Det er ikke
hverdagskost med verdenspremierer på nye varebiler.
Især ikke så banebrydende nyheder som den helt nye
og yderst alsidige Renault Master, som den franske
bilfabrik præsenterer på Solutrans messen for
erhvervskøretøjer, der i skrivende stund finder sted
nær Lyon i Frankrig.
Den nye Master
er nemlig skabt med en unik tilpasningsmulighed.
Elektrisk drift og en rækkevidde på over 400
kilometer er en ikke uvæsentlig salgsparameter, især
ikke i et land som Danmark. Men for at underbygge
den succes, som Renault Master siden introduktionen
af 1. generation tilbage i 1980 har opnået, er
Master også parat til såvel moderne effektive
dieselmotorer som drivliner, baseret på anvendelsen
af brint som lagringsmedium.
Salgssucces
Den nye
generation, som kommer på markedet i foråret 2024,
er den fjerde Master-generation. Siden lanceringen
er der solgt over 3 millioner eksemplarer af den
største bil i Renaults varebilsprogram, som i øvrigt
bygges på virksomhedens fabrik i Batilly i
Østfrankrig, og bilen sælges i flere end 50 lande.
Den nye Master
fås både med batterier på både 40 kWh hhv. 87 kWh.
Master med det lille batteri har en WLTP-rækkevidde
på 180 km, og der er op til 410 kilometers
rækkevidde i det store. Et batteri, der i øvrigt
også findes i den kommende Renault Scenic E-TECH
Electric. Den høje effektivitetsgrad er opnået på
mange måder, deriblandt at den fuldt elektriske
udgave inkluderer et nyt og langt mere effektivt
bremsesystem, der medvirker til at regenerer energi
langt hurtigere end tidligere.
Elektriske
muligheder
Begge de
elektriske drivliner er ret kraftige, og effekten på
96 respektive 105 kW (130 hhv. 142 hestekræfter)
assisteres af et drejningsmoment på op til 300 Nm.
Den kan desuden oplades fra en 130 kW DC-lader eller
en 22 kW AC-lader. 130 kW DC-opladningen giver bilen
229 km rækkevidde på 30 minutter, og med 22 kW
AC-laderen klares fra 10 til 100 procent på lige
under fire timer, mens der må påregnes 8 timers
ladetid med 11 kWh.
Den nye Master
har desuden Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid
(V2G) muligheder. Derved kan man kan fx oplade
el-værktøjer fra et stik i førerkabinen eller
varerummet. Er bilen skabt som eksempelvis en
kølebil, vil man også kunne bruge bilens batteri til
at nedkøle varerummet. Den elektriske strøm kan også
føres tilbage i elnettet fra eksterne apparater
(vehicle to grid V2G).
Diesel er
fortsat en option
Hvor
elektriske varebiler typisk er baseret på
eksisterende konventionelle varevogne er Master
anderledes. Den er fra starten af optimeret til også
at kunne klare dieseldrift, vel vidende at ikke alle
opgaver økonomisk rentabelt vil kunne håndteres med
el-drift. Og da er dieselmotorerne fortsat det
bedste alternativ - de er kraftfulde, økonomiske og
udleder mindre CO2 pr. kilometer end fx ligeså
kraftige benzinmotorer – og derfor fastholder
Renault denne mulighed.
I praksis
tilbyder man fire forskellige dieselmotorer, der
yder op til hhv. 105, 130, 150 og 170 hestekræfter.
Dieselmotorerne er i øvrigt blevet mere kraftfulde
end de hidtidige, samtidig med at de er blevet mere
brændstoføkonomiske. Der er skåret 1,5 liter pr. 100
km af forbruget, og dermed udleder motorerne 39 gram
mindre CO2 pr. kørte kilometer, sammenlignet med
forgængeren. Man kan desuden vælge mellem manuel og
automatisk gearkasse. Automatgearet er en ny
effektiv 9- trins EAG9 converter gearkasse.
Multienergiplatform tillader brint
Netop fordi
den nye Master er skabt på det, man kan kalde en
multienergiplatform, inkluderes også brint som en
mulig energilagringsoption. Fordelen ved brint er,
at energilagret ikke fylder så meget og ved hjælp af
moderne brændselscelle teknik er den del af
drivlinen heller ikke særlig omfangsrig.
Brint-konceptet sættes der først senere tal på, men
i princippet er en brintbil jo blot en elbil, hvor
strømmen skabes under kørslen på grundlag af den
medbragte brint.
H2 demoboksen viser
brændselscelleenheden i en H2 Master. Boksen er
omkring 1 meter på den brede led og altså ganske
kompakt.
I Danmark er
den option i øjeblikket uinteressant, fordi brint
infrastrukturen herhjemme for nylig er brudt sammen.
Men på lidt længere sigt er det et klart alternativ
til fuldt elektriske biler, især hvad svær transport
angår, hvilket et hurtigt blik udover Solutrans
messen gav et klar billede af.
Frankrig står
bag
Alle versioner
af Master bygges fortsat på fabrikken i Batilly.
Motorer og gearkasser er fremstillet i Frankrig,
batterierne samles i Frankrig og produceres af LG i
Polen, og 84 procent af alle underleverandører er
fra Frankrig.
Franskmændene
har også flair for design, og den nye Master har
fået en markant mere iøjefaldende front, som
samtidig har den fordel, at den er 20 procent mere
aerodynamisk end forgængeren målt på cD værdi. Også
i kabinen praktiseres deres øje for design med et
næsten skulpturelt S-formelt instrumentpanel, der er
rettet mod føreren og ikke synes at have mistet
funktionalitet. Således er gearvælgeren i
automatgearsversionerne for eksempel placeret på
instrumentbordet. Og så disponerer man over
sammenlagt 135 liters fralægningsplads i kabinen.
Renault har
desuden inkluderet det såkaldte OpenR Link system
fra deres personbilslinje i den nye Master. Systemet
er udviklet sammen med Google og kører med Android
Automotive OS 12. Det omfatter også Google Maps
navigation, Google Play app og det stemmestyrede
Google Assistant.
Rigtig mange
variationsmuligheder
Den nye
Renault Master har 20 førerassistentsystemer, som
maksimerer anvendelsen af bilen såvel som
sikkerheden for de mennesker, der kører den – samt
for medtrafikanterne ikke mindst. Det omfatter
blandt andet automatisk nødbremsesystem, trailer
stability assist og intelligent fartpilot.
Den nye Master
kommer i ikke færre end 40 forskellige versioner,
med rummelighed fra 11 til 22 kubikmeter, med en 40
cm bredere sidedør, og op til 10 cm længere
lasteområde – det længste i sin kategori.
Master har en desuden en kortere akselafstand og en
nydesignet foraksel, som giver en 1,5 meters kortere
venderadius og stærkt forbedret manøvredygtighed.
Den nye Master fås i tre versioner hvad angår
formidlingen af kræfterne til kørebanen: L2 er
basisbilen, L3 fås med for og baghjulstræk, mens L4
er baghjulstrukken.
|