- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World tracktest:

Toyota Supra GR Supra 3,0 iMT


Den lille forskel med den store virkning


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det lød lidt som et returløb fremfor et fremskridt, da Toyota ville præsentere deres i øvrigt fremragende sportsvogn, GR Supra, med manuelt gear. Det plejer at være modsat, først manuelt gear, så automatik. Men ligeså lille som forskellen kan synes, ligeså stor virkning havde den, kunne vi konstatere, da vi prøvekørte den nye GR Supra variant på Circuito Monteblanco vest for Sevilla i Spanien.

 

Men det er en virkning, man skal ville. For det første bliver Supra’en langsommere i optrækket med manuelt gear, så i dragracet ned til første kurve må man finde sig at blive distanceret af den automatisk gearede bil – 0-100 km/t tilbagelægges ganske enkelt 0,3 sekund hurtigere i den. Det skyldes i al sin enkelthed, at 8-trins automatgearet skifter hurtigere end man manuelt kan gøre det, og så er udvekslingen ”pr. gear” lavere i A/T versionen.

 

Automatikkens handikap

Men siden er det i praksis også forbi med automatgearsbilens overlegenhed. 8-trins automatgearet er fremragende, derom skal der ikke sås tvivl. Men et hvilket som helst automatgears største handikap er, at det ikke kan forudsige hvilket gear, der er optimalt om et øjeblik.

 

Automatgearet kan desuden finde på, at skifte gear midt i et kurveforløb, hvor det måske ikke er optimalt. Med manuelt gear vælger føreren, hvilket gear der skal køres i. Og er han forudseende, vælger han bedre end automatgearet, og så skal der ikke mange svingkombinationer til, før ”det førnævnte 0,3 sekund” er halet ind.

 

Den menneskelige forudseenhed

Konklusion: Den menneskelige forudseenhed er fortsat af stor betydning og det kommer især til udtryk ved sportslig kørsel. Og én ting til: Elektronikken kan måske godt føle, hvis vejgrebet ændres, fx ved skiftet mellem forskellige typer asfalt, eller hvis vejbanen begynder at skråne, men først når det sker. Også hér kan føreren tilpasse kørslen gennem forudseenhed.

 

Grundliggende er de to GR Supra varianter ens. Men fordi bilen er så kompakt en konstruktion, måtte der en større ombygning til, før det manuelle gear kunne erstattet automatgearet.



Meget er anderledes

Betjeningspanelet mellem sæderne er forskelligt, men også derunder ser konstruktionen meget anderledes ud. Den nye manuelle gearkasse er måske nok manuel, men den har en slags ”intelligens” indbygget, som dels sikrer, at men ikke fejlagtigt rammer et gear ved siden af, men også får omdrejningstallene til at passe sammen.

 

Den sætter fx motoren op i omdrejninger ved nedgearing og kobler først til, når omdrejningstallene passer. Og for den, der vil have fuld egenhændig kontrol, kan systemet naturligvis deaktiveres – så sker gearskiftet fuldt og helt på eget ansvar.

 

Sådan en gearkasse havde man ikke i forvejen, så den skulle også lige konstrueres, inden GR Supra iMT, som den hedder, var produktionsklar.

 

Hjulophæng og drivline

Men selv da, var Toyota ingeniørerne ikke tilfredse. For såvel hjulophæng som resten af drivlinen, koblingen fx, skulle også tilpasses det ændrede drejningsmoment, som leveres meget direkte gennem en manuel transmission. Naturligvis skulle det samlede kontrolsystem også justeres ind efter drivlinen.

 

Resultatet kan man fornemme i videoen her på siden, selvom der ikke køres på grænsen og selvom der var for få omgange til rådighed på racerbanen til at optimere kørslen. Men hvad der stod helt klart var, at det måske nok var et ønske fra Supra-kunderne om at et manuelt gear skulle være en option, der satte gang i udviklingen. Men da Toyota derpå gik i gang med at skabe den manuelle transmission, gik de linen helt ud og skabte en usædvanlig velkørende og ganske særlig manuelt gearet sportsvogn.



Kun med den store motor

I praksis, og det er også dér, det giver mest mening, er det alene 3-liters modellen med op til 340 hestekræfter, der kan leveres med iMT gearet. Og så er iMT modellen tilgængelig i en særlig letvægts udgave, hvor man har sluppet 38,3 kg ift. automatgearsudgaven. Forskellen er dog lille mellem de to iMT versioner, for i forvejen står den manuelle gearkasse for 21,8 kg af vægtreduktionen, og letvægtsudgaven bliver da som udgangspunkt heller ikke markedsført i Danmark, hvor modellen i øvrigt lander i Danmark i sensommeren 2022.

 

Som et lille biprodukt til iMT versionen har Toyota ved samme lejlighed finjusteret bremse-kontrol systemet, så det er blevet endnu bedre. Og den fordel indgår også fremover i de automatisk gearede biler.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

First tracktest - videotest: Toyota GR Supra iMT

Toyota har skabt en ny version af deres populære GR Supra sportsvogn med 340-hestes 6-cylindret benzinmotor, den hedder iMT, den er manuelt gearet og det har vi prøvet på en racerbane i Sydspanien, og det var faktisk ret godt. Fuld HD.





Hurtige fakta om Toyota GR Supra 3,0 iMT


Introduktion i Danmark: Sensommeren 2022

 

Listepris, Premium Coupé: kr. 1.074.990.

 

6 cylindret 3-liters turbobenzin rækkemotor. 6 trins manuelt gear. 340 hk/5000-6500 omdr./min. 500 Nm/1600-4500 omdr./min. 0-100 km/t: 4,6 sek. Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset). 11,4 km/l. 198 g CO2/km.

 

Længde: 4,38 meter.

Højde: 1,30 meter.

Bredde: 1,85 meter.

Bagagekapacitet: 290 liter

Egenvægt: 1502 kg.


Link til importøren

255/35-19 hjul.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt