Til sommer lander den helt
nye fuldt elektriske Subaru Solterra på det danske
marked. Men et enkelt eksemplar har allerede nu
sneget sig ind i Europa og bl.a. taget på en yderst
kort gæste visit i Danmark. Den benyttede vi til at
få, ikke alene det første blik af den nye bil, men
også en kort køretur. Oplevelsen var bekræftende i
enhver henseende.
I forvejen bygger Subaru
nogle af de allerbedst kørende biler på markedet. I
Danmark er den overset – hvad der ikke i udpræget
grad synes at ærgrer den svenske importvirksomhed,
der også står for salget i Danmark. For i Sverige
kan man sælge rub og stup af de Subaru’er, fabrikken
leverer.
Men det bliver måske
anderledes med den nye Subaru Solterra. Den er en
fuldt elektrisk bil og den slags er som bekendt
afgiftsbegunstiget i Danmark. Og selvom det ikke kan
bekræftes fra Subarus side lander listeprisen i
Danmark nok omkring 430.000 kroner, hvilket er en
yderst attraktiv pris for så velkørende og luksuøs
bil at være.
Kører fremragende
Den er nemlig virkelig
velkørende. Den første køretur indikerede klart, at
selvom bilen var en såkaldt pre-produktionsbil, er
styringen fremragende. Balancen, altså ikke
vægtbalancen, men bilens evne til at reagere præcist
og forudsigeligt under forskellige påvirkninger er
helt på niveau med oplevelsen af de øvrige modeller
i Subarus modelvifte. Det skyldes naturligvis en
velkonstrueret undervogn, som inkluderer dobbelt
wishbone baghjulsophængning, noget der er blevet
plads til, fordi elmotorer i sig selv ikke er særlig
pladskrævende.
Men det skyldes også, at
Subaru, som i øvrigt har udviklet bilen i samarbejde
med Toyota, har fastholdt idéen om et fuldstændigt
symmetrisk firehjulstræk. Der er ganske enkelt lige
langt fra kraftkilden ud til de trækkende hjul, og
traditionen tro er firehjulstrækket naturligvis
permanent.
To ens elmotorer
I praksis har man udstyret
bilen med to i princippet identiske elmotorer: En på
for-aksen og én på bag-aksen, hver på 109
hestekræfter. Der er stadig mulighed for at fordele
balancen mellem for og bag, naturligvis med
maksimalt 109 hk hvert sted, hvilket dog er mere end
rigeligt til at skabe en harmonisk og alligevel
potent kørsel. 0-100 km/t klares på 7,6 sekunder og
topfarten er 160 km/t.

Affjedringen er så
velafstemt, at affjedrings-komforten helt er på
premium-niveau. Det føltes som om at bilen var
luftaffjedret, men fabrikken har ikke afsløret
sådanne detaljer endnu. Hvis den ikke er det, er den
mere end almindelig vellykket – ellers er den ”bare”
ret god. Og så var den prøvekørte bil
oven i købet udrustet med 235/50-20 hjul.

Designet på den nye Subaru
Solterra (betyder noget i retning af ”solen og moder
Jord”) er virkelig iøjefaldende. Især
interiørdesignet er yderst moderne – og alligevel
med et snit af nostalgi. Se billederne – de
fortæller mere end mange ord. Skærmen i
centerkonsollen er på 12,3” og særdeles tydelig,
sæderne i den såkaldte Limited-version er 8-vejs
elektrisk indstillelige og kabinevarmen sørger en
varmepumpe for at regulere.
Stor SUV
Bilens dimensioner placerer
den i den øvre del af SUV-mellemklassen. Den er 4,69
meter lang, 1,65 meter høj og frihøjden er 21 cm,
alt imens bagagerummet har en kapacitet på 475 liter
– bagklappen er naturligvis elektrisk. Den
officielle køreklare vægt er 2100 kg, hvilket gør
den til en af letteste elbiler af sin størrelse.
Dette medvirker givet vis også til den fine
vejbeliggenhed.
Lavt tyngdepunkt
Boxer-motorens ellers
historiske bidrag til lavt tyngdepunkt håndteres i
elbilen af batteriet på 71,4 kWh, der naturligvis
som det sig hører og bør i elbiler er monteret i
bilens bund. Det kan i øvrigt oplades med 150 kW –
om man så i nærheden kan finde en ladestander, der
kan klare det, melder historien ikke noget om. Men
siden har man en rækkevidde på 378-415 kilometer jf
WLTP.

Elbiler trives naturligt i
bymiljø, hvor de giver ekstra megen mening og derfor
er det ikke ligegyldigt, at Solterra viste sig at
have en ret lille vendediameter - hvor lille havde
vi ikke mulighed for at måle og Subaru har ikke
oplyst tallet.
|