- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Volkswagen Taigo

Helt ny kompakt crossover fra VW


Af Søren Clauding – december 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den helt nye VW Taigo, en helt ny bilmodel, udbygger Volkswagen sortimentet af kompakte crossovere. Den nye crossover-coupé slutter sig til VW T-Roc og VW T-Cross som en slags overbygning, med en del fælles teknik, men med sin helt egen identitet.

 

Den nye Taigo er med sine 4,27 meter 4 cm længere end T-Roc og 16 cm længere end T-Cross. Men den er også noget lavere end T-Cross, hvilket passer perfekt til det coupéagtige snit. Det genspejles dog i bagageforholdene, hvor den noget kortere T-Cross er ”vinderen” med bagsæderne lagt ned. Taigo har fra 438 til 1200 liter plads i bagagerummet.

 

De første kilometer

Volkswagen sammenligner imidlertid gerne Taigo med Polo i stedet for T-Roc. Den er da også baseret på den samme platform, kaldet MQB A0 som Polo og T-Cross (T-Roc er bygget på MQB A1 platformen). Vi havde i forbindelse med de første danske testkørsler af den nye model på vejene omkring Middelfart anledning til at prøve såvel basisversionen ”Life” med 95-hestes 1-liters TSI-turbobenzinmotor og 5-trins manuelt gear som den anden yderlighed – R-Line udgaven med 150-hestes TSI-motor og 7-trins DSG-gear.


Den lille 95-hestes TSI-motor klæder Taigo men sportslig bliver den først med flere hestekræfter.


Hvad vej-oplevelsen angik af førstnævnte, var forskellen naturligt nok ikke stor i forhold til T-Cross. Frihøjden på 18 cm er den samme og med 16” hjul meget lig den version T-Cross vi beskrev tilbage i april 2019.

 

Vejret legede med

Når det så er sagt, silede regnen ned i timerne, hvor bilerne var til rådighed. Det var også koldt og selvsagt føltes 150-hestes udgaven med 18” fælge noget mere ”spids”. Vejgrebet og fornemmelsen af kørebanen var ganske enkelt mere åbenlys med 16” hjulene. Det bliver interessant at prøve Taigo igen under mere repræsentative vejrforhold.

 

Oplevelsen, primært af 95-hestes udgaven, som er basisversionen i introduktionsfasen, inkluderede en forbavsende tilgivende affjedring, den middelhøje frihøjde taget i betragtning. Det passede rigtig godt til regnvejret. Og et lavt støjniveau var også bemærkelsesværdigt.

 

Designet tæller meget

Køreegenskaberne er én del, designet en anden, hvor den visuelle oplevelse fra designernes side er sat højt. Taigo er sportslig, men man skal op i de højere motoriserede versioner for at forvandle de sportslige linjer til sportslig kørsel. Foruden 150 hestes udgaven fås Taigo også med 110-hestes versionen af 1-liters TSI-motoren med valg mellem 6-trins manuelt gear såvel som 7-trins DSG.

 

Alle versioner er kendetegnet ved et omfattende standardudstyr. Selv Life versionen har eksempelvis 20,32 cm display, letmetal-fælge (16”), foldbare el-sidespejle med varme, p-sensorer, park-assist, vognbaneassistent og Travel Assist systemet, som i begrænset omfang kan styre bilen selv, herunder adaptiv fartpilot, el-sideruder og aircondition.

 

Aktuelle priser fra 255.000 kroner

Den billigste Taigo i introduktionsfasen, altså Life med 5 manuelle gear og 95-hestes motor, koster 255.000 kroner. Til sommer kommer en mere spartansk udgave til 235.000 kroner, men går man opad i udstyrsprogrammet får man for blot 10.000 kroner oven i de 255.000 kroner såvel 110-hestes motoren som manuelt gear med seks trin.

 

Lægger man yderligere 15.000 kroner til, for så at havne i Style-udstyrs programmet, får man bl.a. 17” letmetal-fælge, såkaldte sport-komfort-sæder, elektronisk spærredifferentiale (XDS) og IQ.Light matrix-LED lygter.

 

Top-versionen ”R-Line” har en anderledes front med markante luftindtag, 18” letmetal-fælgene, sort interiør, og over en kam et mere sportsligt interiør end de øvrige varianter. Den billigste R-Line (med 110-hestes motor og manuelt gear) er prissat til 296.000 kroner, automatgears versionen er 19.000 kroner dyrere med topudgaven med 150 hk koster 335.000 kroner.

 

Den nye Volkswagen Taigo lanceres i Danmark i slutningen af december i år.


Andre VW prøvekørsler – finde dem hér >>>







R-Line.


Life.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt