Den er fancy, den er bygget
på et udgangspunkt med masser af succes, så
grundlaget er skabt for endnu en succes. Men
succes’en skal næppe måles i Danmark, måske i USA,
men herhjemme: Nej, for den danske importør
forventer ikke at få mange biler til landet. Bilen
er den helt nye Hyundai Ioniq 6.
Hvor mange, eller måske
snarere hvor få, er importøren ikke hel klar på, men
den officielle Danmarkspremiere finder sted sidste
weekend i april – om end man kan skrives op til en
bil meget før. Hvis man altså er liebhaver.
Priser er relative i denne
tid
Så vil nogen måske sige, at
det blot er lokkemad, at lægge ud med at udbuddet
vil være begrænset. Tiden vil vise, om det er
tilfældet, og i disse tider, hvor priser især på
elbiler er noget, der kan ændre sig markant i
nattens mulm og mørke, må det bare slås fast, at
kaster man sig over en Ioniq 6, er det fordi man er
faldet for den, og så skal man ikke lade sig skræmme
af lokkemad og prissænkninger.
Ingen kan alligevel i dag med
præcision og den vante sikkerhed forudsige, hvad
priserne er på især elbiler, når Hyundai
garantiperioden på 5 år udløber – for ønsker man sig
den bil og køber man den, så beholder man den med
stor sandsynlighed i mindst de fem år.
Men man skal ønske sig den.
Ikke fordi den ikke er god, men den er jo heller
ikke præcis den typiske ”danskerbil”. Dog
allerførst: Kik lige på billederne…
Så god og fancy som den
ser ud
Er du, kære læser, faldet for
bilen ved første øjekast er der ingen grund til
frygt. Den er ligeså god og fancy som den ser ud.
Det var i hvert fald undertegnedes indtryk ved den
første køretur på regnvåde gader og veje i den
danske hovedstad.
Hvis man ikke lige falder for
den, så lad være, for da har Hyundai – hvis det nu
skal være Hyundai – fortsat et glimrende tilbud i
form af Ioniq 5. Den er først og fremmest langt mere
praktisk, den er lettere at parkere i byerne, hvor
el-biler giver særlig megen mening, fordi den er
kortere og udsynet er langt bedre, og den ser jo
egentlig også ganske godt ud.
614 km rækkevidde
Men Hyundai Ioniq 5 kan ikke
slå Ioniq 6 på rækkevidde. Op til 614 km på et fuldt
batteri i den udgave, som lå til grund for denne
prøvekørsel. Her rammer Ioniq 5 kun 507 km. Samme
batteri (77,4 kWh), samme drivline (RWD, 229 hk) og
Advanced udstyr. Hvad er forklaringen?
Den er faktisk en god
kombination af mange ting:
Ioniq 6 er som Ioniq 5 bygget
på samme såkaldte E-GMP platform for fuldt
elektriske biler. Men Ioniq 6 er 25 kg lettere,
selvom den er 26 cm længere. Den større længde har
betydet, at bilen har kunnet gøres 15 cm lavere og
mere aerodynamisk. Aerodynamikken, ”cW-værdien”, er
blot 0,21, hvor Ioniq 5 er 0,288. Desuden har den
aktive flaps i fronten, der åbner, når det er særlig
varmt i vejret. Vi gætter på at de var lukkede, da
cW værdien blev målt.
Luftmodstanden betyder rigtig
meget for en bils energiforbrug, men hvordan det
udmønter sig i det virkelige liv, må vi vente med at
konstatere til en senere mere dybdegående
prøvekørsel.
Gigantisk bagsæde (ben)
plads
Pladsen i Ioniq 6 er suveræn
i kabinen for personer med lange ben og korte
overkroppe. Det er egentlig pudsigt, at der er
næsten ufattelig meget benplads i kabinen, opnået
ved bl.a. at gøre forsæderyglænene tyndere, men
naturligvis også ved at udnytte den store
akselafstand, bilen er født med. Men også pudsigt,
at akselafstanden faktisk er 5 cm kortere end Ioniq
5, selvom Ioniq 6 er blevet så meget længere. Og så, at der
samtidig er lavt til loftet for bagsædepassagererne.
OK, typisk for en coupé, så måske skal man blot
glæde sig over den plads, man får, og helt unormalt
er det ikke.
Ioniq 6 har heller ikke
tophængslet bagklap og bagagerummet er mindre. Så
den praktiske forskel på de to går i 5’erens
retning.
Bare rolig – det går nok
Men hvis man nu har forelsket
sig i en 6’er??? Så bare rolig. Foruden alle de
visuelle kvaliteter er den også en fint kørende bil.
Affjedringen er forbedret med hydrogen-holdige led,
som dels sikrer en god absorbering af små
ujævnheder, hvor bilen føles helt soft, alt imens
den er så spændstig, som en sportslig bil bør være,
når man kommer op i fart. Da er den så følsom
overfor ujævnhederne i asfalten, at det var heldigt
at den prøvekørte bil trods den sportslige tilgang
til kørefærdighederne havde 18” hjul i stedet for de
20” hjul, der kan tilkøbes for 10.00 kroner. Med 20”
er den for hård. Blot undertegnedes vurdering…
Køreoplevelsen er under alle
omstændigheder sportslig, styringen er dejlig
direkte og kraftformidlingen i den baghjulstrukne
bil kontant og præcis. I en sådan grad, at den
regnvåde asfalt iblandt kunne udfordre
baghjulstrækket, hvis man ville lidt frisk igennem
et sving. Et lille svirp med bagvognen, præcis som
potente baghjulstrukne biler altid har opført sig.
Udstyret er righoldigt,
uanset hvilken version, man vælger og priserne er
helt på niveau med søstermodellen.
Den billigste Ioniq 6 er
prissat til 375.000 kroner præcis som den billigste
Ioniq 5. Motoren i den billigste 6’er leverer dog
kun 111 kW (151 hk) mod 5’erens 125 kW (170 hk). Og
de to dyreste firehjulstrukne udgaver med 4WD,
identisk drivline med 239 kW (325 hk) er begge
prissat til 505.000 kroner.
|