- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


2022 eCarExpo i Bella Center

Nye elbiler til en ny fremtid


Af Søren Clauding – 28. oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var ingen, der kunne klage over fremmødet på førstedagen ved eCarExpo, der efter sigende skulle være Nordens største udstilling indenfor elektriske biler med hvad dertil hører. Branchen var mødt talstærkt op og siden satser man naturligvis på, at publikum over weekenden også vil strømme talrigt til Bella Centret.

 

Flere bilimportører har benyttet lejligheden til at præsentere nye biler, alle med fuld elektrisk drift. Hér var der ingen plug-in hybrider eller andre afarter af elektrificerede biler. Alle var fuldt elektriske og sendte dermed et signal, som politisk blev underbygget af taler fra såvel politisk hold som brancheorganisationer.

 

Lettere misvisende

I den forbindelse var et interessant, at man på den ene side refererede til den beslutning, som EU Kommissionen torsdag aften havde truffet vedr. stop af salg af nye fossilfri biler fra 2035, på den anden side ikke informerede om, at beslutningen skulle revurderes i 2026, når man har en klarere fornemmelse af, hvor verden bærer hen med hensyn til den generelle energisituation og især udviklingen af syntetisk benzin og eFuel i bred forstand.

 

Men eller var fokus naturligvis på de nye biler, hvor mange måske endnu ikke var nået ud til publikum i almindelighed, og nogle kunne ses for første gang overhovedet på dansk grund.

 

Ny Aiways U6

Iøjefaldende er den helt nye Aiways U6, der i sit ganske design er helt ny, selvom den er baseret på U5 modellen, der fortsat er i handlen. U6 er en 4-dørs SUV-coupé og i sammenligning med U5 har den en ny og kraftigere elmotor på 218 hestekræfter under motorhjelmen.

 

Motoren er egenudviklet af Aiways og som en lille specialitet i branchen, bliver den også produceret på Aiways egen fabrik. At motoren er egenudviklet giver blandt andet den fordel, at man kan lave den mest optimale integration med bilens øvrige tekniske komponenter.

 

Elmotoren er også blevet mindre og lettere end den, der anvendes i U5 modellen. Der er fx skåret godt 15 procent af vægten ved brug af lettere materialer. Sammen med en mindre brug af magnetiske materialer betyder det fx at motoren får en større energi-effektivitet.

 

Motoren kommer både med en forbedret ydelse og et højere drejningsmoment. Det indebærer bl.a. at 0 til 100 km/t kan klares på kun 6,9 sek. Og da der samtidig er arbejdet målrettet på at minimere støjen fra transmissionen og de elektriske komponenter, er komfortniveauet under kørsel også forbedret.

 

En anden og spændende forbedring af bilens energi-effektivitet kommer fra et nyudviklet temperatur-styringssystem. Her sørger en varmeveksler for nedkøling af elmotoren, når det er nødvendigt, men den kan også genbruge overskudsvarmen fra motoren til at varme kabinen eller batteripakken op. Det er især en fordel, når udendørstemperaturen er lav.

 

BYDer op til danskerne

Aiways er kinesisk af oprindelse og det samme gælder det i Danmark nye bilmærke ”BYD”. BYD betyder Build Your Dreams og er i dag en global virksomhed med 290.000 medarbejdere. Virksomheden gør sig indenfor elektronik, ny energi, jernbanedrift og altså også bilproduktion.

 

Det er den danske bilimportvirksomhed, Nic. Christiansen gruppen (som også importerer Hyundai) som forestår importen til Danmark og man er netop nu klar, også til levering, med den billigste og den mest kompakte af de tre modeller, man lægger ud med.

 

Modellen hedder Atto 3 og er en 4,46 meter lang C-SUV i et moderne design og fine interiørdetaljer som fx en 12,6” respektive en 15,6” skærm (afhængig af udstyrsversion), der kan rotere 90 grader. Bilen synes at være ret veludstyret, den er forhjulstrukken, elmotoren yder 204 hk, rækkevidden er 420 km og der gives 4 års garanti. Prisen for den billigste version er 330.000 kroner.

 

BYD Atto 3 har to større ”søskende” i form af luksus-modellerne Tang og Han. De er begge prissat til 600.000 kroner og er hhv. en SUV og en rummelig 4-dørs coupé. Det er dog alene Atto 3, der kan ses i Bella Center.

 

Hyundai Ioniq 6

Fra samme importør præsenteres imidlertid også den koreanske Hyundai Ioniq 6, som er baseret på Ioniq 5 men er en noget større, 4,86 meter lang 4-dørs coupé-SUV og batterier på hhv. 53 og 77,4 kWh, hvor sidstnævnte hænger sammen med den firehjulstrukne version. Der findes motormæssigt tre versioner på hhv. 151, 228 og 325 hk.

 

Det store batteri i Ioniq 6 giver en rækkevidde på op til 614 kilometer (WLTP) på én opladning og bilen har i kraft af en cW vrædi på 0,21 et energiforbrug på ned til 13,9 kWh/100 km. Med 800 volt-teknologi er det muligt at lynoplade op til 351 km rækkevidde på 15 minutter.

 

BMW i7

Og så kommer man ikke uden om den nye store BMW 7-serie, som i ”i7” form var på stand i Bella Centeret. Bilen er præsenteret med såvel en diesel som en benzindrivline (kun benzin’eren kommer til Danmark), men i sagens natur var det alene den 536 hk og 745 Nm stærke elbils-version, der er på plads i København.

 

Den elektriske BMW har firehjulstræk og en batteripakke på 106 kWh, der giver en rækkevidde på 625 kilometer. Og den 5,29 meter lange limousine kan flintre fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder.


Cockpittet i den knald-gule sporty Aiways U6 er farverigt og moderne. Bilen er også vist øverst på siden.


BYD Atto 3 er den ene af tre nye modeller fra den kinesiske elektro-industri gigant.


Det er ikke til at se det, gengivet med masser af kunstlys, men den udstillede Hyundai Ioniq 6 er faktisk blå, næsten sort.


Der var stor interesse om den helt nye generation BMW 7-serie, udstillet i i7 versionen med 536-hestes drivline.


Nissan Ariya er en af kandidaterne til titlen som Årets Bil i Danmark 2023. Den kan også ses i Bella Centret.

Det stærkt hypede Polestar brand har bl.a. Precept modellen på eCarExpo.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt