- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Den helt nye og fuldt elektriske MINI Cooper har de klassiske træk, men med et stærkt moderniseret udtryk.

IAA 2023: Verdenspremiere på

MINI Cooper og MINI Countryman


MINI elbiler for både små og voksende familier


Af Søren Clauding – september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MINI har taget konsekvensen: En MINI familie bliver ikke nødvendigvis ved med at være mini. Og moderne familier med flere medlemmer har brug for mere plads. Derfor er den helt nye MINI Countryman noget større end forgængeren. Men bare rolig: Den ”lille” MINI har ikke fået vokseværk, om end den ser anderledes ud end hidtil – sådan da – og nu konsekvent bærer tilnavnet ”Cooper”. Og så er begge elektriske…

 

Det sidste skyldes, at MINI er på vej mod en fuldt elektrisk modelportefølje fra 2030. De to første medlemmer i den nye familie er de to, der netop har haft verdenspremiere i forbindelse med IAA Mobility 2023 i München. Og allerede næste forår indtager den helt nye MINI Cooper og MINI Countryman de danske veje.

 

Fortsat salgssucces

MINI har efter relanceringen ved årtusindeskiftet gennemgået en stadig fornyelse, som har fundet sted i respekt for mærkets oprindelse og traditioner. Sidste år blev der globalt leveret næsten 300.000 nye MINI’er, hvoraf omkring 15 procent var fuldt elektriske.

 

Begge de nye MINI modeller er dog kendetegnet ved et moderne og puristisk design, der fokuserer på det væsentlige. Korte udhæng, kort motorhjelm, lang akselafstand og store hjul hvilket alle er typiske MINI proportioner. Kombineret med gennemtænkt pladsudnyttelse med maksimal fleksibilitet, samt en høj grad af variation i interiørdesignet og mærkbare teknologisk fremskridt, har man på den ene side fastholdt MINI’s og udtryk, og på den anden side skabt en ny basis for fremtiden.

 

Et iøjefaldende element i den nye MINI oplevelse er ikke mindst MINI Interaction Unit - et stort, cirkulært OLED-display på instrumentbrættet med en diameter på 24 cm. Med et helt nyt styresystem kan alle bilens funktioner betjenes intuitivt via berøring af skærmen eller via stemmestyring på udvalgte sprog.



MINI Cooper
Den nye MINI generation er den femte, og man har stræbt efter at fastholde de klassiske linjer med de typiske runde forlygter men bagpartiet er helt nyt og noget skarpere end hidtil. Derudover øges valgmulighederne - den nye generation kommer nemlig i to versioner: MINI Cooper E og MINI Cooper SE.

 

Og Cooper tilnavnet har de nu permanent, selvom MINI-skaberen Alec Issiconis og hans gode ven, John Cooper tilbage i begyndelsen af 1960’erne næppe nogensinde havde forestillet sig, at en MINI skulle have elmotor. Som et kuriosum var 1967 Rally Monte Carlo vinderen, den finske rally-legende Rauno Aaltonen i øvrigt til stede ved verdenspremieren i München.


Rauno Aaltonen.


Masser af kræfter
MINI Cooper E har en effekt på op til 135 kW (184 hk) og drejningsmomentet topper på 290 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t kan gøres på 7,3 sekunder. Med en batterikapacitet på 40,7 kWh får den en rækkevidde iht WLTP på op til 305 kilometer.

MINI Cooper SE har som det sig hører og bør for en Cooper S model flere kræfter, og den er også noget hurtigere, selvom batterikapaciteten er øget til 54,2 kWh og bilen derfor tungere. Effekten er på 160 kW (218 hk) og det maksimale drejningsmoment er 330 Nm. 0-100 km/t klares på 6,7 sekunder, hvis man vil, og WLTP-rækkevidden er i SE modellen øget til 402 kilometer. Med en jævnstrøms effekt på op til 75 kW hhv. 95 kW kan batteriet i begge versioner oplades fra 10 til 80 procent på knap 30 minutter. AC-opladning understøttes med op til 11 kW.

I interiøret vender instrumentbrættets design tilbage til det elegante og minimalistiske fra den klassiske Mini. Det centralt anbragte runde OLED-display er én ting, men dertil kommer overflader i forskellige tekstiler og teksturer. Der anvendes kunstlæder og i vid udstrækning også genbrugsmaterialer i interiøret helt i overensstemmelse med moderne forventninger.


MINI Countryman
Den anden af de to verdenspremierer i München er tredje generation af MINI Countryman, som i den grad underbygger, at den er den største model i den nye MINI familie. Sammenlignet med den forrige generation er den vokset 6 cm i højden til 1,66 meter, mens længden er vokset med hele 13 cm til 4,43 meter. Den nye MINI Countryman fås som MINI Cooper også i to varianter, men den største forskel på varianterne er, at den ene har forhjulstræk som MINI Cooper, mens den anden har træk på alle fire hjul.

MINI Countryman E er udrustet med en elmotor på op til 150 kW (204 hk) og et drejningsmoment på 250 Nm. 0-100 km/t tager på 8,6 sekunder med speederen i bund. Den firehjulstrukne MINI Countryman SE ALL4 har en system-effekt på 230 kW (313 hk) med et kombineret drejningsmoment på op til 494 Nm. Accelerationstallet fra 0-100 km/t er på 5,6 sekunder.

 

Fornuftig rækkevidde
Begge modeller har en batterikapacitet på 66,45 kWh. Det giver en WLTP-rækkevidde på op til 462 kilometer for MINI Countryman E og op til 433 kilometer for MINI Countryman SE ALL4.

Batteriet kan oplades med op til 22 kW via AC-opladning, mens DC-hurtigopladning sker med op til 130 kW. Det betyder, at knap 30 minutters hurtigopladning er nok til at bringe batteriet fra 10 til 80 procent.

Indvendigt vil føreren såvel som forsædepassageren opleve næsten tre centimeters ekstra bredde i skulder- og albueområdet. Skulderbredden på bagsædet er tilsvarende øget med 2,5 centimeter. Ryglænet på de tre bagsæder kan justeres individuelt i seks positioner. Når bagsædet er foldet ned, kan selv store genstande let transporteres i bagagerummet på fra 460 til 1450 liter.


1200 kg trailer
Anhængertræk fås som ekstraudstyr og MINI Countryman kan trække op til 1200 kg. Den nye Trailer Assistant hjælper desuden til parkeringen med en trailer. Derudover indeholder den nye MINI Countryman en række førerassistentsystemer, som man ikke har haft mulighed for i de tidligere generationer.

De endelige tekniske data og priser på de to helt nye MINI modeller foreligger ikke i skrivende stund, men de kommer senere på året. Og siden er det planen, at de første eksemplarer af såvel den nye MINI Cooper som MINI Countryman vil kunne leveres i Danmark i foråret 2024. Senere i 2024 kommer en helt ny model i form af en crossover ved navn MINI Aceman.

MINI prøvekørsler – find dem her >>>

2023 IAA: MINI design med designchefens ord

I forbindelse med verdenspremieren på den helt nye MINI Copper og MINI Countryman havde vi lejlighed til at få en snak med Thomas Sycha, som i MINI's designafdeling er leder af det eksterne design (head of external design). I samtalen anskueliggør han designprocessen, som har ændret sig radikalt fra udviklingen af den første MINI for mere end 60 år siden til dagens ikoniske MINI modeller.

Samtalen kan streames som en mini-podcast.

 

Thomas Sycha samtale - mini podcast >>>

 







Det nye MINI Cooper bagparti er ny stil.



MINI Countryman er blevet markant større. Bag den anes den hidtidige model.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt