaturen et klart signal om bilens identitet. Men det er i kabinen, hvor man alt andet lige som bruger må forventes at befinde sig mest, at designet slår benene væk under en.





Paronamic i-Cockpit

Her taler billeder mere end mange ord. Instrumenter, der er synlige over ratkransen, er en videreførelse fra tidligere generationer og andre Peugeot modeller. Men i E-3008 er den traditionelle instrumentgruppe fuldt digitaliseret indbygget i en kurvet skærm, der på det nærmeste ”svævende” er placeret uden på det faste instrumentbord. Peugeot kalder det Panoramic i-Cockpit.

 

Skærmen er i nabolaget af 75 cm bred og består af instrumentgruppen over rattet og af skærmmenuer, der sædvanligvis er placeret for sig over midterkonsollen - som ikke er der. I stedet har man formet partiet fra instrumentbordet hen i midter-armlænene mellem forsæderne med indbygget opbevaringsrum nærmest som en boomerang, men igen…se billederne. Iblandt er design umuligt at beskrive fyldestgørende.

 

Lidt uheldigt

Dog opdagede vi en lille konstruktionsmæssig uheldig løsning. Under “boomerangen” er et mindre fralægningsrum (se billederne). Rummets låg har en fordybning, som lægger op til, at her placeres en mobiltelefon. Men pas på: Hvis låget åbnes, glider mobiltelefonen ned på rummets udvendige side, som man ikke kan komme til udefra og heller ikke indefra, hverken når låget er åbent eller lukket. Det kan let blive lidt tricky.



Bortset fra den detalje, som blot fordrer, at man ikke åbner et låg, når der ligger noget på det, efterlader hele kabinen et lounge-indtryk, som Peugeot selv meget beskrivende kalder det. Det kan ikke siges bedre, og det er utrolig vellykket. Af samme årsag skal en Peugeot E-3008 ikke kun ses på billeder, den skal opleves, og falder man for den, skal man nok påregne en købspris i størrelsesordenen 350.000 kroner. Men det er kun et skud fra hoften, Peugeot i Danmark er langt fra færdig med prisforhandlingerne endnu.

 

Pris og garanti

Hvad prisen ender op med at blive, må tiden derfor vise. Men i en tid, hvor mange debuterende elbils-købere vælger en leasing løsning frem for køb, hvorved man kan se tiden an og komme ud af brugsforholdet efter blot et år, kan man undre sig over at K.W.Bruun, der står for importen til Danmark, ikke for nærværende kan tilbyde privatleasing.

 

Omvendt lancerer man en ny serviceaktiveret garantiordning i stil med den, Toyota har haft succes med. I Peugeots tilfælde er den på 8 år (inklusive fabriks-garantien) /160.000 km, og kræver blot, at man får bilen tjekket på et autoriseret værksted en gang om året.


Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Verdenspremiere på Peuget E-3008 >>>

First on-board videotest: Peugeot E-3008 FWD

Vi fandt en noget ujævn vej uden nævneværdig trafik nord for Cannes i Frankrig, hvor vi bl.a. kunne afprøve køreegenskaberne i den helt nye Peugeot E-3008 i GT-udgaven. Fuld HD.



Hurtige fakta om Peugeot E-3008


Introduktion:

- FWD, 210 hk, 77 kWh batteri: Juni 2024

- Mild Hybrid: Ultimo 2024.

- Dual Motor, AWD, 320 hk, 77 kWh og 98 kWh batteri: Primo 2025

 

FWD Drivline: Permanent Magnet Synkron, 210 hk, 345 Nm/250-4370 omdr./min.

77 kWh batteri, 400 Volt.

Rækkevidde: 529 km (WLTP).

Energiforbrug: 16,7-17,4 kWh/100 km.

AC opladning: 11 kW.

DC opladning: 160 kW.

 

0-100 km/t: 8,8 sek.

Topfart: 170 km/t.

Egenvægt: 2108 kg.

Længde: 4,54 meter.

Højde: 1,64 meter.

Bredde: 1,89 meter.

Bagagerum: 520 liter.






De lyse pletter skyldes sollyset...






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt