- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere på Paris Motorshow 2022:


Legenden genoplives som ny elektrisk Renault 4


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De seneste år har ikke været lette for de store internationale motorshows. De var så småt ved at blive udhulet inden Corona-pandemien satte en effektiv bremse på i første omgang Genève Motorshow, der ikke er set siden, IAA i Franktfurt, som genopstod i München i en mærkværdig form under pandemien, og nu har Paris Motorshow også forsøgt sig. En af stjernerne på show’et var genoplivningen af den legendariske Renault 4.

 

Paris Motorshow var dog lidt af en skygge af sig selv, har vi ladet os fortælle, for vi har ellers været trofaste gæster på showet i lysets by de sidste 20-30 år. Men denne gang faldt showet tidsmæssig uheldigt. Heldigvis havde Renault som en af de helt store spillere på det parisiske motorshow og i fransk bilindustri i det hele taget åbnet dørene for et smugkik for, hvad man kunne forvente på showet – som iøvrigt endte op med at have 400.000 besøgende. Så helt galt gik det altså ikke.

 

Helt nye Renault 4

Og det var bestemt ikke uinteressant, hvad Renault havde at vise frem. Helt i centrum stod den kommende helt elektriske Renault 4. Trods overdrevne proportioner tegner der sig et billede af en kompakt SUV, der har klare linjer tilbage i tiden

 

Hos Renault peger man på, at adel forpligter. Og i bilverdenen forpligter det at bruge ikoniske modelbetegnelser til nye biler. Med over otte millioner eksemplarer solgt i mere end 100 lande, forpligter det derfor i den grad, at bruge Renault 4 navnet til en helt ny bil - her 60 år efter den oprindelige så dagens lys for første gang tilbage i 1962.

 

Renault 4EVER Trophy

Men, som det også gælder for den kommende Renault 5, er det i den grad lykkes Renault at respektere fortiden samtidig med, at man peger ind i fremtiden. Renault 4Ever Trophy er navnet på den konceptbil, som går forud for den produktionsklare Renault 4, der lanceres om et par år.

 

Den oprindelige Renault 4 var jo faktisk datidens SUV, før begrebet overhovedet blev opfundet. En bil med stor frihøjde og et rummeligt interiør, der både befandt sig godt på landevejen og på grusvejen. En bil, der både var til bagage og passagerer. Om den så var smuk, var der delte meninger om og det er der sikkert stadig. Men de førnævnte otte millioner antyder, at det betød uendelig lidt i den større sammenhæng.

 

Den anden af to genoplivede ikoner

Renault 4EVER Trophy show car er som antydet den anden ikoniske Renault model, der får en elektrisk genstart. Den første var Renault 5 prototype, der forventes at blive sat i serieproduktion næste år.

 

Nu er en konceptbil – eller showcar - i sagens natur ofte en noget overdrevet størrelse i forhold til det færdige produktionsklare resultat. Og på 4EVER Trophy er der da også skruet op for det ekstreme.

 

Men, hvis man vil have en god ide om, hvordan Renault 4 kommer til at se ud, så kik på billederne, hvor Renauls danske informationschef, Søren Hyltoft viser: Alle de sorte dele på bilen, det vil sige blandt andet hjul og sideskørter er stærkt overdrevet, mens det, der er sølvgråt – altså selve karosseriet – er meget tæt på produktionsmodellen.

 

Klare kendetegn

Og kender man Renault 4 blot en smule, genkender man også 2022 udgaven af bilens silhuette, den horisontale kølergrill med markante forlygter, frihøjden, bagklappen samt det lille vindue bagerst. I øvrigt er lygterne både for og bag identiske med dem, der kommer til at sidde i gadeversionen, ligesom det oplyste Renault logo også får premiere i Renault 4. 

 

Ligesom Renault 5 vil den nye Renault 4 være baseret på den nye, dedikerede CMF-BEV-platform fra Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen. Den er udviklet til at sikre det bedste mix mellem ydelse og rækkevidde uden at gå på kompromis med et distinkt design. Det vil sige, at det bliver en bil, der er fire meter lang – ligesom den kommende Renault 5. Konceptbilen 4EVER Trophy er dog lidt større, den har en akselafstand på 2,57 meter, den er 4,16 meter lang, 1,95 meter bred og 1,9 meter høj.

 

Mens 4EVER Trophy helt klart er en off roader, er den også designet til at kunne klare sig på almindelig landevej. Den kommende 4L bliver lige så alsidig som sin forgænger var – eller har været siden 1962.

 

Positioneringen mellem Renault 5 og Renault 4 vil være meget lig det, vi finder i dag mellem Renault Clio og Renault Captur. Og ganske som Renaults andre elbiler, er Renault 4 og 5 udviklet i Nordfrankrig.

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt