- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First test: Hyundai Ioniq 6

Fancy elbil - forbeholdt de få


Af Søren Clauding – marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er fancy, den er bygget på et udgangspunkt med masser af succes, så grundlaget er skabt for endnu en succes. Men succes’en skal næppe måles i Danmark, måske i USA, men herhjemme: Nej, for den danske importør forventer ikke at få mange biler til landet. Bilen er den helt nye Hyundai Ioniq 6.

 

Hvor mange, eller måske snarere hvor få, er importøren ikke hel klar på, men den officielle Danmarkspremiere finder sted sidste weekend i april – om end man kan skrives op til en bil meget før. Hvis man altså er liebhaver.

 

Priser er relative i denne tid

Så vil nogen måske sige, at det blot er lokkemad, at lægge ud med at udbuddet vil være begrænset. Tiden vil vise, om det er tilfældet, og i disse tider, hvor priser især på elbiler er noget, der kan ændre sig markant i nattens mulm og mørke, må det bare slås fast, at kaster man sig over en Ioniq 6, er det fordi man er faldet for den, og så skal man ikke lade sig skræmme af lokkemad og prissænkninger.

 

Ingen kan alligevel i dag med præcision og den vante sikkerhed forudsige, hvad priserne er på især elbiler, når Hyundai garantiperioden på 5 år udløber – for ønsker man sig den bil og køber man den, så beholder man den med stor sandsynlighed i mindst de fem år.

 

Men man skal ønske sig den. Ikke fordi den ikke er god, men den er jo heller ikke præcis den typiske ”danskerbil”. Dog allerførst: Kik lige på billederne…

 

Så god og fancy som den ser ud

Er du, kære læser, faldet for bilen ved første øjekast er der ingen grund til frygt. Den er ligeså god og fancy som den ser ud. Det var i hvert fald undertegnedes indtryk ved den første køretur på regnvåde gader og veje i den danske hovedstad.

 

Hvis man ikke lige falder for den, så lad være, for da har Hyundai – hvis det nu skal være Hyundai – fortsat et glimrende tilbud i form af Ioniq 5. Den er først og fremmest langt mere praktisk, den er lettere at parkere i byerne, hvor el-biler giver særlig megen mening, fordi den er kortere og udsynet er langt bedre, og den ser jo egentlig også ganske godt ud.

 

614 km rækkevidde

Men Hyundai Ioniq 5 kan ikke slå Ioniq 6 på rækkevidde. Op til 614 km på et fuldt batteri i den udgave, som lå til grund for denne prøvekørsel. Her rammer Ioniq 5 kun 507 km. Samme batteri (77,4 kWh), samme drivline (RWD, 229 hk) og Advanced udstyr. Hvad er forklaringen?

 

Den er faktisk en god kombination af mange ting:

 

Ioniq 6 er som Ioniq 5 bygget på samme såkaldte E-GMP platform for fuldt elektriske biler. Men Ioniq 6 er 25 kg lettere, selvom den er 26 cm længere. Den større længde har betydet, at bilen har kunnet gøres 15 cm lavere og mere aerodynamisk. Aerodynamikken, ”cW-værdien”, er blot 0,21, hvor Ioniq 5 er 0,288. Desuden har den aktive flaps i fronten, der åbner, når det er særlig varmt i vejret. Vi gætter på at de var lukkede, da cW værdien blev målt.

 

Luftmodstanden betyder rigtig meget for en bils energiforbrug, men hvordan det udmønter sig i det virkelige liv, må vi vente med at konstatere til en senere mere dybdegående prøvekørsel.

 

Gigantisk bagsæde (ben) plads

Pladsen i Ioniq 6 er suveræn i kabinen for personer med lange ben og korte overkroppe. Det er egentlig pudsigt, at der er næsten ufattelig meget benplads i kabinen, opnået ved bl.a. at gøre forsæderyglænene tyndere, men naturligvis også ved at udnytte den store akselafstand, bilen er født med. Men også pudsigt, at akselafstanden faktisk er 5 cm kortere end Ioniq 5, selvom Ioniq 6 er blevet så meget længere. Og så, at der samtidig er lavt til loftet for bagsædepassagererne. OK, typisk for en coupé, så måske skal man blot glæde sig over den plads, man får, og helt unormalt er det ikke.

 

Ioniq 6 har heller ikke tophængslet bagklap og bagagerummet er mindre. Så den praktiske forskel på de to går i 5’erens retning.

 

Bare rolig – det går nok

Men hvis man nu har forelsket sig i en 6’er??? Så bare rolig. Foruden alle de visuelle kvaliteter er den også en fint kørende bil. Affjedringen er forbedret med hydrogen-holdige led, som dels sikrer en god absorbering af små ujævnheder, hvor bilen føles helt soft, alt imens den er så spændstig, som en sportslig bil bør være, når man kommer op i fart. Da er den så følsom overfor ujævnhederne i asfalten, at det var heldigt at den prøvekørte bil trods den sportslige tilgang til kørefærdighederne havde 18” hjul i stedet for de 20” hjul, der kan tilkøbes for 10.00 kroner. Med 20” er den for hård. Blot undertegnedes vurdering…

 

Køreoplevelsen er under alle omstændigheder sportslig, styringen er dejlig direkte og kraftformidlingen i den baghjulstrukne bil kontant og præcis. I en sådan grad, at den regnvåde asfalt iblandt kunne udfordre baghjulstrækket, hvis man ville lidt frisk igennem et sving. Et lille svirp med bagvognen, præcis som potente baghjulstrukne biler altid har opført sig.

 

Udstyret er righoldigt, uanset hvilken version, man vælger og priserne er helt på niveau med søstermodellen.

 

Den billigste Ioniq 6 er prissat til 375.000 kroner præcis som den billigste Ioniq 5. Motoren i den billigste 6’er leverer dog kun 111 kW (151 hk) mod 5’erens 125 kW (170 hk). Og de to dyreste firehjulstrukne udgaver med 4WD, identisk drivline med 239 kW (325 hk) er begge prissat til 505.000 kroner.


 

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>



Hurtige fakta om Hyundai Ioniq 6


Introduktion i Danmark: Ultimo april 2023

 

Batterier: 53 kWh hhv. 77,4 kWh lithium-ion. 800 Volt. 10,5 kW AC-opladning. 350 kW DC-opladning.

 

53 kWh: RWD. PMS elmotor. 151 hk. 350 Nm. 139 Wh/km. 0-100 km/t: 8,8 sek. Topfart: 185 km/t.

 

77,4 kWh: RWD. PMS elmotor. 229 hk. 350 Nm. 143 Wh/km. 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 185 km/t.

 

77,4 kWh: AWD. PMS elmotorer. 325 hk. 605 Nm. 151 Wh/km. 0-100 km/t: 5,1 sek. Topfart: 185 km/t.

 

Længde: 4,85 meter

Højde: 1,50 meter

Akselafstand: 2.960 mm

Bagagerum: 401 liter

Frunk: 45 hhv. 14,5 liter (AWD)

 

Priser fra 374.995 til 504.995 kroner.

5 års ubegrænset garanti.

 

Udvalgt udstyr fra topversionen:

Active Sound Design med ”motor/fart lyd). Aut. nødbremse ved bakning. Automatisk p-assistent m. fjernbetjening. Bose premium lyd. Støjdæmpende sideruder. Ventilerede sæder for. El-forsæder. Head-up display. Motorvejsassistent niveau 2. Matrox LED forlygter. Sædevarme for og bag. Varmedæmpende forrude. 2-zone klimaanlæg. 12,3” touchscreen. 18” alufælge. Batterivarmer med pre-konditioneringsfunktion. Bakkamera. El-betjent bagklap. Varmepumpe. Ratvarme. Trådløs opladning med køl. Nøglefri.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt