Det lød lidt som et returløb
fremfor et fremskridt, da Toyota ville præsentere
deres i øvrigt fremragende sportsvogn, GR Supra, med
manuelt gear. Det plejer at være modsat, først
manuelt gear, så automatik. Men ligeså lille som
forskellen kan synes, ligeså stor virkning havde
den, kunne vi konstatere, da vi prøvekørte den nye
GR Supra variant på Circuito Monteblanco vest for
Sevilla i Spanien.
Men det er en virkning, man
skal ville. For det første bliver Supra’en
langsommere i optrækket med manuelt gear, så i
dragracet ned til første kurve må man finde sig at
blive distanceret af den automatisk gearede bil –
0-100 km/t tilbagelægges ganske enkelt 0,3 sekund
hurtigere i den. Det skyldes i al sin enkelthed, at
8-trins automatgearet skifter hurtigere end man
manuelt kan gøre det, og så er udvekslingen ”pr.
gear” lavere i A/T versionen.
Automatikkens handikap
Men siden er det i praksis
også forbi med automatgearsbilens overlegenhed.
8-trins automatgearet er fremragende, derom skal der
ikke sås tvivl. Men et hvilket som helst
automatgears største handikap er, at det ikke kan
forudsige hvilket gear, der er optimalt om et
øjeblik.
Automatgearet kan desuden
finde på, at skifte gear midt i et kurveforløb, hvor
det måske ikke er optimalt. Med manuelt gear vælger
føreren, hvilket gear der skal køres i. Og er han
forudseende, vælger han bedre end automatgearet, og
så skal der ikke mange svingkombinationer til, før
”det førnævnte 0,3 sekund” er halet ind.
Den menneskelige
forudseenhed
Konklusion: Den menneskelige
forudseenhed er fortsat af stor betydning og det
kommer især til udtryk ved sportslig kørsel. Og én
ting til: Elektronikken kan måske godt føle, hvis
vejgrebet ændres, fx ved skiftet mellem forskellige
typer asfalt, eller hvis vejbanen begynder at
skråne, men først når det sker. Også hér kan føreren
tilpasse kørslen gennem forudseenhed.
Grundliggende er de to GR
Supra varianter ens. Men fordi bilen er så kompakt
en konstruktion, måtte der en større ombygning til,
før det manuelle gear kunne erstattet automatgearet.
Meget er anderledes
Betjeningspanelet mellem
sæderne er forskelligt, men også derunder ser
konstruktionen meget anderledes ud. Den nye manuelle
gearkasse er måske nok manuel, men den har en slags
”intelligens” indbygget, som dels sikrer, at men
ikke fejlagtigt rammer et gear ved siden af, men
også får omdrejningstallene til at passe sammen.
Den sætter fx motoren op i
omdrejninger ved nedgearing og kobler først til, når
omdrejningstallene passer. Og for den, der vil have
fuld egenhændig kontrol, kan systemet naturligvis
deaktiveres – så sker gearskiftet fuldt og helt på
eget ansvar.
Sådan en gearkasse havde man
ikke i forvejen, så den skulle også lige
konstrueres, inden GR Supra iMT, som den hedder, var
produktionsklar.
Hjulophæng og drivline
Men selv da, var Toyota
ingeniørerne ikke tilfredse. For såvel hjulophæng
som resten af drivlinen, koblingen fx, skulle også
tilpasses det ændrede drejningsmoment, som leveres
meget direkte gennem en manuel transmission.
Naturligvis skulle det samlede kontrolsystem også
justeres ind efter drivlinen.
Resultatet kan man fornemme i
videoen her på siden, selvom der ikke køres på
grænsen og selvom der var for få omgange til
rådighed på racerbanen til at optimere kørslen. Men
hvad der stod helt klart var, at det måske nok var
et ønske fra Supra-kunderne om at et manuelt gear
skulle være en option, der satte gang i udviklingen.
Men da Toyota derpå gik i gang med at skabe den
manuelle transmission, gik de linen helt ud og
skabte en usædvanlig velkørende og ganske særlig
manuelt gearet sportsvogn.
Kun med den store motor
I praksis, og det er også
dér, det giver mest mening, er det alene 3-liters
modellen med op til 340 hestekræfter, der kan
leveres med iMT gearet. Og så er iMT modellen
tilgængelig i en særlig letvægts udgave, hvor man
har sluppet 38,3 kg ift. automatgearsudgaven.
Forskellen er dog lille mellem de to iMT versioner,
for i forvejen står den manuelle gearkasse for 21,8
kg af vægtreduktionen, og letvægtsudgaven bliver da
som udgangspunkt heller ikke markedsført i Danmark,
hvor modellen i øvrigt lander i Danmark i
sensommeren 2022.
Som et lille biprodukt til
iMT versionen har Toyota ved samme lejlighed
finjusteret bremse-kontrol systemet, så det er
blevet endnu bedre. Og den fordel indgår også
fremover i de automatisk gearede biler.
|