- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kørt kort: NIO EL8 Long Range

Welcome back Nomi


Af Søren Clauding – 29. august 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi tilbage i marts måned sagde pænt farvel til den lille tale-feature, Nomi, som var et af de muntre møder med de tre modeller, vi dengang prøvekørte, var det netop med en vis vemodighed. Ikke alene pga. Nomi, men NIO var et par år tidligere lanceret i Danmark med brask og bram. Salget levede ikke op til forventningerne. Men nu er man klar med en ny supermodel, NIO EL8, og så må vi se, hvordan det går denne gang.

 

Salgsstrategien på det danske marked, i et land hvor janteloven trives i bedste velgående, var nok skudt ved siden af. Den geopolitiske virkelighed blandede sig formentlig også i købsbeslutningerne, men der skal mere til at vælte den kinesiske virksomheds ambitioner. Til gengæld er de blevet noget neddroslet og satsningen mere langsigtet.

 

Stadig i Danmark

Der eksisterer fortsat en lille service-organisation i Danmark, som har til huse i Københavns omegn, men styringen finder sted fra det svenske hovedkvarter. Men vigtigst: Omkostningsgrundlaget er blevet stærkt reduceret, det er blevet mere virkelighedsnært, og det skal man have respekt for i den moderne verden, som til trods for internationale politiske stridigheder fortsat er bundet sammen på kryds og tværs, og hvor der fortsat er vigtige relationer mellem EU og Kina. I en forretning er det vigtigt, at der er balance mellem indtægter og udgifter…

 

Så midt i det hele er NIO nu klar også i Danmark med den nye yderst velvoksne NIO EL8, som vi oplevede og kørte den første korte tur i på vejene rundt om servicecentret i Ishøj.

 

Stor bil med mange kræfter

Der er tale om en 5,1 meter lang bil, 1,75 meter høj og 2 meter bred. Den har træk på alle fire hjul og egenskaber, der helt klart kategoriserer den som en SUV. Den bil, vi kørte, var udrustet med luftaffjedring af to-kammer typen, og udover, at man kan vælge mellem flere forskellige frihøjder (som egentlig kun er noget man oplever i avancerede off-road’ere), er motorkraften nok det mest overvældende.

 

NIO har virkelig skruet op for kræfterne, så man disponerer over op til 653 hestekræfter og 850 Nm, som gør det muligt at accelerere den 2,6 tons tunge bil til 100 km/t på blot 4,1 sekunder. Men når det så er sagt, er kræfterne formentlig ikke noget, man til daglig vil anvende i deres fulde ud udstrækning, for da forsvinder energien nok lidt vel rigelig hurtigt.

 

Pæn rækkevidde

Batteriet er på 100 kWh brutto og 90 kWh netto. Energiforbruget er opgivet til 21,2-22,3 kWh pr. 100 km, og den officielle WLTP-rækkevidde er 510 kilometer. Og så kan der AC-lades med 11 kW og ikke mindst med 240 kW lynopladning.

 

I øvrigt har NI0 valgt, at udstyre bilen med en permanent magnet synkronmotor på 180 kW (245 hk) på forakslen og en induktionsmotor på 300 kW (408 hk) bagtil. Prøveturen gav ikke for alvor mulighed for at fornemme samspillet mellem de to forskellige motortyper, men idéen med at have den mest præcise af dem oppe fortil er ikke så dum, for da kan man mere præcist stabilisere bilen, hvis den ”dynamiske kraftfulde bagende” har fået for frit et spillerum.

 

Den billigste version uden batteri er prissat til 800.000 kroner og siden kan man betale op til 1,2 millioner kroner for det luksuriøse køretøj, der foruden kræfterne udmærker sig ved sin høje affjedringskomfort, i hvert fald i udgaven med luftaffjedring, som vi kørte. I kabinen er der seks sæder i stedet for de typiske syv, som biler med tre sæderækker normalt tilbyder. Det er ikke mindst gjort af hensyn til kabinekomforten, fortæller Dejvid Noinovic, der står i spidsen for service-organisationen i Danmark såvel som i Sverige.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre NIO prøvekørsler - find dem hér >>>



Dejvid Noinovic står i spidsen for service-organisationen i Danmark såvel som i Sverige.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt