| Den har været imødeset med 
							spænding, og nu er det blevet konkret: KIA har haft 
							verdenspremiere på den nye kompakte KIA EV3, en bil 
							som udfordrer alle kollegerne i 300.000 kroners 
							prisklassen for elektriske biler – for omend EV3 
							endnu ikke er prissat, er det nok deromkring, den 
							havner. Den er ualmindelig gennemarbejdet, og løfter 
							bildesign til et nyt niveau.   Egentlig gjorde KIA det 
							allerede med ”store-storebroderen”, KIA EV9, som kom 
							på markedet sidste efterår. Dens nænsomt designede 
							kasseform gjorde indtryk overalt, men OK, med 5 
							meters længde kan man også tillade sig meget. 
							Anderledes er det, når man skal give en bil, der 
							blot er 4,3 meter lang, sin egen karakter - uden tab 
							af funktionalitet.   Familien tænkt ind Det er lykkedes for KIA, 
							bl.a. gennem en delikat formgivning og en række 
							detaljer, stilistisk inkorporeret i kasseformede 
							rammer, som var den en legetøjsbil til brug i sandet 
							af familiens yngste. For familien er bestemt også 
							indtænkt i EV3.   Den visuelle oplevelse skal 
							opleves. OK, det er jo ikke altid muligt, så I 
							første omgang: se på billederne og vær klar over, at 
							billeder måske nok siger mere end mange ord, men de 
							giver ikke den fulde oplevelse. Den får man, når man 
							står ved siden af bilen, fornemmer den og sætter sig 
							til rette i den. Alt virker fuldkomment og 
							funktionelt. Om det også er sådan, når man begynder 
							at benytte sig af den, må tiden vise. For det var en 
							verdenspremiere, ikke en testkørsel, KIA havde 
							indbudt til, et skjult sted syd for millionbyen 
							Frankfurt, hvor KIA i øvrigt også har sit europæiske 
							hjemsted.   Fanger og fænger Bilen fanger, og hvorfor 
							skulle den ikke også køre på en fængende måde. Dens 
							specifikationer taler for sig selv, og den er da 
							også baseret på samme platform som de øvrige KIA 
							elbiler, EV9 såvel som EV6. EV3 byder dog ikke på 
							samme affjedringssystem som de større modeller, så 
							netop den første prøvetur, når den måtte finde sted 
							engang i efteråret, bliver i undertegnedes øjne den 
							afgørende faktor: Den skiller sig ud fra 
							konkurrenterne på design og funktion, men hvordan 
							kører den?   Motormæssigt har KIA 
							heldigvis valgt også at være fornuftig, for selvom 
							godt 200 hestekræfter selv i den moderne 
							elbils-verden fortsat er mange, er det ikke så 
							overdrevent, som visse konkurrenter bryster sig med. 
							Det skal så tilføjes, at effekten alene gælder den 
							forhjulstrukne version, man lægger ud med. Den 
							bliver måske til noget mere, når den firehjulstrukne 
							udgave dukker op på et senere tidspunkt, men det må 
							vi tage til den tid.   Ægte SUV Ikke desto mindre er det som 
							sådan en ægte kompakt SUV, KIA har skabt, uden at 
							det dér med off-road kørsel er et tema. KIA stiller 
							direkte skarpt på konkurrenter som Renault Mégane 
							E-Tech Electric, Volvo EX30, Cupra Born og VW ID.3. 
							Men de gør det med en overbevisning, som ikke skal 
							lade dem til last.   Batteriteknisk lægger man ud 
							med to størrelser: 58,3 hhv. 81,4 kWh på 400 V. 
							Store batterier, men ikke gigantiske. Og alligevel 
							rækker de til op til 410 hhv. 600 kilometers kørsel. 
							Og har man brug for at lade op undervejs, angiver 
							man det blot i bilens ruteplanlægger, så får man 
							brugbare alternativer, man så kan vælge imellem.   Opladning Modsat storebrødrene er 
							lade-hastigheden dog begrænset til 102 respektive 
							128 kW - EV6 og EV9 har 800 Volt batterier. Men 
							endnu svarer 11 kW også til de lade-standere, der er 
							flest af rundt om på de europæiske veje, så det vil 
							de fleste nok kunne leve med.   KIA EV3 er 4,30 meter lang, 
							1,85 meter bred og 1,56 meter høj. Sidstnævnte tal 
							er en moderat højde, men tilstrækkelig til at man 
							kan disponere over 460 liter bagageplads, som kan 
							blive til 1250 liter, når bagsæderyglænene lægges 
							ned. Oven i det har man en 25 liter frunk, der er 
							ideel til fx at opbevare et medbragt lade-kabel. 
 
							 
 
  
 EV9 inspiration I kabinen oplever man god 
							plads på alle sæder og en førerplads, inspireret af 
							EV9 med en stor 12,3” centerskærm bundet sammen med 
							en 12,3” instrumentskærm af en 5,3” dedikeret 
							klimaskærm, der gør det let, hurtigt at ændre på 
							temperaturforholdene.   EV3 vil kunne fjernbetjenes 
							via en app, hvorfra man kan åbne og lukke dørene, 
							start og stoppe bilen og som i øvrigt kan deles med 
							op til 7 personer, der eksempelvis indenfor en 
							defineret begrænset tidsperiode skal have adgang til 
							bilen. Fx til at modtage en pakke fra en 
							distributionsvirksomhed.   Alsidig strømkreds EV3 har V2L indbygget og 
							mulighed også for V2H og V2G, så man eksempelvis kan 
							oplade elbilen med strøm fra solceller på villataget 
							og siden benytte bilens strøm i husholdningen. EV3 
							også klar med “plug & charge”, så man blot skal 
							sætte stikket i en af de offentlige lade-standere, 
							der er tilknyttet lade-netværket, og så starter 
							opladningen automatisk.   KIA EV3 er en regulær all 
							rounder og som sådan også udstyret med de nyeste 
							kørehjælpemidler. Og den er udrustet med en 80 
							procent afdækning af undervognen, hvilket medvirker 
							til at holde luftmodstanden på den kantede bil på et 
							respektabelt niveau (cD=0,267).  Som det sig hører og bør, har man satset meget på at 
							recirkulere de anvendte materialer. Alene hvad 
							plastic angår, er 28,5 kg af den plastic, der medgår 
							i konstruktionen af bilen recirkuleret. 
  Link til importøren
 |