Elbiler er måske om
noget sted ideelle i byerne. Lav støjforurening,
ingen forurening fra udstødning, og så er de både
billige og driftssikre. Ikke desto mindre er det
ganske beskedent, hvad der findes af små kompakte
eldrevne varebiler på markedet. Ser man på Top-10
over de mest solgte små varebiler i 2021 er tallet
et stort nul.
Først på 11. og 12. pladsen
finder man hhv. Nissan NV200 respektive Renault
Kangoo – modeller, der er i færd med at blive
erstattet af nye elektriske varebiler. Men ellers er
der allerede nu lagt op til at det skal blive
anderledes, i og med Peugeot lancerer den nye
e-Partner, udrustet med samme elektriske drivline
som findes i flere af fabrikkens personbiler, ikke
mindst i den elektriske e-208.
Samme kapacitet
I forvejen er Partner den
mest solgte af de små biler, og i praksis giver man
ikke afkald på de for fordele og især dimensioner,
der kendetegner Peugeot Partner. Dvs. eventuel
indretning af varerummet kan flyttes direkte over i
den tilsvarende e-Partner. Årsagen er, at
batteripakken på 50 kWh er fordelt under bunden på
samme måde som i e-208.
Med en rækkevidde iht. WLTP
på 275 km, som måske endda bliver endnu længere,
hvis bilen alene benyttes ved bykørsel, hvor der
regenereres temmelig meget energi, vil de fleste
erhvervsdrivende ikke løbe tør for strøm. Forudsat,
naturligvis, at bilen fortrinsvis benyttes til
bykørsel. Men man skal selvfølgelig også lige tage
højde for mervægten, hvis man udnytter de op til 800
kg lasteevne den lille e-Partner kan klare.
”Som en tommelfingerregel
forringes rækkevidden med 4-7 kilometer pr. 100 kg
læs,” fortæller den ansvarlige for viften af Peugeot
varebiler i Danmark, Sten Schwaner. ”Det gælder
også, hvis man kobler en anhænger bagpå”, og dermed
sagt, at den lille elektriske varebil også kan køre
med anhænger på op til 750 kg.
Ideel kombination
Vi havde lejlighed til at
køre en lille tur i en Peugeot e-Partner med
anhænger og kunne hurtigt fastslå, at den
kombination er ideel. Anhængeren er en effektiv
forøgelse af varerumspladsen, og selvom man skal
huske at medregne egenvægten af den trailer, man nu
måtte vælge at sætte bagpå, er det alligevel en
klækkelig kapacitetsforøgelse.
Dermed har man effektivt fået
gjort noget ved de to elektriske ”hængepartier” i
den bilkategori: En effektiv elektrisk varebil med
en respektabel rækkevidde og mulighed for anhænger.
På grund af bilens facon –
vel at mærke uden anhænger – er topfarten begrænset
til 130 km/t. En elbil forbruger som en konventionel
ICE-bil forholdsmæssigt meget mere energi, hvis der
køres hurtigt. Men det går hårdere ud over
rækkevidden i en elbil, simpelthen fordi der ikke
regenereres energi undervejs.
Formel E erfaringerne
Søsterfirmaet, DS, deltager
som bekendt i Formel E VM, og dér bremses der før
hvert sving. De mange nedbremsninger indebærer, at
der undervejs tilbageføres 75 procent af den energi,
man bruger til at accelerere med. Det tal er næppe
langt fra det, man oplever ved kørsel med en
elektrisk varebil i en byzone, og det forklarer og
underbygger hvorfor elbiler er ekstra gode i
bytrafik.
Køreturen efterlod et klart
indtryk af, at det store drejningsmoment, der er
mere eller mindre konstant på 260 Nm fra de
allerførste meter, er mere end rigeligt til at
trække den store vægt. Mervægten for en e-Partner er
i øvrigt blot omkring 200 kg i sammenligning med det
dieseldrevne alternativ.
Hurtig opladning
Foruden den elektriske drift
får man i e-Partner mange af de velkendte features
fra andre elbiler med i købet. Den kan AC-lades med
op til 11 kW og DC-lades med op til 100 kW. Det
betyder, at en fuld opladning kan nås på under 4
timer og 45 minutter respektive 80 procent på blot
32 minutter (DC Hurtigopladning). Ved opladning over
ca. 80 procent stige opladningstiden som i en
hvilken som helst anden elbil.
Den billigste e-Partner
koster 231.000 kroner uden moms. Den billigste
ICE-udgave med 130 dieselheste koster 185.000 kroner
– og det er så med manuelt gearskifte (elbilen er i
princippet automatisk). Der skal godt nok køres en
del kilometer, før den lavere pris på elektricitet
pr. km økonomisk retfærdiggør el-drift, men omvendt
er der stadig flere virksomheder og andre kunder,
der fordrer at man som benytter el-drift, så på den
lange bane kan en elektrisk varebil hurtigt blive en
god forretning. Og den større kørselskomfort skal
heller ikke underkendes.
|