Der var stor interesse for
det helt nye kinesiske bilmærke Voyah (udtales Våja
med tryk på første stavelse), ved Danmarkspremieren
på eCarExpo sidst i oktober. Det er nemlig to meget
store virksomheder, der populært sagt har slået
pjalterne sammen om at lancere det kinesiske fuldt
elektriske premium bilmærke på det danske marked. Vi
har kørt en kortere tur i den første af bilerne, som
hedder Voyah Free.
Bag Voyah står den kinesiske
statsejede bilproducent, Dongfeng, der blev
grundlagt i byen Wuhan i 1969. Dongfeng har en
omfattende erfaring i fremstilling af biler, de er
tredjestørst i Kina og har bl.a. på joint-venture
niveau produceret vestlige bilmærker i en årrække.
Alene sidste år solgte Dongfeng 3,8 millioner biler.
Ungt bilmærke
I 2020 etablerede man det nye
premium bilmærke, Voyah, og det er det, der nu er
lanceret i Danmark af den navnkundige privatejede
bilimportør, K.W.Bruun, som i øvrigt er Nordens
største bilimportvirksomhed.
Det er med andre ord store
kræfter, der står bag det nye bilmærke, og den
første model hedder ”Free”, hvilket passer godt
sammen med Voyah-navnet, der udspringer af det
franske ord for ”rejse”, Voyage. Derigennem er også
indikeret, at man har et stort fokus på ikke mindst
det europæiske bilmarked. Danmark er blandt de
første lande i Europa til at markedsføre Voyah, men
mærket er allerede til stede i Norge og Schweiz og
vil løbende blive udrullet på flere europæiske
markeder.
Voyah Free er netop nu på vej
ud på det danske marked gennem 10 danske
bilforhandlere (flere er på vej). Den er en stor
SUV-agtig elbil med masser af kræfter, masser af
plads og masser af udstyr. Der findes kun en enkelt
modelvariant, plus et par farve og
indtræks-varianter. Bortset fra det, er de i teknisk
forstand ens. Basisprisen for Platinum-designet er
600.000 kroner på nær en hundredkroneseddel.
STOR velkomponeret bil
Bilen er 4,91 meter lang,
1,95 meter bred, har en vægt på 2340 kg og må trække
op til 2000 kg. Voyah Free har en rækkevidde på op
til 500 km (WLTP), den er firehjulstrukket og med
sine 489 hk accelererer den fra 0-100 km/t på 4,4
sekunder. Udstyret omfatter bl.a. panoramaglastag
med elektrisk dæmpning af lys, hvilket kan fjerne
99,99 procent af UV-strålerne, og ikke mindst et
lydanlæg fra den danske producent Dynaudio.
Den første prøvekørsel fandt
sted på regnvåde danske efterårs-veje og efterlod et
indtryk af en velkomponeret bil med kvaliteten i
højsæde. De udvendige linjer er trods bilens
størrelse slanke og markante. Og den har sin egen
identitet, hvilket med al respekt ikke kan siges om
alle de kinesiske bilmodeller, der for tiden
lanceres i Europa.
Pladsen er, som det forventes
i en SUV i den størrelse, men kabinepladsen er i
højere grad favoriseret end bagagepladsen. Med de
fem sæder i brug rummer bagagerummet 560 liter og
lægges de ned, øges bagagekapaciteten til 1320
liter.
Elegant interiør
Interiøret er elegant og
inkluderer et instrumentpanel, der består af tre
skærmbilleder, pakket ind i et glas-display i hele
kabinens bredde. De to til højre kan swipes
indbyrdes, og i sagens natur findes der et utal af
undermenuer. Heldigvis har man også knap-betjening
af de funktioner, man typisk hurtigt skal kunne
benytte sig af. Men vil man benytte muligheden for
eksempelvis Night Vision, skal man lidt på jagt i
systemet, en opgave identisk med den, der følger
ibrugtagning af de fleste nye computere. Skærmene er
i øvrigt ret hurtige, faktisk de hurtigste på
markedet, blev det oplyst.
Hvad der umiddelbart synes at
være knapt så hurtigt er opladningshastigheden. Der
er en overgrænse på 100 kW ved lynopladning, men ved
præsentationen af bilen blev der forelagt kurver,
der indikerer, at den hurtige strøm-gennemstrømning
finder sted over langt den største del af batteriets
kapacitetsområde. Typisk vil man ellers ved
lynopladning opleve, at opladningshastigheden falder
drastisk, hver gang batteriet bliver varmt – det
skulle ikke ske hér, men det havde vi ikke mulighed
for at afprøve i forbindelse med den første test.
500 kilometers rækkevidde
Batteriet har en kapacitet på
106 kWh Brutto og 100 kWh Netto. Lynopladning fra
20-80 procent tager 42 minutter, blev det oplyst, og
der kan selvsagt også AC-lades med op til 11 kW og
den anslåede ladetid er 10 timer fra 0-100 procent.
WLTP-tallet for energiforbruget er 20,2 kWh/100 km,
og dermed lander man på rækkevidden på 500 km.
Der blev ikke oplyst, hvordan
kraftfordelingen er på for- og bagaksel, men det
væsentligste er vel ret beset også at vide, at det
samlede maksimale drejningsmoment er på 720 Nm. Og
ikke mindst, at vi ikke på noget tidspunkt oplevede
et misforhold mellem kraftfordelingen på de fire
trækkende hjul, selv på de regnvåde veje. Vi
oplevede på intet tidspunkt tendenser til hverken
under eller overstyring.
Bilens luftaffjedringssystem
er af den adaptive type, som tilpasser dæmpningen
afhængig af underlagets respons. Det føltes en smule
spændstigt, europæisk kunne man være fristet til at
kalde det, hvilket derfor givet vis vil tiltale
mange europæiske bilister. På plan asfalt er
affjedringen meget komfortabel, men der en tendens
til, om end minimale, fremadrettede og bagudrettede
vippende bevægelser, når de naturlige ujævnheder på
selv plan asfalt passeres. Men det befinder sig i
småtingsafdelingen og kan måske tilskrives de store
20” hjul med lavprofildæk.
Instrumentbordet kan vippe
Blandt andre iagttagelser er
den pudsighed, at instrumentbordet i sin fulde
længde vipper nedad, når man vælger den sportslige
køreindstilling. Derved bliver skærmbillederne
lavere Det en usædvanlig feature, hvorved
skærmbillederne bliver mindre dominerende og dermed
også mindre generende.
Bilen er opkoblet, som
moderne biler ofte er det nu til dags, og der
garanteres 100 procent GDPR sikring gennem systemet,
som i Europa hostes af Microsoft Azure. Desuden er
opvarmede og ventilerede forsæder standard, det
samme er massage i forsæderne, bagklappen kan åbnes
ved brug af fodsensor, man disponerer over et klart
360 grader kamerasystem og kabinen kan
pre-klimatiseres via en app.
|