For et
år siden annoncerede Tesla voldsomme
prisnedsættelser på en række modeller. Det virkede
som et elektrochok på bilbranchen, og skabte på det
nærmeste panik køb på markedet, hvor salget af
elbiler i Danmark steg til uhørte højder.
Konkurrenterne reagerede naturligt nok på
prisbomben, men hvor galt gik det egentlig?
Traditionen tro har en række
af de store danske spillere på bilmarkedet samlet op
på året der gik, og de ser samtidig frem mod det
kommende år. De har præsenteret deres erfaringer på
forskellig vis, og deres visioner ikke mindst. Men
under det hele spores chokeffekten, for som Semler
gruppens informationschef Britt Stellinger svarede
på spørgsmålet: Hvordan havde markedet været uden
Tesla-effekten: ”Det er ikke godt at vide”.
Efter undertegnedes
opfattelse kan det ikke udtrykkes klarere. Men hun
maner dog hurtigt til ro og peger på, at uanset alle
snakker elbiler, blev der selv i 2023 også solgt
temmelig mange biler med konventionel teknik, og
sammenlagt udgør elbiler aktuelt ikke mere end 7
procent af bilbestanden i Danmark. Men hvor hårdt
gik det egentlig ud over markedet?
Den omskiftelige bilverden
Danske bilimportører er vant
til at leve i en omskiftelig verden. Heldigvis skal
de ikke medregne produktion af biler i deres
overordnede planlægning. Samtidig er det danske
marked lille, og der er rimelig stor forståelse for
udfordringerne fra
bilproducenternes side. Ikke mindst, når det gælder
elbiler.
Ude i Europa sælges der
nemlig ikke elbiler forholdsmæssigt på niveau med
det, vi oplever i Danmark. Af samme årsag er der
blevet importeret store mængder af lettere brugte
elbiler – især Tesla – og det har naturligvis
medvirket til at øge bestanden herhjemme. Selvom
visse importvirksomheder, der netop havde indkøbt et
stort antal Tesla’er inden prisbomben på nybiler
blev kastet, er rendt ind i alvorlige problemer.
Pristilpasning og
udstyrs-dito
Over en kam kan man
konkludere, at visse importører har klaret skærene
ved enten at pristilpasse eller tilpasse
udstyrsbestykningen af de elektriske biler og
derigennem tage kampen op med konkurrencen. Og
naturligvis har man været hjulpet af fx et tysk
elbilsmarked, der gik næsten i stå, da den tyske
regering med få dages varsel og tidligere end først
udmeldt valgte at droppe tilskuddet til elbiler.
Allerede forinden havde
Volkswagen været nødt til i et par uger helt at
stoppe produktionen af ID.3. Ikke fordi den ikke
kunne sælges i Danmark, men simpelthen fordi den på
det tyske såvel som andre europæiske markeder var
for dyr. Elbiler er ikke prismæssigt
konkurrencedygtige i forholdet til de enkelte bilkøbere – uden
at staten yder tilskud.
”For Audis vedkommende nåede
vi i Danmark ikke desto mindre vores salgsmål. Vi
har solgt de elbiler, vi skulle. Men vi opfatter
heller ikke Tesla som en egentlig konkurrent, den er
jo ikke en premiumbil,” fastslår Britt Stellinger og
tilføjer omkring Semler gruppen generelt, ”at i
Semler Gruppen er vi meget tilfredse med salget i
2023, fordi vi har opnået vores salgsmål – uagtet at
Tesla dumpede priserne i starten af året – og fordi
vi fortsat øger vores andel af elbiler og har solgt
2.000 flere elbiler end i 2022. Specifikt for Audi
er vi yderst tilfredse med, at vi i 2023 har slået
salgsrekord med 13.131 udleverede biler og samlet
set blev det 3. mest solgte bilmærke i Danmark."
Hos mærkekollegaerne fra
Porsche, Bentley og Lamborghini har man også oplevet
et næsten eksplosivt salg af især Porsche. De tre
bilmærker står for et salg på i alt 435 biler i 2023
og Peter Jurland, marketingchef hos Semler Premium,
understreger, at det er regulært salg, det er ikke
leasede biler, der er tale om.
I øvrigt skal det tilføjes,
at når man i bilverdenen taler om ”nybil-salg” er
det biler, der for første gang er indregistreret på
danske nummerplader.
Skoda solgte godt
Hos Skoda var man ikke
umiddelbart påvirket af Tesla prisbomben sidste år.
Men det er der en god forklaring på:
”Vi har kun én elektrisk bil
i modelviften, nemlig Enyaq (og Enyaq Coupé), og den
sælger rigtig godt,” fortæller Skodas danske
direktør, Thomas Bruun, og det bliver forventeligt
endnu bedre i 2024, hvor Skoda lancerer en række
elektriske nyheder, bl.a. den kompakte Skoda Elroq,
som i øvrigt bliver den første bil fra Skoda, hvor
man har bortskaffet logoet. ”Det skal nok skabe et
mersalg og alene hvad Enyaq angår, forventer vi at
sælge 4000 biler i år,” anslår Thomas Bruun. Og han
har noget at have sin optimisme i: I 2023 blev Skoda
Enyaq den mest solgte elbil i Danmark – efter Tesla
Model Y og Tesla Model 3.
Samlet forventer man i Semler
gruppen at halvdelen af koncernens salg i 2024 vil
være elbiler. Men det fastslås igen og igen, at
salget af konventionelle biler med
forbrændingsmotorer fortsat udgør en vigtig del af
danskernes mobilitet. Dertil kommer at VAG
(Volkswagen AG) arbejder målrettet på alternative
brændstoffer bl.a. baseret på erfaringerne på den
nye produktionsanlæg af E-Fuel i Chile, som Porsche
står bag.
Udenfor Semler lyder der
stort set de samme toner.
Aftagende Tesla effekt
Man regner med, fornemmer vi,
at Tesla effekten er aftagende, fordi markedet for
elbiler dels er baseret på den meget attraktive
prissætning, der skyldes den danske
afgiftslovgivning, hvor prisbillige biler, hvortil
Tesla hører, ikke betaler registreringsafgift. Og
dels skyldes, at den særlige kundegruppe, for hvem
det at eje en Tesla i sig selv er af stor betydning,
vil svinde ind, simpelthen fordi der ikke længere er
den samme prestige forbundet med at eje en Tesla.
Hos andre spillere, der hver
især er stærke også på elbils-markedet, fokuserer
man naturligt nok også på udviklingen af den del af
markedet. Men det er fx tankevækkende, at når
Peugeot lancerer deres nye 3008 model, kommer den
godt nok som elbil, men forinden og forventeligt
allerede til sommer er den på markedet i en mild
hybrid udgave. Ligeledes lanceres lillebror 2008
også som mild hybrid om kort tid.
I Nellemann gruppen, der
bl.a. står for KIA og MG, påpeger man, at godt nok
var totalmarkedet for biler i Danmark på vej opad
efter det store fald i 2022 som følge af den globale
leveringssituation i halen på Ukraine konflikten.
Men med et samlet salg – altså antal
indregistreringer – på 173.000 biler er der fortsat
langt til de 226.000 biler, der blev indregistreret
herhjemme i 2019.
Og i KIA sammenhæng er det
ikke mindst interessant, at i C-segmentet for
mellemstore personbiler var KIA Ceed den mest solgte
bil. Ceed er i princippet baseret på konventionel
ICE-teknik. KIA satser dog målrettet på, at øge
viften af elbiler i sortimentet og introducerer
inden udgangen af 2025 fire nye elbiler – samtidig
med at populære ICE-modeller som Picanto, Rio og
sportscoupe’en Stinger ikke længere findes i
modelprogrammet.
|