At Citroën såvel som
søstermærkerne fra DS og Peugeot har en klar
elektrificeringsstrategi er ikke nyt. Men ét er, at
have målsætninger, et andet er at praktisere dem.
Derfor er lanceringen af den nye Citroën ë-Berlingo
ikke bare interessant for de loyale Berlingo-kunder,
men også set ud fra et samfunds
udviklingsperspektiv. Hvor langt er vi parate til at
gå…
Citroën har nemlig besluttet,
at den nye Berlingo alene bliver produceret som
fuldt elektrisk bil, ingen plug-in, ingen hybrid og
slet ingen ICE-versioner. I hvert fald ikke hvad
personbilerne angår. Varebils-Berlingo brugere, som
ikke kan klare sig med officielt 275 km rækkevidde
om dagen eller kan tillade sig at satse på, at der
er en ledig ladestander, når man skal bruge den
(samt håndtere en rækkevidde, som i praksis i hvert
fald ved vintertide er omkring 30 procent mindre),
kan dog ånde lettet op: Her er diesel fortsat en
option.
Et spørgsmål om
planlægning
Men de børnefamilier, som har
holdt af at tage på langtur i deres rummelige
Berlingo, har en mere end almindelig
planlægningsopgave foran sig, for en tur til
Gardasøen vil fremover blive en langstrakt affære,
hvor tilstedeværelsen af lade-standere for hver 200
kilometer er mere afgørende for den kommende
overnatning end prisen på hotellet eller ledigheden
på campingpladsen.
Heldigvis er de ikke så
mange, for Citroën har fastslået at mere end 75
procent af alle Berlingo-ejere har et
kørselsmønster, der passer perfekt til en elbil, og
så må de resterende 25 procent jo finde andre
udveje.
Miljø-engageret holdning
Set fra et brugersynspunkt er
skiftet fra forbrændingsmotorer ikke dumt, hvis ens
behov svarer dertil. Der er gratis parkering i flere
danske storbyer, kan man finde en jævnstrøms
lynoplader kan man i teorien oplade med op til 100
kW og så når man 80 procent af batterikapaciteten på
en halv time. Men endnu er infrastrukturen ikke i
nærheden af at kunne levere de store mængder
elektrisk energi, så det er på alle måder spændende,
hvor mange der alligevel kaster sig ud i at skifte
til el-drift. Citroën forventer ikke desto mindre at
sælge et halvt hundrede elektriske Berlingo’er med
hvide nummerplader om måneden.
El-drift fordrer på den ene
side en miljø-engageret livsholdning, og uden fra
undertegnedes side at have det mindste statistiske
grundlag for vurderingen, kunne man måske godt
forestille sig at de typiske Berlingo-ejere er mere
miljø-engagerede end gennemsnittet af bilejere og
-brugere. På den anden side fordrer el-drift også en
brugbar praktik, der svarer til bilens egenskaber:
Typisk, at man bor i et enfamiliehus og typisk, at
man ikke skal tilbagelægge alt for store distancer i
hverdagen.
Realistisk
I forbindelse med de første
testkørsler på dansk grund af den nye Citroën
ë-Berlingo kunne vi konstatere, at kørsel uden
den helt store regenerering af energi undervejs og
med almindelig dansk landevejsfart, godt kan gøre
det muligt at køre 150-200 kilometer om dagen. Men
så skal man ikke være kørt for langt, når man kommer
i tanke om, at man har glemt noget derhjemme, og
heller ikke kaste sig ud i for mange svinkeærinder
undervejs.
Heldigvis kan man udmærket
oplade sin elbil ved store indkøbscentre og fx IKEA,
som Berlingo vil være ideel til brug ved indkøb hos.
For selv med et 50 kWh batteri i vognbunden,
disponerer man fortsat over 3 kubikmeter bagageplads
oven i købet i den 4,40 meter lange ”korte version”.
Mange fordele ved el
Berlingo’s interiør og
funktion vinder i øvrigt af elektrificeringen. Der
er ingen gearstang men en forsænket skiftepal, bilen
har kun ét gear, så man starter bare og kører. Og
det er den velkendte, trækvillige og smidige
elektriske drivline fra PSA-tiden, som også findes i
mange andre af koncernens elbiler, der yder op til
136 hestekræfter. Man kan vælge mellem tre
køreindstillinger, hvor den mindst strømslugende
reducerer topeffekten til 80 hk.
Som i alle andre elbiler må
batterikapaciteten dog forventes at falde over
tiden, men Citroën giver garanti for mindst 70
procent kapacitet (i praksis formentlig meget mere)
efter 8 år. Personbilsudgaven har i øvrigt en
officiel rækkevidde på 285 km, altså 10 kilometer
mere end varebilen. Og ved præsentationen kunne man
også oplyse, at man skal kalkulere med at
rækkevidden i gennemsnit reduceres med 10 kilometer
for hver 40 kg ekstra vægt i bilen. Så er man fem
fuldvoksne passagerer med bagagerummet fyldt, skal
man nok regne med en rækkevidde på lidt over 200
kilometer under optimale temperaturforhold.
Stilfærdig køretur
De vil så alle kunne glæde
sig over den stilfærdige køretur. Berlingo har
aldrig udmærket sig ved fænomenale køreegenskaber,
men de bliver faktisk lidt bedre i elbilen, fordi
batteriet godt nok er tungt, men vægten er fordel i
vognbunden med lidt mere mellem bagsæde og
bagagerum.
Nul til 100 km/t klares på
11,5 sekunder i sport-mode, men det sluger energi i
den over 1800 kg tunge bil, så gør det ikke for
ofte. Til gengæld er det en god idé at benytte ”B”
funktionen i stedet for ”D”, når der køres, for det
øger genindvindingen af energi, fastholder
rækkevidden og er ganske komfortabelt.
Listepriserne begynder ved
275.000 kroner for ë-Berlingo på hvide nummerplader,
og den billigste van-version er prissat til 233.000
kroner ekskl. moms. Den billigste 35 cm længere
personbilsudgave med 7 sæder koster 320.000 kroner
mens den tilsvarende 4,75 meter lange varevogn
koster 249.000 kroner ekskl. moms.
|