MINI har taget konsekvensen:
En MINI familie bliver ikke nødvendigvis ved med at
være mini. Og moderne familier med flere medlemmer
har brug for mere plads. Derfor er den helt nye MINI
Countryman noget større end forgængeren. Men bare
rolig: Den ”lille” MINI har ikke fået vokseværk, om
end den ser anderledes ud end hidtil – sådan da – og
nu konsekvent bærer tilnavnet ”Cooper”. Og så er
begge elektriske…
Det sidste skyldes, at MINI
er på vej mod en fuldt elektrisk modelportefølje fra
2030. De to første medlemmer i den nye familie er de
to, der netop har haft verdenspremiere i forbindelse
med IAA Mobility 2023 i München. Og allerede næste
forår indtager den helt nye MINI Cooper og MINI
Countryman de danske veje.
Fortsat salgssucces
MINI har efter relanceringen
ved årtusindeskiftet gennemgået en stadig fornyelse,
som har fundet sted i respekt for mærkets oprindelse
og traditioner. Sidste år blev der globalt leveret
næsten 300.000 nye MINI’er, hvoraf omkring 15
procent var fuldt elektriske.
Begge de nye MINI modeller er
dog kendetegnet ved et moderne og puristisk design,
der fokuserer på det væsentlige. Korte udhæng, kort
motorhjelm, lang akselafstand og store hjul hvilket
alle er typiske MINI proportioner. Kombineret med
gennemtænkt pladsudnyttelse med maksimal
fleksibilitet, samt en høj grad af variation i
interiørdesignet og mærkbare teknologisk fremskridt,
har man på den ene side fastholdt MINI’s og udtryk,
og på den anden side skabt en ny basis for
fremtiden.
Et iøjefaldende element i den
nye MINI oplevelse er ikke mindst MINI Interaction
Unit - et stort, cirkulært OLED-display på
instrumentbrættet med en diameter på 24 cm. Med et
helt nyt styresystem kan alle bilens funktioner
betjenes intuitivt via berøring af skærmen eller via
stemmestyring på udvalgte sprog.
MINI Cooper Den nye
MINI generation er den femte, og man har stræbt
efter at fastholde de klassiske linjer med de
typiske runde forlygter men bagpartiet er helt nyt
og noget skarpere end hidtil. Derudover øges
valgmulighederne - den nye generation kommer nemlig
i to versioner: MINI Cooper E og MINI Cooper SE.
Og Cooper tilnavnet har de nu
permanent, selvom MINI-skaberen Alec Issiconis og
hans gode ven, John Cooper tilbage i begyndelsen af
1960’erne næppe nogensinde havde forestillet sig, at
en MINI skulle have elmotor. Som et kuriosum var
1967 Rally Monte Carlo vinderen, den finske
rally-legende Rauno Aaltonen i øvrigt til stede ved
verdenspremieren i München.
Rauno Aaltonen.
Masser af kræfter
MINI Cooper E har en effekt på op til 135 kW (184
hk) og drejningsmomentet topper på 290 Nm.
Accelerationen fra 0-100 km/t kan gøres på 7,3
sekunder. Med en batterikapacitet på 40,7 kWh får
den en rækkevidde iht WLTP på op til 305 kilometer.
MINI Cooper SE har som det sig hører og bør
for en Cooper S model flere kræfter, og den er også
noget hurtigere, selvom batterikapaciteten er øget
til 54,2 kWh og bilen derfor tungere. Effekten er på
160 kW (218 hk) og det maksimale drejningsmoment er
330 Nm. 0-100 km/t klares på 6,7 sekunder, hvis man
vil, og WLTP-rækkevidden er i SE modellen øget til
402 kilometer. Med en jævnstrøms effekt på op til 75
kW hhv. 95 kW kan batteriet i begge versioner
oplades fra 10 til 80 procent på knap 30 minutter.
AC-opladning understøttes med op til 11 kW.
I
interiøret vender instrumentbrættets design tilbage
til det elegante og minimalistiske fra den klassiske
Mini. Det centralt anbragte runde OLED-display er én
ting, men dertil kommer overflader i forskellige
tekstiler og teksturer. Der anvendes kunstlæder og i
vid udstrækning også genbrugsmaterialer i interiøret
helt i overensstemmelse med moderne forventninger.
MINI Countryman
Den anden af de to verdenspremierer i München er
tredje generation af MINI Countryman, som i den grad
underbygger, at den er den største model i den nye
MINI familie. Sammenlignet med den forrige
generation er den vokset 6 cm i højden til 1,66
meter, mens længden er vokset med hele 13 cm til
4,43 meter. Den nye MINI Countryman fås som MINI
Cooper også i to varianter, men den største forskel
på varianterne er, at den ene har forhjulstræk som
MINI Cooper, mens den anden har træk på alle fire
hjul.
MINI Countryman E er udrustet med en
elmotor på op til 150 kW (204 hk) og et
drejningsmoment på 250 Nm. 0-100 km/t tager på 8,6
sekunder med speederen i bund. Den firehjulstrukne
MINI Countryman SE ALL4 har en system-effekt på 230
kW (313 hk) med et kombineret drejningsmoment på op
til 494 Nm. Accelerationstallet fra 0-100 km/t er på
5,6 sekunder.
Fornuftig rækkevidde
Begge modeller har en batterikapacitet på 66,45 kWh.
Det giver en WLTP-rækkevidde på op til 462 kilometer
for MINI Countryman E og op til 433 kilometer for
MINI Countryman SE ALL4.
Batteriet kan oplades med op
til 22 kW via AC-opladning, mens DC-hurtigopladning
sker med op til 130 kW. Det betyder, at knap 30
minutters hurtigopladning er nok til at bringe
batteriet fra 10 til 80 procent.
Indvendigt
vil føreren såvel som forsædepassageren opleve
næsten tre centimeters ekstra bredde i skulder- og
albueområdet. Skulderbredden på bagsædet er
tilsvarende øget med 2,5 centimeter. Ryglænet på de
tre bagsæder kan justeres individuelt i seks
positioner. Når bagsædet er foldet ned, kan selv
store genstande let transporteres i bagagerummet på
fra 460 til 1450 liter.
1200 kg trailer
Anhængertræk fås som ekstraudstyr og MINI Countryman
kan trække op til 1200 kg. Den nye Trailer Assistant
hjælper desuden til parkeringen med en trailer.
Derudover indeholder den nye MINI Countryman en
række førerassistentsystemer, som man ikke har haft
mulighed for i de tidligere generationer.
De
endelige tekniske data og priser på de to helt nye
MINI modeller foreligger ikke i skrivende stund, men
de kommer senere på året. Og siden er det planen, at
de første eksemplarer af såvel den nye MINI Cooper
som MINI Countryman vil kunne leveres i Danmark i
foråret 2024. Senere i 2024 kommer en helt ny model
i form af en crossover ved navn MINI Aceman. |