Markedet for elektriske
varebiler i den såkaldte 1-tons klasse har været
stigende, og mange forventer, at efterspørgslen
fortsat vil stige i de kommende år. Derfor er det på
høje tid, at Ford, der er kendt for Transit
modelprogrammet og har oplevet stor succes i Europa
med især den mellemstore Custom-model, kommer ind i
kampen. Det sker så henover sommeren, hvor den helt
nye E-Transit Custom vil køre ud på de danske
landeveje.
Vi har allerede prøvet den
kort i forbindelse med de første internationale
testkørsler på vejene omkring business-byen,
Frankfurt am Main, og kan fastslå, at har man ønsker
om og behov for en varebil i den størrelse, og måske
endda har ventet, fordi man vidste at Ford var på
vej, da har man ikke ventet forgæves.
Tænkt ud af boksen
Ford har nemlig tænkt ud af
boksen og med Custom Transit’en ikke alene skabt en
konkurrent til andre elektriske alternativer, men
også en bil med opfindsomme features, som allesammen
har til formål, at assistere brugerne i dagligdagen.
Blandt de mere usædvanlige
gimmicks er et rat, der kan tiltes, og låses fast i
tre positioner. Foruden den normale, når man skal
styre bilen, dels en position, som gør det ideelt at
placere en laptop computer på, og dels kan det
fastholdes i en vandret position, så man fx med en
bakke ovenpå har et praktisk spisebord lige foran
sig, når man altså sidder på førersædet.
Airbag i loftet og
digitalt bakspejl
Og i passagersiden har man
monteret airbags i loftet over frontruden, så der er
plads til computeren eller en A4-mappe på
instrumentbordet. Bag rattet er det digitale
bakspejl et godt og brugbart alternativ til intet
bakspejl, som er standarden for lukkede varebiler. I
cockpittet, som varmes op eller køles ned vha. en
varmepumpe, har man også 3 USB lade-punkter.
Men det er naturligvis
elbils-delen, som er den store fornyelse, og hér har
Ford valgt en god og brugbar løsning, især fordi den
spiller sammen med de muligheder, Ford har udviklet
og til stadighed forbedrer i form af
forbindelsesmuligheder til en lang række
styringsmekanismer. De optimerer tilsammen brugen,
så den i virksomhedssammenhæng kan bidrage direkte
til at reducere omkostningerne og forbedre
effektiviteten.
Smart opladning
Er man en mindre virksomhed
med en stribe elbiler i flåden, er det ikke sikkert,
at elnettet i og omkring virksomheden er i stand til
at oplade alle bilerne på en gang. Og samtidig kan
virksomheden også have interesse i at oplade, når
elpriserne er lavest. De to faktorer kan systemet
hjælpe med til at kontrollere gennem løsninger,
skabt af Fords dedikerede samarbejdsfunktion for
erhvervsvirksomheder, Ford Pro.
Selve bilen er den tredje nye
variant, baseret på den nye Ford Transit Custom, der
allerede er på markedet i udgaven med dieselmotor og
også bygges som plug-in. E-Transit deler platform
med to andre Custom versioner, herunder også den
firehjulstrukne udgave af dieselvarianten.
Baghjulstræk og stor
kapacitet
E-Transit har imidlertid ikke
firehjulstræk, men alene baghjulstræk. Det
forhindrer dog ikke, at den har fået mange kræfter,
i basisudgaverne op til 100 hhv 160 kW (136 hhv 216
hestekræfter), og drejningsmomentet er 415 Nm. Den
må da også både have op til 1011 kg i varerummet, og
trække en anhænger på 2300 kg.
Inverter og andet godt er
placeret i det, der i konventionelle biler, er
motorrummet.
Batteriet er moderat i
størrelsen, 64 kWh, det er placeret under varerummet
i bunden af bilen, og medvirker derved til at holde
tyngdepunktet lavt. Trods bilens størrelse, har den
korteste og laveste version (5 meter lang og knap 2
meter høj) en rækkevidde på op til 337 km (WLTP). I
sagens natur forkortes rækkevidden drastisk, hvis
læsse- og trækkapaciteten udnyttes fuldt ud. Men
selv om man ender med måske en halvering af
rækkevidden med fuldt læs, vil rigtig mange
virksomheder, der arbejder i bymiljøer, givet vis
have glæde af den elektriske løsning.
Fornuftig i brug
Opladningen kan ske via en
125 kW DC-lader og en 11 kW AC-lader. Førstnævnte
vil klare fra 10-80 procent batterikapacitet på knap
40 minutter, mens AC-opladningen vil kræve små 7
timer. Med DC-opladning opnår man 82 kilometer
ekstra rækkevidde på 10 minutter.
Den prøvekørte bil var læsset
med 400 kg dummy-last i varerummet, men placeret
fortil i rummet og på bunden, så det giver ikke et
helt retvisende indtryk af køreegenskaberne. Vores
oplevelse var dog en god og stabil kørsel, også ved
de op til 140 km/t, som vi havde mulighed for at
køre på et stykke fugtigt tysk Autobahn. En af
hemmelighederne er en god bagaksel og et 30 procent
stivere karrosseri.
På den regnvåde asfalt oplevede vi dog et kortvarende
tab af vejgreb på forenden, da vi ramte glatte hvide
vejmarkeringer ved udkørsel på en motorvej.
Vejgrebet vendte hurtigt tilbage og kan tilskrives
en kombination af bilens store vægt og de mange
fremadrettede kræfter fra baghjulene. Løsningen
kunne være, at aktivere den såkaldte “glatføre
indstilling” - men lidt ratfærdighed kan – og kunne
i hvert fald – også håndtere opgaven, der forløb ret
udramatisk.
|