Der var ingen, der kunne
klage over fremmødet på førstedagen ved eCarExpo,
der efter sigende skulle være Nordens største
udstilling indenfor elektriske biler med hvad dertil
hører. Branchen var mødt talstærkt op og siden
satser man naturligvis på, at publikum over
weekenden også vil strømme talrigt til Bella
Centret.
Flere bilimportører har
benyttet lejligheden til at præsentere nye biler,
alle med fuld elektrisk drift. Hér var der ingen
plug-in hybrider eller andre afarter af
elektrificerede biler. Alle var fuldt elektriske og
sendte dermed et signal, som politisk blev
underbygget af taler fra såvel politisk hold som
brancheorganisationer.
Lettere misvisende
I den forbindelse var et
interessant, at man på den ene side refererede til
den beslutning, som EU Kommissionen torsdag aften
havde truffet vedr. stop af salg af nye fossilfri
biler fra 2035, på den anden side ikke informerede
om, at beslutningen skulle revurderes i 2026, når
man har en klarere fornemmelse af, hvor verden bærer
hen med hensyn til den generelle energisituation og
især udviklingen af syntetisk benzin og eFuel i bred
forstand.
Men eller var fokus
naturligvis på de nye biler, hvor mange måske endnu
ikke var nået ud til publikum i almindelighed, og
nogle kunne ses for første gang overhovedet på dansk
grund.
Ny Aiways U6
Iøjefaldende er den helt nye
Aiways U6, der i sit ganske design er helt ny,
selvom den er baseret på U5 modellen, der fortsat er
i handlen. U6 er en 4-dørs SUV-coupé og i
sammenligning med U5 har den en ny og kraftigere
elmotor på 218 hestekræfter under motorhjelmen.
Motoren er egenudviklet af
Aiways og som en lille specialitet i branchen,
bliver den også produceret på Aiways egen fabrik. At
motoren er egenudviklet giver blandt andet den
fordel, at man kan lave den mest optimale
integration med bilens øvrige tekniske komponenter.
Elmotoren er også blevet
mindre og lettere end den, der anvendes i U5
modellen. Der er fx skåret godt 15 procent af vægten
ved brug af lettere materialer. Sammen med en mindre
brug af magnetiske materialer betyder det fx at
motoren får en større energi-effektivitet.
Motoren kommer både med en
forbedret ydelse og et højere drejningsmoment. Det
indebærer bl.a. at 0 til 100 km/t kan klares på kun
6,9 sek. Og da der samtidig er arbejdet målrettet på
at minimere støjen fra transmissionen og de
elektriske komponenter, er komfortniveauet under
kørsel også forbedret.
En anden og spændende
forbedring af bilens energi-effektivitet kommer fra
et nyudviklet temperatur-styringssystem. Her sørger
en varmeveksler for nedkøling af elmotoren, når det
er nødvendigt, men den kan også genbruge
overskudsvarmen fra motoren til at varme kabinen
eller batteripakken op. Det er især en fordel, når
udendørstemperaturen er lav.
BYDer op til danskerne
Aiways er kinesisk af
oprindelse og det samme gælder det i Danmark nye
bilmærke ”BYD”. BYD betyder Build Your Dreams og er
i dag en global virksomhed med 290.000 medarbejdere.
Virksomheden gør sig indenfor elektronik, ny energi,
jernbanedrift og altså også bilproduktion.
Det er den danske
bilimportvirksomhed, Nic. Christiansen gruppen (som
også importerer Hyundai) som forestår importen til
Danmark og man er netop nu klar, også til levering,
med den billigste og den mest kompakte af de tre
modeller, man lægger ud med.
Modellen hedder Atto 3 og er
en 4,46 meter lang C-SUV i et moderne design og fine
interiørdetaljer som fx en 12,6” respektive en 15,6”
skærm (afhængig af udstyrsversion), der kan rotere
90 grader. Bilen synes at være ret veludstyret, den
er forhjulstrukken, elmotoren yder 204 hk,
rækkevidden er 420 km og der gives 4 års garanti.
Prisen for den billigste version er 330.000 kroner.
BYD Atto 3 har to større
”søskende” i form af luksus-modellerne Tang og Han.
De er begge prissat til 600.000 kroner og er hhv. en
SUV og en rummelig 4-dørs coupé. Det er dog alene
Atto 3, der kan ses i Bella Center.
Hyundai Ioniq 6
Fra samme importør
præsenteres imidlertid også den koreanske Hyundai
Ioniq 6, som er baseret på Ioniq 5 men er en noget
større, 4,86 meter lang 4-dørs coupé-SUV og
batterier på hhv. 53 og 77,4 kWh, hvor sidstnævnte
hænger sammen med den firehjulstrukne version. Der
findes motormæssigt tre versioner på hhv. 151, 228
og 325 hk.
Det store batteri i Ioniq 6
giver en rækkevidde på op til 614 kilometer (WLTP)
på én opladning og bilen har i kraft af en cW vrædi
på 0,21 et energiforbrug på ned til 13,9 kWh/100 km.
Med 800 volt-teknologi er det muligt at lynoplade op
til 351 km rækkevidde på 15 minutter.
BMW i7
Og så kommer man ikke uden om
den nye store BMW 7-serie, som i ”i7” form var på
stand i Bella Centeret. Bilen er præsenteret med
såvel en diesel som en benzindrivline (kun
benzin’eren kommer til Danmark), men i sagens natur
var det alene den 536 hk og 745 Nm stærke
elbils-version, der er på plads i København.
Den elektriske BMW har
firehjulstræk og en batteripakke på 106 kWh, der
giver en rækkevidde på 625 kilometer. Og den 5,29
meter lange limousine kan flintre fra 0-100 km/t på
4,7 sekunder.
|