Med den helt nye VW Taigo, en
helt ny bilmodel, udbygger Volkswagen sortimentet af
kompakte crossovere. Den nye crossover-coupé slutter
sig til VW T-Roc og VW T-Cross som en slags
overbygning, med en del fælles teknik, men med sin
helt egen identitet.
Den nye Taigo er med sine
4,27 meter 4 cm længere end T-Roc og 16 cm længere
end T-Cross. Men den er også noget lavere end
T-Cross, hvilket passer perfekt til det coupéagtige
snit. Det genspejles dog i bagageforholdene, hvor
den noget kortere T-Cross er ”vinderen” med
bagsæderne lagt ned. Taigo har fra 438 til 1200 liter
plads i bagagerummet.
De første kilometer
Volkswagen sammenligner
imidlertid gerne Taigo med Polo i stedet for T-Roc.
Den er da også baseret på den samme platform, kaldet
MQB A0 som Polo og T-Cross (T-Roc er bygget på MQB
A1 platformen). Vi havde i forbindelse med de første
danske testkørsler af den nye model på vejene
omkring Middelfart anledning til at prøve såvel
basisversionen ”Life” med 95-hestes 1-liters
TSI-turbobenzinmotor og 5-trins manuelt gear som den
anden yderlighed – R-Line udgaven med 150-hestes
TSI-motor og 7-trins DSG-gear.
Den lille 95-hestes TSI-motor
klæder Taigo men sportslig bliver den først med
flere hestekræfter.
Hvad vej-oplevelsen angik af
førstnævnte, var forskellen naturligt nok ikke stor
i forhold til T-Cross. Frihøjden på 18 cm er den
samme og med 16” hjul meget lig den version T-Cross
vi beskrev tilbage i april 2019.
Vejret legede med
Når det så er sagt, silede
regnen ned i timerne, hvor bilerne var til rådighed.
Det var også koldt og selvsagt føltes 150-hestes
udgaven med 18” fælge noget mere ”spids”. Vejgrebet
og fornemmelsen af kørebanen var ganske enkelt mere
åbenlys med 16” hjulene. Det bliver interessant at
prøve Taigo igen under mere repræsentative
vejrforhold.
Oplevelsen, primært af
95-hestes udgaven, som er basisversionen i
introduktionsfasen, inkluderede en forbavsende
tilgivende affjedring, den middelhøje frihøjde taget
i betragtning. Det passede rigtig godt til
regnvejret. Og et lavt støjniveau var også
bemærkelsesværdigt.
Designet tæller meget
Køreegenskaberne er én del,
designet en anden, hvor den visuelle oplevelse fra
designernes side er sat højt. Taigo er sportslig,
men man skal op i de højere motoriserede versioner
for at forvandle de sportslige linjer til sportslig
kørsel. Foruden 150 hestes udgaven fås Taigo også
med 110-hestes versionen af 1-liters TSI-motoren med
valg mellem 6-trins manuelt gear såvel som 7-trins
DSG.
Alle versioner er kendetegnet
ved et omfattende standardudstyr. Selv Life
versionen har eksempelvis 20,32 cm display,
letmetal-fælge (16”), foldbare el-sidespejle med
varme, p-sensorer, park-assist, vognbaneassistent og
Travel Assist systemet, som i begrænset omfang kan
styre bilen selv, herunder adaptiv fartpilot,
el-sideruder og aircondition.
Aktuelle priser fra
255.000 kroner
Den billigste Taigo i
introduktionsfasen, altså Life med 5 manuelle gear
og 95-hestes motor, koster 255.000 kroner. Til
sommer kommer en mere spartansk udgave til 235.000
kroner, men går man opad i udstyrsprogrammet får man
for blot 10.000 kroner oven i de 255.000 kroner
såvel 110-hestes motoren som manuelt gear med seks
trin.
Lægger man yderligere 15.000
kroner til, for så at havne i Style-udstyrs
programmet, får man bl.a. 17” letmetal-fælge,
såkaldte sport-komfort-sæder, elektronisk
spærredifferentiale (XDS) og IQ.Light matrix-LED
lygter.
Top-versionen ”R-Line” har en
anderledes front med markante luftindtag, 18”
letmetal-fælgene, sort interiør, og over en kam et
mere sportsligt interiør end de øvrige varianter.
Den billigste R-Line (med 110-hestes motor og
manuelt gear) er prissat til 296.000 kroner,
automatgears versionen er 19.000 kroner dyrere med
topudgaven med 150 hk koster 335.000 kroner.
Den nye Volkswagen Taigo
lanceres i Danmark i slutningen af december i år.
|