Hvis man i de sidste dage har
været en del af by-vrimlen omkring Volkswagens City
studie på hjørnet af Rådhuspladsen i København og
derigennem bidraget til byens summen, ville man bag
de store glasruder kunne møde Volkswagens to nye
summere: ID.Buzz. Man skal godt nok hen på efteråret
for at se om den kan køre, men nu er den der i hvert
fald.
Og køre kan den jo nok, for
det er den velkendte platform, som også benyttes til
de øvrige fuld elektriske Volkswagens med
fællesbetegnelsen ”ID”, der danner det tekniske
grundlag for Buzz’eren. Det giver god mening, det
medvirker til at holde prisen nede (490.000 kroner
på bus-versionen og 330.000 kroner ekskl. moms for
varebilen). Og så har den derigennem også fået
baghjulstræk, præcis som de legendariske Rugbrød, VW
Bus eller VW Transporter, der har dannet
udgangspunkt for den nye elbil.
Rider på elbilsbølgen
Ved præsentationen i
København summede det på Rådhuspladsen, men også i
hjørnerne på VW City Studio: Den bliver en succes.
Som med alting her i verden er intet sikkert, før
det er sket, men for nærværende rider den i hvert
fald på elbils-bølgen og den store økonomiske
fordel, hvor samfundet betaler for den
afgiftsfritagelse, som fortsat er gældende for det
fuldt elektriske biler.
Og selvom der er store
udsigter til, at batteriteknologien om få år er en
ganske anden og at syntetiske brændstoffer og
flydende alternativer som fx brint også får plads i
fremtidig mobilitet, giver det god mening, at være
på forkant med en alsidig MPV (som bus-udgaven af
Buzz med tilnavnet ”Pro” ret beset er), og den
tilsvarende varevogn, som er døbt ID.Buzz Cargo.
Som New Beetle så Buzz
Volkswagen ID.Buzz – ja,
billerne siger jo mere end mange ord – men udover et
iøjefaldende ydre fører den i undertegnedes
verdensbillede tankerne hen på forskellen mellem den
oprindelige, legendariske VW Type 1 (boblen) og New
Beetle, der tiltrak sig stor opmærksomhed i
produktionsårene fra 1998 til 2010. De to havde
umiskendelige fællestræk men var ellers vidt
forskellige. Det samme kan siges om VW Rugbrødet og
ID.Buzz.
Uden at være uhåndterbar stor
er ID.Buzz en velvoksen bil, godt og vel så lang som
VW Golf Variant, 4,71 meter. Den er rundt regnet 2
meter bred (1,99 meter) og næsten 2 meter høj (1,94
meter). Den vejer omkring 2300 kg og ”Pro” har 6
respektive 7 siddepladser – tilsvarende har Cargo
udgaven 3,9 kubikmeter lastkapacitet/627 kg
nyttelast med en varerumslængde på 2,21 meter. Som
et kuriosum var det oprindelige VW Type 2 ”Rugbrød”
fra 1949 4,28 meter lang, 1,72 meter bred og 1,94
meter høj.
Designet sælger
Men mon ikke bilens
fremtoning er den væsentligste købsfaktor, altså
bortset fra det der med den elektriske drivline. Den
ser rigtig godt ud, helt i tidens stil, med store
19”hjul med lavprofildæk og det digitale udstyr, som
man kender fra ID.3 og ID.4.
77 kWh batteriet muliggør en
rækkevidde på 417 km (WLTP med forbehold for
finjustering, når ID.Buzz er i serieproduktion) og
nok så vigtigt: Den kan DC-lades med op til 170 kW
og da tager det omkring en halv time at lade op fra
5 til 80 procent.
Masser af kræfter
Drivlinen er det meste af 10
gange så kraftigt som for 70 år siden (204 hk versus
24 hk). Tankevækkende, for det oprindelige rugbrød
er kun taget mindre end 1000 kg på i vægt ifm.
elektrificeringen. I øvrigt er såvel en
camper-udgave (California) og en 4-hjulstrukken
udgave på tegnebrættet. Som bekendt findes ID.4 jo
også med en elmotor oppe fortil.
Og hvornår den kan købes? I
disse uforudsigelige tider skal leveringstider tages
med et vist forbehold, men Volkswagen i Danmark
satser på sidst på året 2022 og udgaverne med flere
end 5 siddepladser bliver engang i 2023.
|