- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kørt kort: MG3 Hybrid+

Ny benzinbil udfordrer de mindste


Af Søren Clauding – oktober 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der tales meget om told på kinesiske elbiler for tiden, og hvordan det vil påvirke salget af bilerne herhjemme. Og midt i det hele lancerer Nellemann koncernen så en regulær selvopladende hybridbil, som, fri for told men inklusiv den danske registreringsafgift, udfordrer både de eksisterende spillere i mini-klassen og for den sags skyld også en række af elbilerne.

For selvom mange har valgt at købe elektrisk, er der fortsat mange danskere – faktisk halvdelen af bilkøberne – der foretrækker friheden ved på få minutter at kunne tanke op og ikke være på herrens mark, hvis man opdager, at man har glemt noget derhjemme, og at man så ikke har strøm nok på bilen til at kommer videre. Eller man ramler ind i en uventet omkørsel af den ene eller den anden grund, som slår opladningssekvensen i stykker. Eller… ja, eksemplerne er mange.

Rammer mange

Hvad der til gengæld ikke er mange af er små bilmodeller. Nye EU-regler har gjort det kostbart at producere biler specielt til det europæiske marked, så mange producenter har fravalgt salget af de helt små biler i EU. Ærgerligt, for mange mennesker, der måske ikke har hverken mulighed eller lyst til at købe en større bil, vil enten være nødt til at købe en brugt bil, med ældre teknik, eller helt at fravælge at købe en bil.

Men kan man mobilisere 215.000 kroner, er den nye MG3 Hybrid+ prismæssigt et godt tilbud, og derfor er det en klog beslutning af Nellemann at tage MG3 Hybrid+ på programmet. Og læg mærke til betegnelsen ”Hybrid+”, for den er en ægte hybrid, udstyret med en 100-hestes 1,5-liters 4-cylindret benzinmotor, men nok så vigtigt, en 136-hestes elmotor, der også leverer et drejningsmoment på 250 Nm. Tilsammen yder de to motorer 194 hk og dermed kan man nå 100 km/t på bare 8 sekunder.

Lavt forbrug – stort batteri
Alligevel er den, hvad benzinøkonomien angår, helt på niveau med andre og mere motorsvage biler. 22,7 km/l er det officielle forbrugstal, og det opnås, fordi bilen også er udrustet med et forholdsvis stort 350V batteri på 1,83 kWh, som muliggør mere elektrisk kørsel end andre hybridbiler. MG3 Hybrid+ har også en separat elmotor på 45 kW, der virker som generator, og det hele er koblet sammen via en 3-trins automatgearkasse.

Vi har kort prøvet den nye bil, og må konstatere, at den ikke synes at falde igennem på noget punkt. Den udmærker sig også i kraft af et iøjefaldende design – især hvad fronten angår, og vigtigt er det, hvis man har sat bilkøbet lidt på stand.by, at MG3 Hybrid+ allerede nu er tilgængelig for bestilling. Standardmodellen koster de nævnte 215.000 kroner, mens den mere veludstyrede Comfort-model kan fås fra 230.000 kroner. Og så findes der også en Luxury-udgave til 250.000 kroner.


Benzinbil på vej
Men MG standser ikke jagten på kunder i småbilskategorien ved Hybrid+ udgaven. Omkring årsskiftet forventer importøren ligeledes at kunne lancere en MG3 med almindelig benzinmotor til en startpris på bare 180.000 kr.

MG3 Hybrid+ kommer med en omfattende udstyrspakke som standard, hvilket inkluderer automatgear, dual screen-teknologi, navigation, Apple CarPlay/Android Auto, aircondition, bakkamera, LED kørelys, projektionsforlygter (halogen) og MG Pilot sikkerhedssystemet med avancerede funktioner som Autonomous Emergency Braking (AEB), Front Collision Warning (FCW), Lane Departure Warning (LDW), Emergency Lane Keep Assist (LKAS) og Adaptiv Cruise Control.


Store hjul og omfattende garanti

Comfort-modellen har yderligere 16” alufælge, start/stop knap, luftventiler bag i, bagrudevisker og el-foldbare sidespejle med varme og 6 højtalere. Luxury-modellen byder desuden på udstyr som 360 grader kamera, opvarmede forsæder, nøglefri adgang, regnsensor og LED-forlygter, blind-vinkel-assistent, advarsel om tværgående trafik bag bilen og advarsel ved vejbaneskift.


MG sælges i Danmark fra 7 MG Brand Stores, og man kan allerede nu booke en prøvekørsel af MG3 Hybrid+ via MG’s website. Og som det altid er tilfældet, gives der 7-års garanti - respektive 150.000 km.

Link til importøren

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt