Den har været imødeset med
spænding, og nu er det blevet konkret: KIA har haft
verdenspremiere på den nye kompakte KIA EV3, en bil
som udfordrer alle kollegerne i 300.000 kroners
prisklassen for elektriske biler – for omend EV3
endnu ikke er prissat, er det nok deromkring, den
havner. Den er ualmindelig gennemarbejdet, og løfter
bildesign til et nyt niveau.
Egentlig gjorde KIA det
allerede med ”store-storebroderen”, KIA EV9, som kom
på markedet sidste efterår. Dens nænsomt designede
kasseform gjorde indtryk overalt, men OK, med 5
meters længde kan man også tillade sig meget.
Anderledes er det, når man skal give en bil, der
blot er 4,3 meter lang, sin egen karakter - uden tab
af funktionalitet.
Familien tænkt ind
Det er lykkedes for KIA,
bl.a. gennem en delikat formgivning og en række
detaljer, stilistisk inkorporeret i kasseformede
rammer, som var den en legetøjsbil til brug i sandet
af familiens yngste. For familien er bestemt også
indtænkt i EV3.
Den visuelle oplevelse skal
opleves. OK, det er jo ikke altid muligt, så I
første omgang: se på billederne og vær klar over, at
billeder måske nok siger mere end mange ord, men de
giver ikke den fulde oplevelse. Den får man, når man
står ved siden af bilen, fornemmer den og sætter sig
til rette i den. Alt virker fuldkomment og
funktionelt. Om det også er sådan, når man begynder
at benytte sig af den, må tiden vise. For det var en
verdenspremiere, ikke en testkørsel, KIA havde
indbudt til, et skjult sted syd for millionbyen
Frankfurt, hvor KIA i øvrigt også har sit europæiske
hjemsted.
Fanger og fænger
Bilen fanger, og hvorfor
skulle den ikke også køre på en fængende måde. Dens
specifikationer taler for sig selv, og den er da
også baseret på samme platform som de øvrige KIA
elbiler, EV9 såvel som EV6. EV3 byder dog ikke på
samme affjedringssystem som de større modeller, så
netop den første prøvetur, når den måtte finde sted
engang i efteråret, bliver i undertegnedes øjne den
afgørende faktor: Den skiller sig ud fra
konkurrenterne på design og funktion, men hvordan
kører den?
Motormæssigt har KIA
heldigvis valgt også at være fornuftig, for selvom
godt 200 hestekræfter selv i den moderne
elbils-verden fortsat er mange, er det ikke så
overdrevent, som visse konkurrenter bryster sig med.
Det skal så tilføjes, at effekten alene gælder den
forhjulstrukne version, man lægger ud med. Den
bliver måske til noget mere, når den firehjulstrukne
udgave dukker op på et senere tidspunkt, men det må
vi tage til den tid.
Ægte SUV
Ikke desto mindre er det som
sådan en ægte kompakt SUV, KIA har skabt, uden at
det dér med off-road kørsel er et tema. KIA stiller
direkte skarpt på konkurrenter som Renault Mégane
E-Tech Electric, Volvo EX30, Cupra Born og VW ID.3.
Men de gør det med en overbevisning, som ikke skal
lade dem til last.
Batteriteknisk lægger man ud
med to størrelser: 58,3 hhv. 81,4 kWh på 400 V.
Store batterier, men ikke gigantiske. Og alligevel
rækker de til op til 410 hhv. 600 kilometers kørsel.
Og har man brug for at lade op undervejs, angiver
man det blot i bilens ruteplanlægger, så får man
brugbare alternativer, man så kan vælge imellem.
Opladning
Modsat storebrødrene er
lade-hastigheden dog begrænset til 102 respektive
128 kW - EV6 og EV9 har 800 Volt batterier. Men
endnu svarer 11 kW også til de lade-standere, der er
flest af rundt om på de europæiske veje, så det vil
de fleste nok kunne leve med.
KIA EV3 er 4,30 meter lang,
1,85 meter bred og 1,56 meter høj. Sidstnævnte tal
er en moderat højde, men tilstrækkelig til at man
kan disponere over 460 liter bagageplads, som kan
blive til 1250 liter, når bagsæderyglænene lægges
ned. Oven i det har man en 25 liter frunk, der er
ideel til fx at opbevare et medbragt lade-kabel.
EV9 inspiration
I kabinen oplever man god
plads på alle sæder og en førerplads, inspireret af
EV9 med en stor 12,3” centerskærm bundet sammen med
en 12,3” instrumentskærm af en 5,3” dedikeret
klimaskærm, der gør det let, hurtigt at ændre på
temperaturforholdene.
EV3 vil kunne fjernbetjenes
via en app, hvorfra man kan åbne og lukke dørene,
start og stoppe bilen og som i øvrigt kan deles med
op til 7 personer, der eksempelvis indenfor en
defineret begrænset tidsperiode skal have adgang til
bilen. Fx til at modtage en pakke fra en
distributionsvirksomhed.
Alsidig strømkreds
EV3 har V2L indbygget og
mulighed også for V2H og V2G, så man eksempelvis kan
oplade elbilen med strøm fra solceller på villataget
og siden benytte bilens strøm i husholdningen. EV3
også klar med “plug & charge”, så man blot skal
sætte stikket i en af de offentlige lade-standere,
der er tilknyttet lade-netværket, og så starter
opladningen automatisk.
KIA EV3 er en regulær all
rounder og som sådan også udstyret med de nyeste
kørehjælpemidler. Og den er udrustet med en 80
procent afdækning af undervognen, hvilket medvirker
til at holde luftmodstanden på den kantede bil på et
respektabelt niveau (cD=0,267).
Som det sig hører og bør, har man satset meget på at
recirkulere de anvendte materialer. Alene hvad
plastic angår, er 28,5 kg af den plastic, der medgår
i konstruktionen af bilen recirkuleret.
Link til importøren |