- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First test: Hongqi E-HS9

Kinesisk gigant satser også på Danmark


Af Søren Clauding – 27. april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For år tilbage var ”Made in China” udtryk for meget billige lavkvalitets produkter. Det var nærmest et skældsord. Men danskerne og europæerne i bred forstand købte gerne de billige varer, for derved rakte pengene længere til dyre produkter, fremstillet i egne omgivelser. Vi købte ”Made in China”, vi talte blot ikke om det.

 

Det er som om, der er en ændring på vej. Men mon ikke drivkraften er lidt den samme. I de seneste få år er en hel stribe af kinesiske bilmærker blevet lanceret i Danmark. Dem er vi så småt også begyndt at købe, for det vil i dag være forkert at sige, at der i traditionel forstand er tale om lavkvalitets produkter. Faktisk er det svært at sætte en finger på kvaliteten af de kinesiske biler. Og prisen fejler i hvert fald ikke noget.

 

Alting har en årsag

Det sidste er der mange gode grunde til. Ikke mindst, at den kinesiske stat (kilde: DR.dk/Philip Roin) har subsidieret produktionen af elektriske biler, så priserne på de vestlige markeder blev yderst konkurrencedygtige. Det giver på mange måder god mening, for det er også kinesiske virksomheder, der sidder på størstedelen af verdens produktion af batterier til elbiler, deriblandt virksomheden CATL, der leverer batterier til bl.a. Tesla, Volkswagen-gruppen, Mercedes, Stellantis-gruppen og de kinesisk ejede Volvo og Hongqi. CATL er faktisk så stor, at virksomheden står for omkring en tredjedel af verdensmarkedet for batterier til elektrificerede biler.

 

Det har betydning for elbilpriserne, både de kinesiske og de vestligt producerede biler. For Kina har som stat en naturlig interesse i at styrke samhandlen med pengestærke vestlige markeder, så på den ene side nyder de kinesiske biler godt af subsidierne, men det smitter også af på de vestlige bilmærker, for de aftager en ikke ubetydelig del af den samlede kinesiske batteriproduktion. Og bliver batteriprisen før høj, kvæler det den vestlige bilproduktion og det er jo ikke det, man vil. Det ligner en win-win situation, og måske endda et ekstra ”win”, for i sidste ende nyder bl.a. de danske og europæiske bilkøbere godt af lavere priser. I hvert fald på kort sigt – på længere sigt…måske, måske ikke, men det ligger uden for denne artikels horisont.

 

Kort leveringstid og attraktiv pris

Men scenen er vigtig at få ridset op. For netop nu er den førende producent af luksus/premium biler, Hongqi, i fuld gang med at markere sig på det danske marked. Markeringen er ikke svær, for man har lagt ud med den yderst iøjefaldende E-HS9 model, der også nyder godt af CATL’s ekspertise og kapacitet. Man kan bestille sådan en nu, og to-tre måneder senere kan man hente den hos en af de 13 danske repræsentanter (eksisterende bilforretninger), som har fået opgaven fra den danske importør K.W.Bruun.

 

Hvis man har købt Hongqi E-HS9 kontant, har man betalt enten 795.000, 955.000, 11.060.000 eller 1.200.000 kroner for den. Og det er for en bil, som af mange kaldes ”Kinas svar på Rolls Royce”. Det er billigt, sat i forhold til de anslåede 4 millioner kroner, den billigste Rolls Royce koster eller de 8 millioner kroner, den Rolls-Royce Phantom, vi prøvekørte for fem år siden, dengang kostede (læs vores test af Rolls-Royce Phantom hér >>>).

 

Statsstøtte på statsstøtte

Forklaringen er simpel: Hongqi E-HS9 er en kinesisk subventioneret elbil, som er afgiftsfavoriseret i Danmark, fordi den er en elbil. Det er den ædle tysk producerede englænder med det legendariske navn ikke.

 

Gør det så nogen forskel for køberen? Næppe, hvis man er faldet for en Hongqi, for så er det den bil, man vil have. Dens visuelle udstråling er i øvrigt skabt af en tidligere Rolls-Royce designer, Giles Taylor, allerede i 2018. Den er voldsom, også i kraft af sin størrelse – 2 meter bred, 5,20 meter lang og 1,73 meter høj – markant, i nogles øjne grænsende til det vulgære. Den er en bil, der lægges mærke til, hvad vi også observerede i den første korte prøvekørsel af bilen på nypudsede danske nummerplader.

 

Kraftfuld så det vil noget

Den er også voldsom hvad angår teknikken. Drivkraften er to elmotorer: 160 kW fortil og 245 kW bag – 218/333 hk og en systemeffekt på 405 kW (551 hk), når systemet altså er parat til det. For effektmålene kræver optimale arbejdsbetingelser, hvilket i øvrigt gælder for i princippet alle elbiler. Ikke mange taler om det, men det gjorde man da heldigvis ved den danske præsentation i pompøse omgivelser på Bernstorff Slot i København.


Det er ikke til at se det, men nede under al indpakningen ligger den forreste permanent magnet synkron elmotor.


Men det er jo dybest set også lige meget, for hvornår skal man lige bruge så mange kræfter, når man har sat dem i sving, der sædvanligvis er nok til at få den 2,7 tons tunge bil op i fart. 0-100 km/t på 4,9 sekunder og 200 km/t på toppen – ingen af delene gav trafik og færdselsregler os anledning til at prøve.

 

Store batterier

Den billigste version har et batteri på 84 kWh og i den disponerer man da også ”kun” over op til 435 hestekræfter. De øvrige har en kapacitet på 99 kWh og senere på året følger et 120 kWh batteri, som er skabt efter den seneste såkaldte Cell-to-Pack teknologi, hvor de i alt 216 battericeller er direkte forbundne. De nuværende og kapacitetsmæssigt mindre batterier er modulopbygget og tungere (i forhold til deres kapacitet).



Interiørdesignet i E-HS9 er naturligvis afhængigt af, hvilken af de fire modelvarianter, man vælger. Den prøvekørte ”Exclusive” udgave med 99 kWh batteri har topudstyret, hvor den basale udstyrs-liste er noget udbygget. Den udmærker sig bl.a. ved at have seks sæder i stedet for syv, simpelthen fordi den mellemste sæderække er erstattet af to separate luksus-sæder. Og basisversionen ”Comfort” har kun tre skærme. ”Underholdningsskærmen” foran forsædepassageren er der ikke, Matrix LED-forlygter har den heller ikke, og soft-close lukning af dørene hører heller ikke med – plus en række andre detaljer, som visse liebhavere ikke vil kunne leve uden.


265/45-21 hjul er standard.


Sådan kører den

Exclusive versionen har luftaffjedring, og uden at have kørt bilen med en mere konventionel affjedring, er luftaffjedringen bestemt en gevinst. Den bringer ikke kørekomforten på niveau med en Rolls-Royce, men den nærmer sig, og den er især god til at håndtere de lidt større ujævnheder. Heldigvis har man valgt en avanceret double-wishbone forhjulsophængning og et godt multilink baghjulssystem, for det har den store bil godt af. Den styrer ret præcist, men den er både stor og tung – det gør den ikke til verdens mest agile køretøj.

 

Derfor er der heller ikke meget at sige om kørslen, andet end at den er præcis så lydløs og så komfortabel, som en luksus-SUV skal være. Og a-pro-pos ”SUV” – offroad kørsel har vi ikke prøvet, men med en avanceret styring af kraftfordelingen på de firehjul, med stor respekt for de skiftende vejgreb, vi nu kunne opfinde undervejs (som den klarede fint), vil den udfordring sikkert også kunne håndteres.





Bemærk instrumenteringen på skærmen bag rattet. Når man befinder sig på forreste passagersæde kan man ikke se skærmbilledet. En usædvanlig gimmick, som måske ikke helt falder i tråd med dansk kultur.

Hurtige fakta om Hongqi E-HS9


Introduktion i Danmark: Comfort, Premium og Exclusive: April 2023.

Exclusive+ (120 kWh): Senere i 2023.

 

Listepriser fra 795.000-1.200.000 kroner.

 

Drivliner:

 

Comfort: 435 hk (160 kW for og bag). 300 Nm for og bag. 84 kWh batteri, Rækkevidde: 396 km (WLTP). AWD.

Premium og Exclusive/Exclusive+: 551 hk (160 kW for, 245 kW bag). 300 Nm for, 450 Nm bag. AWD. Premium og Exclusive: 99 kWh batteri, Rækkevidde: 465 km (WLTP). Exclusive+: 120 kWh, Rækkevidde: 515 km.

0-100 km/t: 4,9 sek.

Topfart: 200 km/t.

 

AC-opladning: 11 kW.

DC-opladning: 100 kW.

 

Dimensioner:

Længde: 5,20 meter.

Højde: 1,73 meter.

Bredde: 2,01 meter (ekskl. sidespejle).

Køreklar vægt: 2,505-2,702 kg (afhængig af version)

Anhængervægt: 1500 kg.

 

Bagagerum:

5 sæder: 622-1747 liter.

7 sæder: 255liter.

 

Udstyr, aktuelle topmodel (Exclusive), bl.a.:

6 sæder. Panoramasoltag. 360 grader kamera. Matrix LED forlygter. 21” alufælge. Nappalæder indtræk. Luftaffjedring. 4-zone klimaanlæg. El-bagklap. Head-up display. Nøglefri. Varmepumpe. Ratvarme. 4 16” skærme. Ventilation og varme i sæder samt el-justering på første og anden sæderække.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt