Med overskriften ”Hyldest til
bilerne” bød Anders Bruun velkommen, da Classic Car
House slog portene op for første gang. Den nye
danske bil-attraktion, der nu er skudt op lige
overfor Frilandsmuset i Kgs. Lyngby nord for
København – og få hundrede meter fra Sorgenfri Slot,
er kronen på det mesterværk, som Anders Bruun har
stået i spidsen for, og som over et par årtier har
udviklet sig til at være en af Danmarks absolut
største bilvirksomheder.
Anders Bruun er lig med 3.
generation af K.W.Bruun. I hans tid ved roret –
Anders Bruun er også i dag fortsat
bestyrelsesformand for familievirksomheden – er
K.W.Bruun vokset til en koncern med et
driftsresultat i milliardstørrelsen og en omsætning
der er ti gange større. Bilimportvirksomheden er
fortrinsvis koncentreret om Stellantis koncernens
mainstream produkter med Peugeot og Citroën som de
drivende kræfter.
Familie-projekt
Det er på det grundlag, at
Anders Bruun i samarbejde med datteren Maria
Bruun-Lander udviklede tanken om, at etablere et
bilhus med større fokus på biler og deres betydning
i bred forstand end man normalt ser i bilverdenen.
Nu står det færdigt og inkluderer ikke mindst et
usædvanligt bilmuseum, som præsenterer vigtige
bilmodeller i bilernes historie, men fremfor
underbygger den passion, som altid har præget
K.W.Bruun og som ret beset er grundstammen i
koncernens virksomhed.
Classic Car House er
etableret på de arealer, hvor det tidligere
Landbrugsmuseum holdt til. Det inkluderer en pompøs
og historisk hovedbygning samt et antal
sidebygninger, hvor man gradvist fra hovedbygningens
museumsafsnit bevæger sig gennem en parade af
klassiske biler af enhver art over i et kundeafsnit,
hvor ejere af klassiske biler kan have deres
klenodier parkeret, sikkert og godt.
Komplekset omfatter et
specialværksted, en restaurant med et velvoksent
køkken, der foruden en bistro inkluderer en stor
festsal og flere konferencelokaler. Og så har
ledelsen naturligvis også til huse i
bygningskomplekset, der er opført på en 18.000
kvadratmeter stor grund. Desuden er der et regulært
salgs-område i flere etager, hvor der kan handles
klassiske biler
Le Mans inspirerede
”Det er vores håb, at vi
gennem Classic Car House over tiden kommer til at
give noget af det tilbage, som bilverdenen og
bilhistorien over årene har givet os og vores
familie,” fortæller Anders Bruun, som med passion i
stemmen beretter om hvordan idéen opstod.
”Maria og jeg var i Le Mans i
forbindelse med et af de 24-timers Le Mans løb, som
Tom Kristensen vandt sent i hans karriere. Vi stod
ved præmieskammelen sammen med tusindvis af
begejstrede tilskuere. Foran os stod et hold
englændere, der havde en slags fiskestang med et
britisk flag på, som de svingede med i luften, da
det klassevindende Aston Martin team fik overrakt
deres præmier. Senere var det så Tom Kristensens tur
til at få sin præmie for totalsejren. Ned kom det
britiske flag og lynhurtigt blev Dannebrog hejst på
fiskestangen, og så blev der svinget med det danske
flag af de selvsamme englændere.”
Grænseløs glæde og
samhørighed
For Maria og hendes far var
det ét af utallige eksempler på, hvordan bilverdenen
og motorsporten ikke mindst står sammen i glæde og
samhørighed på tværs af landegrænser, forskellige
kulturer, sociale forskelligheder og dybe
meningsforskelle, som ellers ofte er medvirkende til
uro i verden. Trods forskelligheden mødes man i
fællesskab, baseret på passion og livsglæde med
biler og motorsport som omdrejningspunkt.
”Derfor er det ultimative mål for os også, at alle
vores gæster, uanset baggrunden for og formålet med
deres besøg går herfra med et smil på læben,” siger
Anders Bruun, som i øvrigt selv mødte op til
indvielsen af Classic Car House med et stort smil på
læberne, påklædt som det sig hører og bør, i
klassisk dress og oven i købet bag rattet af en 6,5
hestes Humberette fra 1904. Ved sin side havde
Anders Bruun Lyngby-Taarbæks borgmester, Sofia
Osmani.
I museets 2-etagers centerhal i det tidligere
landbrugsmuseum kan man i den første tid opleve
denne Citroën DS Tissier, som er en slags ladvogn
til transport af fx en Citroën ID21 Chapron.
Denne levende opstillling viser hvor enkelt et
køretøj en Citroën 2CV er. Delene er i bevægelse og
kører op og ned.
Solen skinner altid i en Datsun, reklameslogan fra
også en Datsun 1000 (introduceret i 1967).
Opel GT og Ford Sierra er markente biler fra hver
deres epoke.
Peugeot 404 kommer man ikke udenom, når det et
K.W.Bruun, der er grundlaget for museet.
Et unikt design udgør denne Renault Caravel fra
1959.
Austin Mini var banebrydende for sin tid.
BMW Isetta 300 kan næsten ikke kaldes en bil. De
første af slagsen kom på markedet tilbage i
1950'erne. |