- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Volkswagen: 75 år i Danmark

Hvis jeg havde penge så sku’ I bare se


Af Søren Clauding – august 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Hvis jeg havde penge så sku’ I bare se”. Med de ord indledte Lars Kornelius, adm. direktør for Skandinavisk Motor Co. sin tale i forbindelse med den officielle fejring af Volkswagens 75 år i Danmark. De fleste danskere vil kunne fortsætte strofen, som Shu-Bi-Dua gjorde verdensberømt i Danmark: ”Så gik der ikke længe, før jeg havde en VW”.

 

Sangen, dens tilblivelse og udbredelse er den populære understregning af Folkevognens betydning i Danmark, hvor Skandinavisk Motor Co. som datterselskab under Semler Gruppen siden importen blev påbegyndt 1. juli 1048 har solgt over 1,2 millioner af det velkendte tyske bilmærke.

 

Volkswagen mærket udgør 40 procent af Semler Gruppens samlede omsætning, som Koncernchef Ulrik Drejsig fastslår vil ramme 20 milliarder kroner i indeværende år ”hvis vi gør os umage,” som han udtrykte det ved fejringen. Og det er der ingen grund til at de over 2000 medarbejdere ikke vil gøre.

 

Jubilæumsdagen er 1. juli, dvs. ved indgangen til industri-sommerferien. Af samme grund fandt festligholdelsen sted 25. august, og der var tale om en flot markering på virksomhedens hovedsæde i Brøndby i København.

 

Til lejligheden havde man bl.a. fået transporteret den allerførste VW Boble, der nogensinde er blevet solgt i Danmark, på plads. Det er tvivlsomt om bilen, der til daglig holder til på Teknisk Museum i Helsingør, længere kan køre, mente pressechef Thomas Hjortshøj, men i princippet skal den vel blot have en overhaling, så er Boblen, der blev købt af det daværende telefonselskab, KTAS, parat til endnu en køretur.

 

Historisk forløb

Folkevognenes legendariske kvalitet er en af grundende til, at en tredjedel af alle VW’er sat på danske nummerplader fortsat er kørende herhjemme. Naturligvis er det totalt set netop den bemærkelsesværdige ”Boble”, som er synonymet med Folkevogn i bredere forstand, der over tiden er den mest solgte VW. Der er solgt 204.000 eksemplarer i perioden 1948 til 1975. Omvendt er den trods alt forholdsmæssigt beskedne andel også udtryk for, at virksomheden har været i stadig udvikling, og andre ikoniske modeller som fx VW Golf har været med til at tegne mærket både globalt og på de danske landeveje i flere årtier.

 

I dag er det direktør Michael Ebeling, der står i spidsen for VW mærket i Semler koncernen, og han har haft en tæt tilknytning til mærket længe inden han blev direktør derfor.

 

"Min egen første bil var faktisk en Boble,” fortæller han. ”Som mange andre unge havde jeg brug for en ældre billig pålidelig bil i min studietid. Og da jeg stiftede familie, ændrede behovet sig, og jeg anskaffede mig en Golf IV. Jeg har arbejdet med mange bilmærker siden hen, men jeg tror, at de fleste danskere har minder om Volkswagen, og for nogle mennesker har Volkswagen fulgt dem gennem livets forskellige faser.”

 

”Det er en dyb kultur og forbindelse, der er skabt mellem Volkswagen og danskerne gennem 75 år,” fortsætter Ebeling. ”Det er en arv, vi skal være bevidste om, mens vi står i den nok største transformation i mærkets historie. Volkswagen har evnet at udvikle bilmodeller, der har været relevant for danskerne gennem skiftende tider, og vi har allerede med vores elektriske ID.-modeller vist, at det også gør sig gældende i den elektriske æra.”

 

Volkswagen investerer massivt i den elektriske omstilling, i nye batteriteknologier og i etableringen af egen produktion af batterier.

 

”Med den strategi, der er lagt fra Volkswagen-koncernens side, føler jeg mig overbevist om, at Volkswagen også i fremtiden vil sætte sit præg på danskernes mobilitet,” siger Michael Ebeling. ”75-års jubilæet beviser, at Volkswagen har evnet at tilpasse sig og håndtere mange typer af udfordringer gennem årene, og at det er en størrelse, der vil fører an.” slutter han.


Lars Kornelius citerede Shu-Bi-Dua ved 75 års jubilæet.


"Hvis vi gør os umage, når vi 20 milliarder i år," sagde Ulrik Drejsig.


Volkswagen var en del af Michael Ebelings liv, også inden han fik ansvaret for salget af det legendariske tyske bilmærke i Danmark.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt