- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Tesla Model Y blev den mest solgte bil i Danmark efter prisbomben for et år siden og det indebar også, at Tesla blev det mest solgte bilmærke herhjemme sidste år. Find vores Tesla biltests hér >>>


Bilbranchen efter Tesla chokket


Af Søren Clauding – januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For et år siden annoncerede Tesla voldsomme prisnedsættelser på en række modeller. Det virkede som et elektrochok på bilbranchen, og skabte på det nærmeste panik køb på markedet, hvor salget af elbiler i Danmark steg til uhørte højder. Konkurrenterne reagerede naturligt nok på prisbomben, men hvor galt gik det egentlig?
 

Traditionen tro har en række af de store danske spillere på bilmarkedet samlet op på året der gik, og de ser samtidig frem mod det kommende år. De har præsenteret deres erfaringer på forskellig vis, og deres visioner ikke mindst. Men under det hele spores chokeffekten, for som Semler gruppens informationschef Britt Stellinger svarede på spørgsmålet: Hvordan havde markedet været uden Tesla-effekten: ”Det er ikke godt at vide”.

 

Efter undertegnedes opfattelse kan det ikke udtrykkes klarere. Men hun maner dog hurtigt til ro og peger på, at uanset alle snakker elbiler, blev der selv i 2023 også solgt temmelig mange biler med konventionel teknik, og sammenlagt udgør elbiler aktuelt ikke mere end 7 procent af bilbestanden i Danmark. Men hvor hårdt gik det egentlig ud over markedet?

 

Den omskiftelige bilverden

Danske bilimportører er vant til at leve i en omskiftelig verden. Heldigvis skal de ikke medregne produktion af biler i deres overordnede planlægning. Samtidig er det danske marked lille, og der er rimelig stor forståelse for udfordringerne fra bilproducenternes side. Ikke mindst, når det gælder elbiler.

 

Ude i Europa sælges der nemlig ikke elbiler forholdsmæssigt på niveau med det, vi oplever i Danmark. Af samme årsag er der blevet importeret store mængder af lettere brugte elbiler – især Tesla – og det har naturligvis medvirket til at øge bestanden herhjemme. Selvom visse importvirksomheder, der netop havde indkøbt et stort antal Tesla’er inden prisbomben på nybiler blev kastet, er rendt ind i alvorlige problemer.

 

Pristilpasning og udstyrs-dito

Over en kam kan man konkludere, at visse importører har klaret skærene ved enten at pristilpasse eller tilpasse udstyrsbestykningen af de elektriske biler og derigennem tage kampen op med konkurrencen. Og naturligvis har man været hjulpet af fx et tysk elbilsmarked, der gik næsten i stå, da den tyske regering med få dages varsel og tidligere end først udmeldt valgte at droppe tilskuddet til elbiler.

 

Allerede forinden havde Volkswagen været nødt til i et par uger helt at stoppe produktionen af ID.3. Ikke fordi den ikke kunne sælges i Danmark, men simpelthen fordi den på det tyske såvel som andre europæiske markeder var for dyr. Elbiler er ikke prismæssigt konkurrencedygtige i forholdet til de enkelte bilkøbere – uden at staten yder tilskud.

 

”For Audis vedkommende nåede vi i Danmark ikke desto mindre vores salgsmål. Vi har solgt de elbiler, vi skulle. Men vi opfatter heller ikke Tesla som en egentlig konkurrent, den er jo ikke en premiumbil,” fastslår Britt Stellinger og tilføjer omkring Semler gruppen generelt, ”at i Semler Gruppen er vi meget tilfredse med salget i 2023, fordi vi har opnået vores salgsmål – uagtet at Tesla dumpede priserne i starten af året – og fordi vi fortsat øger vores andel af elbiler og har solgt 2.000 flere elbiler end i 2022. Specifikt for Audi er vi yderst tilfredse med, at vi i 2023 har slået salgsrekord med 13.131 udleverede biler og samlet set blev det 3. mest solgte bilmærke i Danmark."

 

Hos mærkekollegaerne fra Porsche, Bentley og Lamborghini har man også oplevet et næsten eksplosivt salg af især Porsche. De tre bilmærker står for et salg på i alt 435 biler i 2023 og Peter Jurland, marketingchef hos Semler Premium, understreger, at det er regulært salg, det er ikke leasede biler, der er tale om.

 

I øvrigt skal det tilføjes, at når man i bilverdenen taler om ”nybil-salg” er det biler, der for første gang er indregistreret på danske nummerplader.

 

Skoda solgte godt

Hos Skoda var man ikke umiddelbart påvirket af Tesla prisbomben sidste år. Men det er der en god forklaring på:

 

”Vi har kun én elektrisk bil i modelviften, nemlig Enyaq (og Enyaq Coupé), og den sælger rigtig godt,” fortæller Skodas danske direktør, Thomas Bruun, og det bliver forventeligt endnu bedre i 2024, hvor Skoda lancerer en række elektriske nyheder, bl.a. den kompakte Skoda Elroq, som i øvrigt bliver den første bil fra Skoda, hvor man har bortskaffet logoet. ”Det skal nok skabe et mersalg og alene hvad Enyaq angår, forventer vi at sælge 4000 biler i år,” anslår Thomas Bruun. Og han har noget at have sin optimisme i: I 2023 blev Skoda Enyaq den mest solgte elbil i Danmark – efter Tesla Model Y og Tesla Model 3.

 

Samlet forventer man i Semler gruppen at halvdelen af koncernens salg i 2024 vil være elbiler. Men det fastslås igen og igen, at salget af konventionelle biler med forbrændingsmotorer fortsat udgør en vigtig del af danskernes mobilitet. Dertil kommer at VAG (Volkswagen AG) arbejder målrettet på alternative brændstoffer bl.a. baseret på erfaringerne på den nye produktionsanlæg af E-Fuel i Chile, som Porsche står bag.

 

Udenfor Semler lyder der stort set de samme toner.

 

Aftagende Tesla effekt

Man regner med, fornemmer vi, at Tesla effekten er aftagende, fordi markedet for elbiler dels er baseret på den meget attraktive prissætning, der skyldes den danske afgiftslovgivning, hvor prisbillige biler, hvortil Tesla hører, ikke betaler registreringsafgift. Og dels skyldes, at den særlige kundegruppe, for hvem det at eje en Tesla i sig selv er af stor betydning, vil svinde ind, simpelthen fordi der ikke længere er den samme prestige forbundet med at eje en Tesla.

 

Hos andre spillere, der hver især er stærke også på elbils-markedet, fokuserer man naturligt nok også på udviklingen af den del af markedet. Men det er fx tankevækkende, at når Peugeot lancerer deres nye 3008 model, kommer den godt nok som elbil, men forinden og forventeligt allerede til sommer er den på markedet i en mild hybrid udgave. Ligeledes lanceres lillebror 2008 også som mild hybrid om kort tid.

 

I Nellemann gruppen, der bl.a. står for KIA og MG, påpeger man, at godt nok var totalmarkedet for biler i Danmark på vej opad efter det store fald i 2022 som følge af den globale leveringssituation i halen på Ukraine konflikten. Men med et samlet salg – altså antal indregistreringer – på 173.000 biler er der fortsat langt til de 226.000 biler, der blev indregistreret herhjemme i 2019.

 

Og i KIA sammenhæng er det ikke mindst interessant, at i C-segmentet for mellemstore personbiler var KIA Ceed den mest solgte bil. Ceed er i princippet baseret på konventionel ICE-teknik. KIA satser dog målrettet på, at øge viften af elbiler i sortimentet og introducerer inden udgangen af 2025 fire nye elbiler – samtidig med at populære ICE-modeller som Picanto, Rio og sportscoupe’en Stinger ikke længere findes i modelprogrammet.

Britt Stellinger, informationschef, Semler gruppen: Hos Audi har vi nået vores salgsmål for elbiler. Samtidig blev Audi det 3. mest solgte bilmærke på det danske marked.


Lidt statistik:


Totalmarkedet i Danmark i 2023

Fordelt på drivlinjer, antal solgte biler:

 

Benzin: 70.704

BEV (elbiler): 62.734

PHEV (plug-in): 17.279

Diesel: 13.885

HEV (hybridbiler): 8.160

 

Biler, der indeholder forbrændingsmotorer, de såkaldte ICE-motorer (ICE=Internal Combustion Engine), er fortsat klart den største gruppe med i alt 110.028 biler svarende til 64 procent af markedet. Ud af de 62.734 elbiler var 22.333 Tesla, svarende til 36 procent af elbils-markedet.

Volkswagen blev det næstmest solgte bilmærke i 2023. Find vores VW biltests her >>>


Toyota blev nr. 4 i salgsstatistikken for 2023. Find vores Toyota biltests her >>>


Mercedes opnåede en flot 5. plads på det danske bilmarked i året, der gik. Find vores Mercedes Biltests her >>>


Skoda havde stor succes med Enyaq og Enyaq Coupé sidste år og blev samlet nr 6 i salgsstistikken og Enyaq den mest solgte elbil - efter de to Tesla topscorere. Find vores Skoda biltests her >>>


Peugeot blev nr. 7 i salgsstatistikken men ikke pga. af denne E-3008. Den lanceres først til sommer og først som en mild hybrid. Find vores Peugeot biltests her >>>


BMW blev nr. 8 i salgsstatistikken i 2023. Find vores BMW biltests her >>>


KIA Ceed blev den mest solgte bil i C-segmentet og KIA samlet nr. 11 i 2023. Find vores KIA biltests her >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt