Den kom ikke helt som et lyn
fra en klar himmel, for opholdet var planlagt, men
opholdet var kort, et ægte lynvisit af en ægte
amerikanerbil med en gigantisk elmotor. Den er intet
mindre end den mest solgte bilmodel i USA, altså
F-150 uden ”Lightning”, for Lightning betyder godt
nok lyn, men hæftet på F-150 betyder det ”elektrisk
pick-up truck”.
I USA kører der nemlig mange
pick-up trucks. ”Truck” tilføjelsen giver mening,
for de biler er virkelig gigantiske, den er faktisk
en lastbil. Ford’en måler nemlig små seks meter, den
er 2 meter høj og næsten 2,5 meter bred. Den passer
dårligt ind i danske eller for den sags skyld
europæiske parkeringsbåse. Om det er årsagen til, at
den ikke – efter planen i hvert fald – finder vej
til de europæiske markeder, vides ikke.
Men det er nok et symptom på,
at verden trods alt er forskellig på hver side af
Atlanten, i det mindste hvad den slags biler angår,
ellers er forskellene såmænd minimale, hvad fx den
internationale situation på tværs af jordkloden på
sin helt egen måde signalerer.
Elektrificeringsstrategien
Det gør den dog ikke
uinteressant som bil, og heller ikke uinteressant at
berette om. Den sender nemlig et klart signal om, at
Fords elektrificeringsstrategi er oprigtig ment.
Målsætningen er – i Europa – at nye personbiler,
produceret af Ford fra 2035 alle vil være
elektriske.
Om det kommer til at ske, vil
tiden vise, for mon ikke der er en grund til, at
Ford aktivt deltager i rallyverdensmesterskabet,
hvor bilerne godt nok er elektrificerede men også
benytter syntetisk CO2 neutralt brændstof.
Undertegnede tror ikke på, at det sidste ord er sagt
i denne sag. Men lige nu er det målet for Ford, og
så kan man jo altid om nødvendigt tilpasse sig
virkeligheden, jo nærmere man kommer.
Sjovt nok er målsætningen
europæisk, alt imens F-150 Lightning er
pære-amerikansk, så i USA vil man også noget, der
har med elektricitet at gøre. Man vil bl.a. bidrage
til den kortvarige forsyningssikkerhed. For det
store 131 kWh batteri, der ligger i bunden af det
firehjulede firehjulstrukne gigant-lyn vil kunne
returnere op til lige under 10 kWh af den strøm, som
den måtte få fra husholdningens ladestander. Så
svigter strømmen i byen, har man sit eget lille
energilagringsanlæg stående i carporten, hvis man
altså vælger den bil.
Ens prissætning
Valget vil i givet fald
fortrinsvis være principielt, et spørgsmål om man
vil det ene eller det andet. For i USA koster en
Lightning det samme som den tilsvarende
konventionelt drevne F-150, dvs. omkring 400.000
kroner, så det er ikke umiddelbart økonomisk
betinget. Men indrømmet, som i alle dele af verden
står der ikke hurtigladere på hvert et gadehjørne.
Og da strækninger kan være meget lange i USA, er
pickup-elbilen nok som alle andre steder, hvor
elbiler trænger sig på, mest et alternativ til
lokal-transporten. Også selvom det store batteri i
den knap 3 tons tunge bil giver en kalkuleret
rækkevidde på 514 kilometer.
Kalkuleret bliver den for os,
for det var ikke den lange testtur, der var mulighed
for under lynbesøget i Danmark. Men til strækkeligt
til at tro på, at 0-100 km/t virkelig vil kunne
klares på 4,5 sekunder, hvis man vil. Og
tilstrækkeligt til at beundre ikke bare den lydsvage
kørsel men også den komfortable affjedring. Hurtigt
omkring hjørnerne? Glem det, men med
hastighedsgrænser i USA, som kan virke endnu mere
begrænsende end dem, man mødes af rundt om i Europa,
er kurveegenskaberne også af sekundær betydning.
Man har dog skabt en ret
avanceret undervogn med dobbelte wishbones ude
fortil samt en uafhængig, men mere konventionel
løsning på baghjulene. De skal også kunne klare
bilens store tryk, foruden egenvægten også 900 kg i
nyttelast, og være klar til at håndtere en
trailervægt på 4500 kg.
Og så kommer det
uundgåelige…
Jo, F-150 Lightning har mange kræfter. Rigtig mange.
De to elmotorer – den fortil plus den bagtil –
præsterer tilsammen op til 563 hestekræfter og endnu
mere overbevisende: Drejningsmomentet er 1050 Nm.
Sådan! Den bruger også en sjat energi undervejs, så
derfor er det rart, at kunne lynlade med 150 kW
DC-ladning, for da vil man kunne køre yderligere 86
kilometer efter blot 10 minutters opladning. Men
lynladeren skal så bare lige findes først. |