- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Et par af klenodierne, der tegner den mere sofistikerede udvikling indenfor bilhistorien, er denne Bugatti Type 57SC Atlantic. Bilen er en replika identisk med de ialt kun 4 biler, der blev bygget i perioden 1936-1938.


Classic Car House: Kronen på mesterværket


Af Søren Clauding – august 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med overskriften ”Hyldest til bilerne” bød Anders Bruun velkommen, da Classic Car House slog portene op for første gang. Den nye danske bil-attraktion, der nu er skudt op lige overfor Frilandsmuset i Kgs. Lyngby nord for København – og få hundrede meter fra Sorgenfri Slot, er kronen på det mesterværk, som Anders Bruun har stået i spidsen for, og som over et par årtier har udviklet sig til at være en af Danmarks absolut største bilvirksomheder.

 

Anders Bruun er lig med 3. generation af K.W.Bruun. I hans tid ved roret – Anders Bruun er også i dag fortsat bestyrelsesformand for familievirksomheden – er K.W.Bruun vokset til en koncern med et driftsresultat i milliardstørrelsen og en omsætning der er ti gange større. Bilimportvirksomheden er fortrinsvis koncentreret om Stellantis koncernens mainstream produkter med Peugeot og Citroën som de drivende kræfter.

 

Familie-projekt

Det er på det grundlag, at Anders Bruun i samarbejde med datteren Maria Bruun-Lander udviklede tanken om, at etablere et bilhus med større fokus på biler og deres betydning i bred forstand end man normalt ser i bilverdenen. Nu står det færdigt og inkluderer ikke mindst et usædvanligt bilmuseum, som præsenterer vigtige bilmodeller i bilernes historie, men fremfor underbygger den passion, som altid har præget K.W.Bruun og som ret beset er grundstammen i koncernens virksomhed.

 

Classic Car House er etableret på de arealer, hvor det tidligere Landbrugsmuseum holdt til. Det inkluderer en pompøs og historisk hovedbygning samt et antal sidebygninger, hvor man gradvist fra hovedbygningens museumsafsnit bevæger sig gennem en parade af klassiske biler af enhver art over i et kundeafsnit, hvor ejere af klassiske biler kan have deres klenodier parkeret, sikkert og godt.

 

Komplekset omfatter et specialværksted, en restaurant med et velvoksent køkken, der foruden en bistro inkluderer en stor festsal og flere konferencelokaler. Og så har ledelsen naturligvis også til huse i bygningskomplekset, der er opført på en 18.000 kvadratmeter stor grund. Desuden er der et regulært salgs-område i flere etager, hvor der kan handles klassiske biler

 

Le Mans inspirerede

”Det er vores håb, at vi gennem Classic Car House over tiden kommer til at give noget af det tilbage, som bilverdenen og bilhistorien over årene har givet os og vores familie,” fortæller Anders Bruun, som med passion i stemmen beretter om hvordan idéen opstod.

 

”Maria og jeg var i Le Mans i forbindelse med et af de 24-timers Le Mans løb, som Tom Kristensen vandt sent i hans karriere. Vi stod ved præmieskammelen sammen med tusindvis af begejstrede tilskuere. Foran os stod et hold englændere, der havde en slags fiskestang med et britisk flag på, som de svingede med i luften, da det klassevindende Aston Martin team fik overrakt deres præmier. Senere var det så Tom Kristensens tur til at få sin præmie for totalsejren. Ned kom det britiske flag og lynhurtigt blev Dannebrog hejst på fiskestangen, og så blev der svinget med det danske flag af de selvsamme englændere.”

 

Grænseløs glæde og samhørighed

For Maria og hendes far var det ét af utallige eksempler på, hvordan bilverdenen og motorsporten ikke mindst står sammen i glæde og samhørighed på tværs af landegrænser, forskellige kulturer, sociale forskelligheder og dybe meningsforskelle, som ellers ofte er medvirkende til uro i verden. Trods forskelligheden mødes man i fællesskab, baseret på passion og livsglæde med biler og motorsport som omdrejningspunkt.

 

”Derfor er det ultimative mål for os også, at alle vores gæster, uanset baggrunden for og formålet med deres besøg går herfra med et smil på læben,” siger Anders Bruun, som i øvrigt selv mødte op til indvielsen af Classic Car House med et stort smil på læberne, påklædt som det sig hører og bør, i klassisk dress og oven i købet bag rattet af en 6,5 hestes Humberette fra 1904. Ved sin side havde Anders Bruun Lyngby-Taarbæks borgmester, Sofia Osmani.

I museets 2-etagers centerhal i det tidligere landbrugsmuseum kan man i den første tid opleve denne Citroën DS Tissier, som er en slags ladvogn til transport af fx en Citroën ID21 Chapron.


Denne levende opstillling viser hvor enkelt et køretøj en Citroën 2CV er. Delene er i bevægelse og kører op og ned.


Solen skinner altid i en Datsun, reklameslogan fra også en Datsun 1000 (introduceret i 1967).


Opel GT og Ford Sierra er markente biler fra hver deres epoke.


Peugeot 404 kommer man ikke udenom, når det et K.W.Bruun, der er grundlaget for museet.


Et unikt design udgør denne Renault Caravel fra 1959.


Austin Mini var banebrydende for sin tid.


BMW Isetta 300 kan næsten ikke kaldes en bil. De første af slagsen kom på markedet tilbage i 1950'erne.

Classic Car Festival
Classic Car Hous afholder søndag d. 10. september Classic Car Festival på Sorgenfri Slot, få hundrede meter fra det nye bilhus. I Classic Car House skal der betales entré for at få adgang til museet, alt imens det er gratis at besøge Clasic Car Festival.

Classic Car House blev indviet med manér, da Anders Bruun ankom til det nye bilhus i klassisk dress og oven bag rattet af en 6,5 hestes Humberette fra 1904. Ved sin side havde Anders Bruun Lyngby-Taarbæks borgmester, Sofia Osmani.



Stilren optræden: Maria Bruun-Lander (th) sammen med Kommunikationschef, Dorthe Arvin.

Salgshallen flankerer hovedbygningen i det tidligere landbrugsmuseum, der fortsat er museum, men nu med klassiske biler.


Austin Healey 3000 MKIII fra 1960 er synonym med datidens sportsvogne.


Den første generation af Chevrolet Corvette var døbt C1. Bilen blev fremstillet i årene 1953-1962. I baggrunden en Jaguar E-Type.


Mercedes 300 SL er et sportsvogns inkon uden sidestykke, her i den særlige Gullwing (mågevinge) version.


Præcis denne Hummer Super Snipe fra 1939 blev benyttet, da Fieldmarshal Montgomery blev kørt i triumftog gennem Københavns gader 12. maj 1945.


Vigtige bidragydere til Classic Car House er Karen og Jørgen Strøjer Hansen, der selv besidder en enestående samling af eksotiske biler på Fyn  (strojersamlingen.dk).

På museet kan man se en håndfuld vigtige Le Mans racere. Forrest en Panoz, bag den en Ford GT40, en Jaguar D-Type og en Bentley fra 1920'erne.


På museet kan man også se denne Porsche 911/996 GT3, som blev nr. 2 i 24-timers Le Mans 2006 i GT2-klassen, ikke mindst ved Motorsidens redaktørs mellemkomst. Dominik Farnbacher kørte bilen, som han delte med Lars Erik Nielsen og Pierre Ehret.

De førte klassen halvanden time inden løbets afslutning, da gearstangen knækkede og den dengang blot 22-årige Farnbacher måtte stoppe lige efter Mulsanne kurven og reparere bilen.

Han fik skabt en intermistisk løsning, men løbets officials nægte ham tilladelse til at køre, indtil undertegnede, der "tilfældigvis" var i Le Mans også det år og på plads i Mulsanne-kurven på godt skole-fransk fik overbevist dem om, at bilen kunne køre. Derpå fik den unge tyske racerkører, der ikke kunne et ord fransk, lov til at fortsætte. Og holdet nåede siden målstregen på førnævnte 2. plads. Det danske undervisningssystem hverken var eller er nu ikke så dårligt endda...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt