- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Mercedes-Benz C 300 Advantage AMG Sedan


Større og bedre C-klasse – og tro mod sit ophav


Af Søren Clauding – juni 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visuelt er den nye C-klasse fra Mercedes strammet op, men det er ligeså meget i hele basis-teknikken og de mange ”IT-features”, at den adskiller sig fra forgængeren. Det er heller ikke så mærkeligt, set i lyset af, at den hidtidige model blev introduceret helt tilbage i 2014. Og så er Mercedes-kølerfiguren helt og aldeles væk.

 

Det sidste vil nok ærgre mange inkarnerede Mercedes-entusiaster, der er vant til at have sigtekornet på fronten som en bekræftelse af, at man kører i en af verdens finere biler. Men omvendt har Mercedes i mange år været godt i gang med at flytte den karakteristiske stjerne ned på frontgrillen. Processen er så tilendebragt i C-klasse og det giver nok på mange måder ret god mening.

 

To udtryk

I øvrigt kan den nye C-klasse, der nu så småt er ved at køre ud på de danske landeveje, fås med to ret forskellige frontpartier. Det er i sig selv ikke nyt, men det er de nye designs, hvor især AMG-fronten klæder bilen og underbygger de mange kræfter, som en hvilken som helst af de nye C’ere er forsynet med.

 

Maskinmæssigt præsterer den billigste C-klasse 200+20 hestekræfter. Det er oven i købet en dieselmotor, for selv i Danmark er ikke mindre end 76 procent af de solgte C-klasse biler udrustet med dieselmotorer. Det er ikke uvæsentligt, fordi der er solgt over 20.000 eksemplarer af den hidtidige model. Dermed underbygger man også, at trods dieselskandale og stor modstand fra uvidende politikere, er kunderne ikke så uvidende. En moderne dieselbil udleder markant mindre CO2 end en tilsvarende benzinbil og endnu mindre CO2 end en typisk plug-in hybrid, når den er løbet tør for elektricitet.

 

Fokus på benzineren

Trods det var vores første køretur i den nye C-klasse ikke en diesel, for Mercedes-Benz i Danmark havde til formålet valgt at stille en C 300 til rådighed, hvilket bestemt ikke gjorde oplevelsen dårlig. Under motorhjelmen i den version findes en 2-liters 258+20 hk turbobenzin, og uden endnu at have kørt en kilometer i den nye C-klasse diesel giver benzinudgaven formentlig en mere stilfærdig oplevelse. Om dieselbilen er ligeså væver gennem kurverne som benzinudgaven vides ikke, men på det punkt har benzin udgaven givet vis et fortrin.

 

Fartpræstationerne er stort set identiske i sammenlignelige versioner, og C 300 med Advantage udstyr, som er det standardudstyr man går ud fra uanset motorisering, koster det samme, 590.000 kroner, uanset den rummer den prøvekørte 258+20 hk version eller dieseludgaven med 265+20 hk.

 

Hvad indebærer +20?

Og hvad er det så med det der +20 hk? I al sin enkelhed er de fire motortyper, man kan vælge til C-klassen i introduktionsfasen, alle en slags mild hybrid. Mellem motor og den 9G-Tronic automatgearkasse, som er standard uanset motor, er indbygget en 20-hestes elmotor, som får sin energi fra et 48 Volt batteri. Effekten leveres ikke ved benzinmotorens topniveau, så motorens topeffekt forøges ikke pga. elmotoren, men den hjælper til undervejs og bidrager i en lang række tilfælde til en yderst rolig og komfortabel kørsel – såvel som et ganske moderat brændstofforbrug.



Med 258+20 hk benzinmotoren kører man 14,9 km/l, med 265+20 hk dieselmotoren er forbrugstallet 19,6 km/l. Begge dele er meget fint for så kraftige motorer, med automatgear og så velvoksen en bil, som C-klassen har udviklet sig til at være.

 

Mere plads i kabinen

Den nye C-klasse er baseret på en helt ny platform, med mange delelementer skabt på grundlag af erfaringerne fra den større S-klasse. Den er 6,5 cm længere end forgængeren, en smule lavere, lidt bredere og har samme bagagekapacitet på 455 liter i den prøvekørte sedan-udgave. Den ekstra plads er ikke mindst kommet bagsædepassagererne til gode, men med en længde på 4,75 meter er bagsædepladsen helt OK, men ikke skelsættende.

 

Det elegante udvendige design ser godt ud og er også genspejlet i interiørdesignet, hvor C-klassen også er inspireret af S-klassen med en stor centerskærm på 11,9” og en skærm bag rattet på 12,3”. Man har med andre ord droppet idéen med de langtrukne skærmfelter, som bl.a. kendes fra A-klassen, der vel i praksis havde mange reflekser og bestandigt alt for mange fedtfingre, som fjerner lidt af elegancen.



Anderles hjulophæng

Hvad man også har droppet er den justerbare luftaffjedring fra den hidtidige model, så når en justerbar undervogn bliver tilgængelig i C-klassen er det vha. justerbare støddæmpere. Heldigvis har man ikke droppet multilink baghjulsophænget og en C-klasse er fortsat også baghjulstrukken. Fordi affjedringen er yderst velafstemt har man opnået en affjedringskomfort, som er en Mercedes værdig.

 

Netop affjedringskomforten var en stor overraskelse i den prøvekørte AMG-udgave med 225/45-19 hjul og sportsundervogn. Kunststykket har været at opnå en præcis og klar respons fra styring og kraftoverførsel uden at gøre affjedringen så stram, at den vil komme til korte på ujævne veje. Det er til fulde lykkedes.



Det er også vigtigt, for i en bil med gode accelerationstal – 0-100 km/t klares på 6 sekunder, bl.a. hjulpet på vej af benzinmotorens op til 400 Nm og elmotorens 200 Nm – skal man være sikker på, at undervognens kan håndtere opgaven. Det kan der ikke sættes en finger på.

 

Omfattende udstyr

Standardudstyret inkluderer Fuld LED forlygter, sportssæder i kunstlæder (i tidens stil) og meget andet. Aktiv vejbaneassistent er inkluderet og fungerer godt og det er elegant, at man ikke behøver justere de elektrisk indstillelige sæder ved at gribe om greb på vogndørene som i forgængeren – det er nok, at man berører grebene, naturligvis det rette sted, fx ovenpå, når man gerne vil have sædet sænket.



Adaptiv fartpilot er også standard og den kan udbygges med en omfattende førerassistentpakke til blot 10.000 kroner. Førerassistentpakken er i al væsentlighed en fordel og gør kørslen afslappet, omend der til tider foretages indgreb, der måske ikke altid er helt hensigtsmæssige. Som når bilen på motorvej uden varsel sætter farten ned fra 110 km/t til 70 km/t, blot fordi den har ”set” et 70 km/t skilt i afkørselssporet.

 

En god detalje er registreringen af førerens tilstedeværelse gennem rattet. Mange systemer, der giver kørerhjælp baseret på vejbanemarkeringerne, kræver en modstand fra førerens tag i rattet. I C-klassen er det nok blot at hvile hånden på ratkransen.


Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>

Videotest: Mercedes-Benz C 300 AMG Sedan

Mercedes har lanceret en helt ny C-klasse. Vi har kørt en tur i den og viser bl.a. funktionen af nogle af de kørehjælpemidler bilen er udrustet med. Se med og oplev hvordan de fungerer - og reagerer ikke mindst. Fuld HD.


On-board test: Mercedes-Benz C300d AMG

Vi har ved en senere lejlighed prøvet den nye Mercedes C-klasse også i stationcar udgaven med kraftfuld 265-hestes turbodiesel med 20 ekstra supportheste og 9-trins G-Tronic automatic i AMG setup. Sporty - men komforten lider. Fuld HD.





Model:

Mercedes-Benz C 300 Advantage AMG Sedan

Listepris:

Kr. 589.900

Motor og transmission:

2 ltr. turbo benzinmotor med mild 48 V hybrid teknik. 258+20 hk. 400 Nm/2000-3200. 9G DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,0 sek./ 250 km/t/ 14,9 km/l / 152 g/km

Længde:

4,75 m

Anhængervægt: 1800

Bagagerum:

455 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED med adaptiv fjernlysassistent. 19” letmetal fælge Sportsundervogn. 2-zone klimaanlæg. Sportssæder i kunstlæder. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 11,9" skærm. Navigation.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt