- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Kylie Jimenez (Senior Vice President – People, Technology & Corporate Affairs) forestid den indledende præsentation af den helt nye Toyota Prius PHEV.


Toyota Kenshiki Forum 2022

Helt ny 5. generation Prius bekræfter Toyotas hybrid-satsning


Af Søren Clauding – december 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis nogen skulle forfalde til at tro, at Toyota har forladt hybrid-vejen, blot fordi de er markedsaktuelle med den nye fuldt elektriske Toyota bZ4X og har flere elbiler i pipelinen, må de tro om igen. Hos Toyota tror man på forbrændingsmotoren, også langt ud i fremtiden. Men vejen går fortsat over hybrid-teknologien, hvilket fabrikken bekræfter med lanceringen af den nye og 5. generation Toyota Prius.

 

”Forklaringen er enkel nok,” fastslår Toyota Motor Europes øverst ansvarlige for forskning og udvikling, indkøb og fra årsskiftet også videreudvikling af brintteknologien, Gerald Killmann. ”Vi tror på forbrændingsmotorer (såkaldte ICE-motorer) både til i dag, til i morgen og langt ud i fremtiden, fordi vi går ind for at reducere CO2 udledningen på Jorden med det samme. Ikke bare fordi det er en velkendt, brugbar teknologi, som kan løse de fleste menneskers mobilitetsopgaver og som økonomisk er til at komme i nærheden af, men fordi vi ikke mener, at man kan tillade sig at vente til videnskaben meget langt ud i fremtiden har udviklet alternativer, der helt kan erstattet ICE teknologien.”

 

Fossile brændstoffer skal udfases

”Det kræver, at vi kører på CO2 neutralt brændstof, hvor den mængde af CO2, som indgår i forbrændingen er lig med den mængde CO2, der siden kommer ud af udstødningsrøret,” siger Killmann (Toyota har i øvrigt netop vundet verdensmesterskabet i rally baseret på den teknologi, som er fuldstændig CO2 neutral). ”Det handler om hurtigst muligt, at udfase fossile brændstoffer og de kan, udover såkaldt E-Fuel også erstattes af Biofuel eller brint. I Brasilien er brugen af Bio-diesel et godt eksempel på et fossilfrit brændstof. Og brændstofferne er bl.a. tilgængelige, når der produceres bæredygtigt brændstof til flyvemaskiner, for da er såvel CO2 neutral benzin som dieselolie biprodukter, som kan benyttes direkte i bilernes forbrændingsmotorer.”

 

Der har i den seneste tid været opmærksomhed omkring den politiske beslutning på EU-niveau om forbud mod salg af fabriksnye biler med forbrændingsmotorer fra 2035, men det rykker ikke som udgangspunkt på Toyotas tilgang til problemstillingen.

 

Europa er lille

”Vi er naturligvis opmærksomme på den politiske udvikling,” fortsætter Gerald Killmann, ”men udfordringen rækker jo meget langt ud over de europæiske grænser, og som global bilproducent er ansvaret langt mere vidtrækkende.”

 

På verdensplan kører der i øjeblikket 1,5 milliarder biler med konventionelle forbrændingsmotorer. Det er efter Toyotas og mange andres opfattelse utænkeligt, at alle de biler hen ad vejen og indenfor en overskuelig fremtid vil kunne erstattes med elbiler, som i øvrigt allerede nu viser sig at være mindre rene end mange måske forestiller sig. Den samlede produktionsproces er nemlig yderst energikrævende og genererer store CO2 udslip, så længe produktionsprocesserne ikke er fuldstændig baseret på såkaldt grøn energi (der jo mange steder også inkluderer atomkraft).

 

Mange små bække fremfor en stor å

”Hver elbil beslaglægger en meget stor del af kostbare men især begrænsede ressourcer. Der er ganske enkelt ikke tilstrækkelig mange af de nødvendige materialer tilgængelige på jorden til at producere de mange batterier,” fortæller Killmann. ”Derfor har vi hos Toyota valgt, at sprede de nødvendige råstoffer ud over produktionen af store mængder små batterier, som så kan hjælpe mange biler til at reducere deres forbrug af benzin, og derved bidrage til en langt større reduktion af CO2 udledning end nogle få elbiler vil kunne gøre det.”

 

Netop hér kommer den nye Toyota Prius ind i billedet som et helt nyt køretøj, der underbygger den hybrid-satsning, som Toyota igangsatte for 25 år siden. Netop Prius modellen var den allerførste af det vi nu om dage kalder en selvopladende hybrid (HEV = Hybrid Electric Vehicle).

 

En HEV har en benzinmotor og en elmotor. Elmotoren får strøm fra et lille batteri, som typisk er mindre end 1 kWh (en brøkdel af størrelsen på et typisk batteri i en fuld elektrisk bil). Batteriet oplades dels ved at opsamle den bevægelsesenergi, som har bragt bilen op i fart, når bilens fart sættes ned, og dels ved at hente energi ud af benzinmotoren, når det er forbrugsmæssigt optimalt. Hvornår det er og hvordan det sker står avancerede computere i bilen for at beregne.

 

Prius er en plug-in

Men i Prius tilfældet er det også tale om en plug-in hybrid bil. Udover, at bilen kører som en fuldstændig selvopladende hybridbil, kan man som i enhver plug-in hybrid (PHEV) også lade strøm på batteriet, der så ikke er helt så lille som i en typisk HEV.

 

Begrundelsen derfor er markedstilpasning. Især de europæiske markeder fordrer plug-in hybrid biler, som fx qua politiske beslutninger (ligesom i Danmark) stilles økonomisk attraktivt. Så for at være med i legen, er den nye Prius, som i øvrigt er femte generation, en plug-in.

 

Toyota Prius var den første HEV, men faktisk også den første PHEV og den er baseret på en enestående udviklingshistorie, hvor der på verdensplan over årene er blevet solgt flere end 21 millioner hybridbiler. Den nye generation Prius introduceres i Danmark til sommer med et endnu mere effektivt hybridsystem, der bl.a. inkluderer et højkapacitets batteri med højere energitæthed. En mere effektiv 2-liters benzinmotor på op til 148 hestekræfter og en kraftigere elmotor på 160 ender op med en systemeffekt på 223 hk – det er 101 hk mere end den nuværende Prius PHEV.

 

Batteriet på 13,6 kWh er noget større end et typisk HEV-batteri, men egentlig ret moderat sat i forhold til en EV-rækkevidde på 69 kilometer. Batteripakken er placeret under bagsædet, og vælger man en udgave med solceller på taget, vil man kunne øge den daglige EV-rækkevidde med op til 8 km.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Kenshiki Forum har på få år udviklet sig til en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor Toyota Motor Europe på tværs af fabrikkens produkter og aktiviteter informerer bredt om, hvad der rører sig i den globale bilgigant.

Vi havde bl.a. lejlighed til at tale med Toyota øverste chef, når det bl.a. gælder forskning og udvikling, Gerald Killmann.

Gerald Killmann (Senior Vice President – Research & Development and Purchasing): Vi tror på forbrændingsmotorer både til i dag, i morgen og langt ud i fremtiden.







Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt