”Hvis jeg havde penge så sku’
I bare se”. Med de ord indledte Lars Kornelius, adm.
direktør for Skandinavisk Motor Co. sin tale i
forbindelse med den officielle fejring af
Volkswagens 75 år i Danmark. De fleste danskere vil
kunne fortsætte strofen, som Shu-Bi-Dua gjorde
verdensberømt i Danmark: ”Så gik der ikke længe, før
jeg havde en VW”.
Sangen, dens tilblivelse og
udbredelse er den populære understregning af
Folkevognens betydning i Danmark, hvor Skandinavisk
Motor Co. som datterselskab under Semler Gruppen
siden importen blev påbegyndt 1. juli 1048 har solgt
over 1,2 millioner af det velkendte tyske bilmærke.
Volkswagen mærket udgør 40
procent af Semler Gruppens samlede omsætning, som
Koncernchef Ulrik Drejsig fastslår vil ramme 20
milliarder kroner i indeværende år ”hvis vi gør os
umage,” som han udtrykte det ved fejringen. Og det
er der ingen grund til at de over 2000 medarbejdere
ikke vil gøre.
Jubilæumsdagen er 1. juli,
dvs. ved indgangen til industri-sommerferien. Af
samme grund fandt festligholdelsen sted 25. august,
og der var tale om en flot markering på
virksomhedens hovedsæde i Brøndby i København.
Til lejligheden havde man
bl.a. fået transporteret den allerførste VW Boble,
der nogensinde er blevet solgt i Danmark, på plads.
Det er tvivlsomt om bilen, der til daglig holder til
på Teknisk Museum i Helsingør, længere kan køre,
mente pressechef Thomas Hjortshøj, men i princippet
skal den vel blot have en overhaling, så er Boblen,
der blev købt af det daværende telefonselskab, KTAS,
parat til endnu en køretur.
Historisk forløb
Folkevognenes legendariske
kvalitet er en af grundende til, at en tredjedel af
alle VW’er sat på danske nummerplader fortsat er
kørende herhjemme. Naturligvis er det totalt set
netop den bemærkelsesværdige ”Boble”, som er
synonymet med Folkevogn i bredere forstand, der over
tiden er den mest solgte VW. Der er solgt 204.000
eksemplarer i perioden 1948 til 1975. Omvendt er den
trods alt forholdsmæssigt beskedne andel også udtryk
for, at virksomheden har været i stadig udvikling,
og andre ikoniske modeller som fx VW Golf har været
med til at tegne mærket både globalt og på de danske
landeveje i flere årtier.
I dag er det direktør Michael
Ebeling, der står i spidsen for VW mærket i Semler
koncernen, og han har haft en tæt tilknytning til
mærket længe inden han blev direktør derfor.
"Min egen første bil var
faktisk en Boble,” fortæller han. ”Som mange andre
unge havde jeg brug for en ældre billig pålidelig
bil i min studietid. Og da jeg stiftede familie,
ændrede behovet sig, og jeg anskaffede mig en Golf
IV. Jeg har arbejdet med mange bilmærker siden hen,
men jeg tror, at de fleste danskere har minder om
Volkswagen, og for nogle mennesker har Volkswagen
fulgt dem gennem livets forskellige faser.”
”Det er en dyb kultur og
forbindelse, der er skabt mellem Volkswagen og
danskerne gennem 75 år,” fortsætter Ebeling. ”Det er
en arv, vi skal være bevidste om, mens vi står i den
nok største transformation i mærkets historie.
Volkswagen har evnet at udvikle bilmodeller, der har
været relevant for danskerne gennem skiftende tider,
og vi har allerede med vores elektriske ID.-modeller
vist, at det også gør sig gældende i den elektriske
æra.”
Volkswagen investerer massivt
i den elektriske omstilling, i nye
batteriteknologier og i etableringen af egen
produktion af batterier.
”Med den strategi, der er lagt fra
Volkswagen-koncernens side, føler jeg mig overbevist
om, at Volkswagen også i fremtiden vil sætte sit
præg på danskernes mobilitet,” siger Michael
Ebeling. ”75-års jubilæet beviser, at Volkswagen har
evnet at tilpasse sig og håndtere mange typer af
udfordringer gennem årene, og at det er en
størrelse, der vil fører an.” slutter han. |