Da vi tilbage i marts måned
sagde pænt farvel til den lille tale-feature, Nomi,
som var et af de muntre møder med de tre modeller,
vi dengang prøvekørte, var det netop med en vis
vemodighed. Ikke alene pga. Nomi, men NIO var et par
år tidligere lanceret i Danmark med brask og bram.
Salget levede ikke op til forventningerne. Men nu er
man klar med en ny supermodel, NIO EL8, og så må vi
se, hvordan det går denne gang.
Salgsstrategien på det danske
marked, i et land hvor janteloven trives i bedste
velgående, var nok skudt ved siden af. Den
geopolitiske virkelighed blandede sig formentlig
også i købsbeslutningerne, men der skal mere til at
vælte den kinesiske virksomheds ambitioner. Til
gengæld er de blevet noget neddroslet og satsningen
mere langsigtet.
Stadig i Danmark
Der eksisterer fortsat en
lille service-organisation i Danmark, som har til
huse i Københavns omegn, men styringen finder sted
fra det svenske hovedkvarter. Men vigtigst:
Omkostningsgrundlaget er blevet stærkt reduceret,
det er blevet mere virkelighedsnært, og det skal man
have respekt for i den moderne verden, som til trods
for internationale politiske stridigheder fortsat er
bundet sammen på kryds og tværs, og hvor der fortsat
er vigtige relationer mellem EU og Kina. I en
forretning er det vigtigt, at der er balance mellem
indtægter og udgifter…
Så midt i det hele er NIO nu
klar også i Danmark med den nye yderst velvoksne NIO
EL8, som vi oplevede og kørte den første korte tur i
på vejene rundt om servicecentret i Ishøj.
Stor bil med mange kræfter
Der er tale om en 5,1 meter
lang bil, 1,75 meter høj og 2 meter bred. Den har
træk på alle fire hjul og egenskaber, der helt klart
kategoriserer den som en SUV. Den bil, vi kørte, var
udrustet med luftaffjedring af to-kammer typen, og
udover, at man kan vælge mellem flere forskellige
frihøjder (som egentlig kun er noget man oplever i
avancerede off-road’ere), er motorkraften nok det
mest overvældende.
NIO har virkelig skruet op
for kræfterne, så man disponerer over op til 653
hestekræfter og 850 Nm, som gør det muligt at
accelerere den 2,6 tons tunge bil til 100 km/t på
blot 4,1 sekunder. Men når det så er sagt, er
kræfterne formentlig ikke noget, man til daglig vil
anvende i deres fulde ud udstrækning, for da
forsvinder energien nok lidt vel rigelig hurtigt.
Pæn rækkevidde
Batteriet er på 100 kWh
brutto og 90 kWh netto. Energiforbruget er opgivet
til 21,2-22,3 kWh pr. 100 km, og den officielle
WLTP-rækkevidde er 510 kilometer. Og så kan der
AC-lades med 11 kW og ikke mindst med 240 kW
lynopladning.
I øvrigt har NI0 valgt, at
udstyre bilen med en permanent magnet synkronmotor
på 180 kW (245 hk) på forakslen og en
induktionsmotor på 300 kW (408 hk) bagtil.
Prøveturen gav ikke for alvor mulighed for at
fornemme samspillet mellem de to forskellige
motortyper, men idéen med at have den mest præcise
af dem oppe fortil er ikke så dum, for da kan man
mere præcist stabilisere bilen, hvis den ”dynamiske
kraftfulde bagende” har fået for frit et spillerum.
Den billigste version uden batteri er prissat til
800.000 kroner og siden kan man betale op til 1,2
millioner kroner for det luksuriøse køretøj, der
foruden kræfterne udmærker sig ved sin høje
affjedringskomfort, i hvert fald i udgaven med
luftaffjedring, som vi kørte. I kabinen er der seks
sæder i stedet for de typiske syv, som biler med tre
sæderækker normalt tilbyder. Det er ikke mindst
gjort af hensyn til kabinekomforten, fortæller
Dejvid Noinovic, der står i spidsen for
service-organisationen i Danmark såvel som i
Sverige. |