- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Helt ny Opel Astra

Ny Opel Astra er helt sin egen – sådan da


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blandt mange har den været længe ventet, den 12. generation af den næsten ikoniske kompaktbil, Opel Astra, eller Opel Kadett, som den hed for 86 år siden, da den første Opel i den bilstørrelse kom til verden. For Opel har mange tilhængere, og selvom fabrikken i dag er en del af Stellantis koncernen, kan Opel kunderne være tilfredse, for koncernen har levet op til sit løfte om at fastholde den tyske identitet.

 

Den helt nye Opel Astra (betegnet "L", som er det 12. bogstav i alfabetet), som i disse dage er på vej ud til de danske Opel forhandlere, dokumenterer endnu engang, at den opgave kan man godt håndtere. Man skal se godt efter for på overfladen at se, at Opel Astra er skabt på samme platform som Peugeot 308. Der er et eller andet med silhuetten, som afslører det. Men hvad gør det, så længe Opel-versionen fastholder sin egen Opel identitet.

 

Gode indvendige løsninger

Opel Astra er præcis ligeså lang som Peugeot 308, pladsforholdene er stort set identiske. Men designet er forskelligt, både indvendigt og udvendigt. Visse funktioner er løst på samme måde, fx menuen på infotainment skærmen. Men selve skærmdesignet er radikalt anderledes – og meget elegant, i øvrigt. Så man vil helt klart kunne se den moderne Opel i linjerne.



Desuden har Opel Astra Head Up Display, der spejler informationer op på indersiden af forruden, i stedet for den del af det såkaldte i-cockpit, hvor den faste instrumentgruppe ses henover ratkransen, som Peugeot har ført sig frem med over en årrække.

 

Satser ungt

Det er vigtigt, for Opel satser ligeså helt klart på den yngre købergruppe – uden i øvrigt at kategorisere kunderne yderligere. Linjerne er friske og i overensstemmelse med fx Opel Mokka linjerne. Det samme opleves, når man kører. Og selvom vi ved det første møde med den nye Astra alene havde mulighed for at prøve plug-in hybrid udgaven, vidnede konfigurationen af undervognen om, at man holder liv i begrebet ”Autobahn-proofed”, præcis som man har gjort det med Opel Mokka.

 

Baggrunden er den enkle, at det tyske publikum ønsker biler, der er gode også ved høj fart på de berømte tyske motorveje. De skal også være gode til frisk kørsel på plane asfaltveje, hvilket kræver en anderledes opsætning af undervognen. Trods de definitioner, der følger med EMP2 platformen, har man ikke været begrænset, hvilket ikke mindst illustrerer platformens store anvendelighed. Og mon ikke den tilgang også tiltaler mange danske Opel købere…

 

Vægten klæder fartegenskaberne

Autobahn oplevelsen ved høj fart må vi have til gode, men ved dansk motorvejsfart og på varierede danske landeveje var det åbenlyst, at affjedringen både var langt mere fast end vi har oplevet det på andre af de fransk skabte Stellantis modeller. Og sjovt nok blev stabiliteten underbygget af plug-in hybrid bilens større vægt. Præcis hvor meget mere den vejer, foreligger der ikke umiddelbart noget officielt omkring, men egenvægten er oplyst til 1675 kg. Det betyder naturligvis noget mht. benzinforbruget, når der ikke køres elektrisk.

 

Trods den relativt store vægt forekommer Astra’en imidlertid ret agil, og på motorvejen har den helt klart fordel af den store vægt, især når der blæser en stiv sidevind, som tilfældet var under prøvekørslen.

 

Velkendt drivline

I motorrummet har man den velkendte 180-hestes drivline, som inkluderer en 150-hestes turbo-benzinmotor samt en 110-hestes elmotor og en 8-trins automatgearkasse. 0-100 km/t klares på 7,6 sekunder, og topfarten er oplyst til 225 km/t. Det officielle benzinforbrug er 90,9 km/l, baseret på WLTP kørecyklus’en og batteriet leverer 12,4 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på 60 kilometer.

 

Men den nye Opel Astra kan også fås med konventionelle ICE-motorer, der bestemt kan være attraktive, hvis man ikke har behov for de store fartpræstationer og ikke vil kunne udnytte muligheden for at køre elektrisk.

 

ICE er billigst

Faktisk er den allerbilligste Astra slet ikke en hybrid men en ICE-version (ICE=Internal Combustion Engine, dvs. en konventionel forbrændingsmotor). Den er prissat til 310.000 kroner og er udrustet med en 110-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor, hvormed man kan køre 18,2 km/l. Den har manuelt gear, men endda varme i rattet og adaptiv fartpilot med vejbaneassistent, så den er ikke sat så meget bagud hvad udstyret angår. Men det skal tilføjes, at den har vi ikke prøvet.

 

Vil man have 8-trins automatgear og 130 hestekræfter, nøglefri betjening og andet, der indgår i Elegance udstyrsniveauet, stiger prisen til 390.000 kroner. Og det er klart, at så det er det mere attraktivt i stedet at anskaffe en plug-in hybrid, der foruden de mange kræfter og byder på samme udstyr og blot koster 360.000 kroner. Det sker alene takket være statens afgiftsrabat på plug-in hybrid biler.

 

Avanceret udstyr for moderat merpris

Den prøvekørte version var Ultimate udgaven, som er prissat til 410.000 kroner. Her inkluderer udstyret bl.a. IntelliLux LED Pixel Matrix forlygter, glassoltag, det førnævnte Head-up Display samt 18” alufælge, der naturligvis også bidrager til den sportslige affjedring.

 

Og så er det ikke uvæsentligt at bemærke, at Opel i Danmark satser på leveringstider fra 3 til 6 måneder og pris-garanti i den forstand, at bestiller man bilen inden udgangen af året, vil man få den til 2022 priser. Som bekendt reduceres afgiftsrabatten i 2023 med forventeligt i nabolaget af 15.000 kroner – som bilerne med andre ord fordyres med.

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt