Renault har måske mere end nogen anden fransk
bilproducent over årene været i stand til populært
sagt at tænke ud af boksen. Allerede et års tid
inden lanceringen af den spektakulære optakt til en
helt ny Renault 4 var man påbegyndt genoplivningen
af den ikoniske bil. Dert gjorde man ikke mindst i
fjor i anledning af 60-året for den ikoniske bils
fødsel.
Et eksempel er Renault Air4, et andet er Suite No 4,
som begge også var på preshow forud for efterårets
store udstilling i Paris. Billederne siger mere end
mange ord, men nogle få skal der trods bruges :
Renault Air4
Begge er umiskendeligt Renault 4 baserede. Renault
Air 4 er den flyvende bil, en quadcopter med navnet
Air4. Den er bygget i ultrstærkt kulfiber og er
udstyret med fire helikopter motorer og man
forestiller sig, at benytte 90.000 mAh betterier,
som ville kunne give den en hastighed på 93,6 km/t
og en flyvehøjde på 700 meter. Der er dog alene tale
om en show car – Renault har ingen intentioner om at
bygge en flyvende Renault 4.
Renault Suite No4
Idéen med Renault Suite No4 er, i stedet for at være
bundet til en fast position, når man vil nyde
udsigten fra sin hotelsuite, så at køre derhen, hvor
man gerne vil være. Ultra kompakt, iøjefaldende –
men, må man nok tilføje – beskedne muligheder for
privatliv.
Bilen er skabt af den
franske multi-diciplin designer,
Mathieu Lehanneur, på opfordring fra Renault.
Den er 100 procent elektrisk og kombinere
minimalistisk luksus for dem, der ligesom Renault og
Lehanneur har det med at tænke ud af boksen, også
når det gælder varetagelsen af deres livs indhold.
|