Der tales meget om told på kinesiske elbiler for
tiden, og hvordan det vil påvirke salget af bilerne
herhjemme. Og midt i det hele lancerer Nellemann
koncernen så en regulær selvopladende hybridbil,
som, fri for told men inklusiv den danske
registreringsafgift, udfordrer både de eksisterende
spillere i mini-klassen og for den sags skyld også
en række af elbilerne.
For selvom
mange har valgt at købe elektrisk, er der fortsat
mange danskere – faktisk halvdelen af bilkøberne –
der foretrækker friheden ved på få minutter at kunne
tanke op og ikke være på herrens mark, hvis man
opdager, at man har glemt noget derhjemme, og at man
så ikke har strøm nok på bilen til at kommer videre.
Eller man ramler ind i en uventet omkørsel af den
ene eller den anden grund, som slår
opladningssekvensen i stykker. Eller… ja,
eksemplerne er mange.
Rammer mange
Hvad der til gengæld ikke er mange af er små
bilmodeller. Nye EU-regler har gjort det kostbart at
producere biler specielt til det europæiske marked,
så mange producenter har fravalgt salget af de helt
små biler i EU. Ærgerligt, for mange mennesker, der
måske ikke har hverken mulighed eller lyst til at
købe en større bil, vil enten være nødt til at købe
en brugt bil, med ældre teknik, eller helt at
fravælge at købe en bil.
Men kan
man mobilisere 215.000 kroner, er den nye MG3
Hybrid+ prismæssigt et godt tilbud, og derfor er det
en klog beslutning af Nellemann at tage MG3 Hybrid+
på programmet. Og læg mærke til betegnelsen
”Hybrid+”, for den er en ægte hybrid, udstyret med
en 100-hestes 1,5-liters 4-cylindret benzinmotor,
men nok så vigtigt, en 136-hestes elmotor, der også
leverer et drejningsmoment på 250 Nm. Tilsammen yder
de to motorer 194 hk og dermed kan man nå 100 km/t
på bare 8 sekunder.
Lavt forbrug – stort batteri
Alligevel er den, hvad benzinøkonomien angår, helt
på niveau med andre og mere motorsvage biler. 22,7
km/l er det officielle forbrugstal, og det opnås,
fordi bilen også er udrustet med et forholdsvis
stort 350V batteri på 1,83 kWh, som muliggør mere
elektrisk kørsel end andre hybridbiler. MG3 Hybrid+
har også en separat elmotor på 45 kW, der virker som
generator, og det hele er koblet sammen via en
3-trins automatgearkasse.
Vi har
kort prøvet den nye bil, og må konstatere, at den
ikke synes at falde igennem på noget punkt. Den
udmærker sig også i kraft af et iøjefaldende design
– især hvad fronten angår, og vigtigt er det, hvis
man har sat bilkøbet lidt på stand.by, at MG3
Hybrid+ allerede nu er tilgængelig for bestilling.
Standardmodellen koster de nævnte 215.000 kroner,
mens den mere veludstyrede Comfort-model kan fås fra
230.000 kroner. Og så findes der også en
Luxury-udgave til 250.000 kroner.
Benzinbil på vej
Men MG standser ikke jagten på kunder i
småbilskategorien ved Hybrid+ udgaven. Omkring
årsskiftet forventer importøren ligeledes at kunne
lancere en MG3 med almindelig benzinmotor til en
startpris på bare 180.000 kr.
MG3
Hybrid+ kommer med en omfattende udstyrspakke som
standard, hvilket inkluderer automatgear, dual
screen-teknologi, navigation, Apple CarPlay/Android
Auto, aircondition, bakkamera, LED kørelys,
projektionsforlygter (halogen) og MG Pilot
sikkerhedssystemet med avancerede funktioner som
Autonomous Emergency Braking (AEB), Front Collision
Warning (FCW), Lane Departure Warning (LDW),
Emergency Lane Keep Assist (LKAS) og Adaptiv Cruise
Control.
Store hjul og omfattende garanti
Comfort-modellen har yderligere 16” alufælge,
start/stop knap, luftventiler bag i, bagrudevisker
og el-foldbare sidespejle med varme og 6 højtalere.
Luxury-modellen byder desuden på udstyr som 360
grader kamera, opvarmede forsæder, nøglefri adgang,
regnsensor og LED-forlygter, blind-vinkel-assistent,
advarsel om tværgående trafik bag bilen og advarsel
ved vejbaneskift.
MG sælges i Danmark fra 7 MG
Brand Stores, og man kan allerede nu booke en
prøvekørsel af MG3 Hybrid+ via MG’s website. Og som
det altid er tilfældet, gives der 7-års garanti -
respektive 150.000 km.
Link til
importøren |
|
|
|