SIDSTE: NIO ET7 vil også kunne købes...
Som konsekvens af markedsreaktioner vil de nye biler
fra NIO også kunne købes. Priserne foreligger endnu
ikke, men man vil kunne påbegynde leveringen af ET7
modellen sidst i november 2022.
Da NIO præsenterede sig selv
og den første model på det danske marked, ET7, var
man godt klar over, at det måske kunne vise sig at
være lidt vovet. Men vil man køre NIO, sker det på
abonnementsbasis. NIO holder dog døren åben, for i
Norge, hvor det kinesiske luksusbilmærke allerede
har været et stykke tid, sælger man bilerne. Så
viser det sig, at det er det, danskerne vil have,
kan konceptet udmærket udbygges.
Det store spørgsmål, vi
stillede, da vi første gang fik mulighed for en kort
køretur i sportssedan’en ET7, er netop, om det er en
bil, der appellerer til danskerne. Det korte svar
er: Næppe til mange. I hvert fald ikke her
indledningsvis. Da bliver det mere interessant,
hvordan det går, fabrikken senere lancerer den både
mere kompakte og mere pris-tilgængelige ET5 model.
Hér lander man på godt 8000 kroner om måneden – den
kommer dog først til Danmark sidst i 2023. Og ja,
det er ikke en trykfejl, det kan lyde dyrt, det er i
hvert fald for de fleste ret mange penge, men på
mange måder er der mening med galskaben.
ET7 kommer først
Så lad os koncentrere os om
ET7, der efter planen kan leveres fra marts 2023.
Hér er prisen 11.240 kroner månedligt på en 4 års
kontrakt, og da begynder bindingen jo at minde om
leasing. Uden at gå i juridiske detaljer handler
NIOs abonnementsordning imidlertid primært om, at
det er den eneste udgift, abonnenten har på selve
bilen. Energiudgiften er dog ikke inkluderet,
hvilket næppe er en dårlig beslutning fra NIOs side
med de aktuelle udsving i energiprisen in mente.
Og vi refererer hele tiden
til NIO. Den kinesiske fabrik har nemlig valgt, selv
at stå for NIO i Danmark. Det betyder på den ene
side, at der ikke er en dansk importør, der kan
komme i klemme, hvis de internationale forhold
ændrer på de globale spilleregler, hvad man i disse
tider er nødt til at give en tanke. Omvendt er
abonnementsordningen måske netop den sikkerhed,
abonnenten har, fordi bilen ikke ejes.
Store penge bag
Indtil videre må vi
konstatere, at kinesiske virksomheder har store
interesser overalt i verden, hvilket vel ikke er
unaturligt for et land, der er verdens mest
befolkningsrige. Resten er måske dybest set ”bare”
storpolitik.
Men der er øjensynlig penge
nok hos ejerne, som personificeres gennem
virksomhedens grundlægger og ejer, William Li. Alene
i Danmark lægger man ud med en organisation
bestående af omkring 30 medarbejde, hvilket er mange
i en virksomhed, uden baggrund i bilindustrien, som
blev grundlagt for blot 8 år siden.
Bæredygtige visioner
Den filosofiske baggrund for
etableringen af NIO er baseret på Li’s visioner for
Jordkloden og inspireret af de gigantiske
udfordringer, man ikke mindst i Kina har med stærkt
forurenede storbyer. Li udtrykker det selv sådan:
NIO skal medvirke til at reducere udledningen af CO2
og er en bæredygtig vision om en blå himmel for
fremtidige generationer.
Som sådan inkluderer temaet
for NIO bæredygtighed i udviklingen af bilerne,
produktionen og den senere genanvendelse af
materialerne, alt sammen så mennesker kan fastholde
en glædelig livsstil, som det siges. Det er en
udvikling, der bliver spændende at følge, men som
vel ret beset først opnår global gennemslagskraft,
hvis man overfører den til de store masser og ikke
ensidigt fokuserer på premium-segmentet, som
eksempelvis Li’s amerikanske sidestykke i form af
Elon Musk er eksponent for gennem Tesla. Endnu er
Tesla ikke blevet en Folkevogn.
STOR bil
Selve bilen, ET7, hører da
heller ikke præcis til den type af biler, der går
deres sejrsgang på især de europæiske markeder. Der
er ikke megen kompakt bil endsige SUV over den. Det
handler om plads, bilen en 5,10 meter lang og er
ikke den mest oplagte bil at manøvrere rundt med i
hjertet af storbyerne.
Vi prøvede den i omegnen af
København og må tage hatten af for, at man har valgt
at skabe en kørekomfortabel bil – trods dens
sportslige linjeføring og kolossale kraftoverskud.
Den er udrustet med 180 kW træk på forhjulene og 300
kW på baghjulene, dvs. en totaleffekt på 640
hestekræfter, samt et maksimalt drejningsmoment på
850 Nm. Det lægger alt andet lige mere op til
landevejskørsel, og undlader man at benytte de mange
kræfter, som muliggør at 100 km/t kan nås på 3,8
sekunder, men i stedet forbliver i Comfort mode,
bruger man 7,9 sekunder 0-100 km/t – det giver nok
for de fleste mere mening.
Tung og rolig
NIO ET7 er også en tung bil.
2359 kg kunne dog være værre og ikke langt fra
vægten på fx en helt konventionel Rolls Royce
Phanton. Den kører roligt, stabilt og er en smule
djærv gennem kurverne, men hellere det end en
urimelig fast affjedring til at styre de mange
hestekræfter.
Den lægger da heller ikke på
nogen måde op til hurtig kørsel. Så dybest set har
den store effekt nok mest at gøre med, at det er
forholdsvis både let og billigt at øge elmotorers
kræfter. Og hos mange mennesker er bilers kræfter
fortsat en del af deres bils status.
Højt teknologisk niveau
I NIO ET7 bør man dog snarere
hæfte sig ved det høje teknologisk niveau. Bilen
inkluderer 33 forskellige avancerede sensorer samlet
i det såkaldte LIDAR laser system, som har en
rækkevidde på en halv kilometer. Frontkameraet på 8
millioner pixel og det kan se næsten 700 meter foran
bilen. Bilen har luftaffjedring, der justeres 500
gange i sekundet. For blot at nævne nogle få
eksempler.
Bruger man den store effekt,
må man også forvente at man hurtigt forbruger rigtig
meget energi og hurtigt løber tør derfor. Da er en
140 kW jævnstrømsopladning måske lige i underkanten
til bilens 75 kWh batteri (AC-opladning sker med 11
kW). Men det har William Li også en løsning på:
Batteriet kan udskiftes på 5 minutter på en
batteriskiftestation, så dem skal der lige bygges
nogle stykker af.
Men hov, det har vi jo set før herhjemme hos Better
Place. Det blev ingen succes, for nu at sige det
mildt. Det var måske både pga. af bilen, økonomien
og ejerforholdet, og måske fordi man var for tidligt
ude. Også i det lys bliver NIO i Danmark et projekt,
der bliver spændende at følge. Nu skal de første
biler dog lige ud at køre.
Det lille "udsigtstårn" på taget gør det muligt for
bilen at se over en kilometer foran bilen. |