De seneste år har ikke været lette for de store
internationale motorshows. De var så småt ved at
blive udhulet inden Corona-pandemien satte en
effektiv bremse på i første omgang Genève Motorshow,
der ikke er set siden, IAA i Franktfurt, som
genopstod i München i en mærkværdig form under
pandemien, og nu har Paris Motorshow også forsøgt
sig. En af stjernerne på show’et var genoplivningen
af den legendariske Renault 4.
Paris Motorshow var dog lidt af en skygge af sig
selv, har vi ladet os fortælle, for vi har ellers
været trofaste gæster på showet i lysets by de
sidste 20-30 år. Men denne gang faldt showet
tidsmæssig uheldigt. Heldigvis havde Renault som en
af de helt store spillere på det parisiske motorshow
og i fransk bilindustri i det hele taget åbnet
dørene for et smugkik for, hvad man kunne forvente
på showet – som iøvrigt endte op med at have 400.000
besøgende. Så helt galt gik det altså ikke.
Helt nye Renault 4
Og det var bestemt ikke uinteressant, hvad Renault
havde at vise frem. Helt i centrum stod den kommende
helt elektriske Renault 4. Trods overdrevne
proportioner tegner der sig et billede af en kompakt
SUV, der har klare linjer tilbage i tiden
Hos Renault peger man på, at adel forpligter. Og i
bilverdenen forpligter det at bruge ikoniske
modelbetegnelser til nye biler. Med over otte
millioner eksemplarer solgt i mere end 100 lande,
forpligter det derfor i den grad, at bruge Renault 4
navnet til en helt ny bil - her 60 år efter den
oprindelige så dagens lys for første gang tilbage i
1962.
Renault 4EVER Trophy
Men, som det også gælder for den kommende Renault 5,
er det i den grad lykkes Renault at respektere
fortiden samtidig med, at man peger ind i fremtiden.
Renault 4Ever Trophy er navnet på den konceptbil,
som går forud for den produktionsklare Renault 4,
der lanceres om et par år.
Den oprindelige Renault 4 var jo faktisk datidens
SUV, før begrebet overhovedet blev opfundet. En bil
med stor frihøjde og et rummeligt interiør, der både
befandt sig godt på landevejen og på grusvejen. En
bil, der både var til bagage og passagerer. Om den
så var smuk, var der delte meninger om og det er der
sikkert stadig. Men de førnævnte otte millioner
antyder, at det betød uendelig lidt i den større
sammenhæng.
Den anden af to genoplivede ikoner
Renault 4EVER Trophy show car er som antydet den
anden ikoniske Renault model, der får en elektrisk
genstart. Den første var Renault 5 prototype, der
forventes at blive sat i serieproduktion næste år.
Nu er en konceptbil – eller showcar - i sagens natur
ofte en noget overdrevet størrelse i forhold til det
færdige produktionsklare resultat. Og på 4EVER
Trophy er der da også skruet op for det ekstreme.
Men, hvis man vil have en god ide om, hvordan
Renault 4 kommer til at se ud, så kik på billederne,
hvor Renauls danske informationschef, Søren Hyltoft
viser:
Alle de sorte dele på bilen, det vil sige blandt
andet hjul og sideskørter er stærkt overdrevet, mens
det, der er sølvgråt – altså selve karosseriet – er
meget tæt på produktionsmodellen.
Klare kendetegn
Og kender man Renault 4 blot en smule, genkender man
også 2022 udgaven af bilens silhuette, den
horisontale kølergrill med markante forlygter,
frihøjden, bagklappen samt det lille vindue bagerst.
I øvrigt er lygterne både for og bag identiske med
dem, der kommer til at sidde i gadeversionen,
ligesom det oplyste Renault logo også får premiere i
Renault 4.
Ligesom Renault 5 vil den nye Renault 4 være baseret
på den nye, dedikerede CMF-BEV-platform fra
Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen. Den er udviklet
til at sikre det bedste mix mellem ydelse og
rækkevidde uden at gå på kompromis med et distinkt
design. Det vil sige, at det bliver en bil, der er
fire meter lang – ligesom den kommende Renault 5.
Konceptbilen 4EVER Trophy er dog lidt større, den
har en akselafstand på 2,57 meter, den er 4,16 meter
lang, 1,95 meter bred og 1,9 meter høj.
Mens 4EVER Trophy helt klart er en off roader, er
den også designet til at kunne klare sig på
almindelig landevej. Den kommende 4L bliver lige så
alsidig som sin forgænger var – eller har været
siden 1962.
Positioneringen mellem Renault 5 og Renault 4 vil
være meget lig det, vi finder i dag mellem Renault
Clio og Renault Captur. Og ganske som Renaults andre
elbiler, er Renault 4 og 5 udviklet i Nordfrankrig.
|